Gedoe tijdens de vakantie
Veelvoorkomende conflicten
De brochure belooft een kamer met zeezicht. Met het strand op 500 meter afstand en een heerlijk zwembad. Bij aankomst krijgt u een kamer met uitzicht op een muur. Het strand is 3 kilometer lopen en het zwembad wordt gerenoveerd. De kamer kunt u proberen ter plekke op te lossen door om een andere te vragen. Maar het strand kan niet dichterbij worden gebracht en het zwembad kan niet sneller klaar zijn. De reisaanbieder is ervoor verantwoordelijk om te zorgen dat u krijgt wat u heeft afgesproken. Neem dus eerst contact op met de reisorganisatie. Komt u er samen niet uit, dan kunt u juridische hulp inroepen.
Bagage die verloren raakt of gestolen wordt, is een veelvoorkomend probleem. Raakt de vliegtuigmaatschappij uw bagage kwijt? In 'Koffer kwijt? Dit moet u doen' leest u wat u in zo'n situatie kunt doen. Is uw bagage gestolen? Dat is een stuk vervelender. Geef dit meteen door aan uw reisverzekeraar. Uw verzekeraar geeft u informatie over de aanschaf van nieuwe spullen. En eventuele extra kosten die u maakt omdat u geen bagage heeft.
Zogenaamde krassen of ontbrekende onderdelen. Eigen risico dat niet wordt terugbetaald. Extra verzekeringen die u ter plekke moet afsluiten. Een tank die zogenaamd niet vol is afgeleverd. Of een hoge rekening bij thuiskomst. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van Nederlanders die zijn opgelicht met een huurauto. Bent u nog bij de verhuurmaatschappij? Ga dan meteen in gesprek over de punten waar u het niet over eens bent. Verzamel zo veel mogelijk gegevens. Zoals het huurcontract, aanvullende voorwaarden en foto's van de auto. Komt u er met de verhuurder niet uit? Dan kunt u terecht bij uw rechtsbijstandverzekering. Tip: huur uw auto via een Nederlandse organisatie. Met Nederlandse verhuurders komen veel minder problemen voor dan met verhuurders in het buitenland.
Stel, u heeft een hotelvoucher voor een hotelovernachting, maar het lukt u niet om een kamer te reserveren. U probeerde verschillende datums en tijdstippen, maar niets lijkt beschikbaar. Alle belangrijke informatie op de hotelvoucher moet helder zijn. Zowel de beschikbaarheid als de prijs. Is dat niet het geval, dan kan het zijn dat er sprake is van misleiding. U kunt een klachtenbrief schrijven naar het hoofdkantoor van de hotelketen of bij de winkel waar u de voucher kocht.