Verkoopkosten

Uw woning verkopen

Welke kosten betaalt u als u uw huis verkoopt? Wij zetten ze op een rij.

1. Kosten voor een makelaar

Verkoopt u het huis met hulp van een makelaar? Houd dan rekening met de volgende kosten:

Courtage voor de makelaar

Dit betaalt u de makelaar voor zijn diensten. De hoogte van het bedrag verschilt per makelaar. Vaak is het een percentage van de verkoopprijs. Of een vast bedrag. Over het bedrag kunt u ook onderhandelen met uw makelaar. De courtage betaalt u rechtstreeks aan de makelaar. Sommige makelaars werken met een abonnement of uurtarief in plaats van courtage.

Opstartkosten en advertentiekosten

Soms betaalt u met de courtage alle overige kosten. En soms betaalt u kosten apart. Bijvoorbeeld ‘opstartkosten’ en kosten voor het aanbieden van uw woning. Dat zijn kosten voor het opstarten van de verkoop van uw woning. Denk aan kosten voor een fotograaf en het plaatsen van uw huis op woningzoeksites. Deze kosten wisselen, maar vaak liggen ze tussen € 200,- en € 500,-.

Kosten als u de samenwerking stopt

Vaak spreekt u een bepaalde termijn af waarin uw huis moet worden verkocht. Soms verandert het tarief van de makelaar na die periode. Maar er kan ook een reden zijn om de samenwerking te stoppen. Soms betaalt u daar kosten voor. Bespreek de afspraken hierover van tevoren met de makelaar die u kiest.

Het is vaak verstandig om verschillende makelaars uit te nodigen voordat u uw huis in de verkoop zet. Bespreek met hen de kosten en mogelijkheden. Zo kunt u tarieven vergelijken en het beste aanbod kiezen. En krijgt u vooraf een inschatting van de verkoopwaarde van uw woning.

2. Kosten voor het energielabel

U moet een energielabel aanleveren als de woning wordt verkocht. Vergelijk de kosten voor de aanvraag van het energielabel. Dit kost maximaal een paar tientjes. Een energielabel is niet verplicht bij een monument.

3. Taxatiekosten

Wilt u weten wat uw huis waard is? Een makelaar kan een inschatting maken. Een taxatie geeft u ook inzicht. Voor een taxatie kunt u de Taxatieservice van Centraal Beheer gebruiken.

4. Kosten om de hypotheek 'door te halen'

Toen u uw huis kocht, werd de hypotheek ingeschreven bij het Kadaster. Verkoopt u het huis? Dan wordt die inschrijving verwijderd. Dit regelt de notaris. U betaalt de kosten hiervan dus ook aan de notaris. Elke notaris mag de kosten hiervoor zelf bepalen.

5. Aflossen van de hypotheek

Heeft u nog een bedrag openstaan in uw hypotheek? Dan moet u dat betalen als u het huis verkoopt. Soms kunt u een restschuld meenemen in uw nieuwe hypotheek.
Om uw huis goed te verkopen, zijn soms wat klussen nodig. Bijvoorbeeld schilderwerk. Of u verandert dingen in de aankleding van uw huis, zodat het kijkers meer aanspreekt. Uw makelaar kan u helpen bepalen wat nuttig is om nog te veranderen voordat het huis in de verkoop gaat.