Let op! Geld lenen kost geld.

Mijn bouwdepot

Regel het hier

Met je bouwdepot betaal je de (ver)bouw of verduurzaming van jouw huis. Dit doe je online met onze handige app of in Mijn Centraal Beheer. Wel zo makkelijk.

Goed om te weten over jouw bouwdepot

man draagt houten balkMet het geld uit je bouwdepot betaal je je verbouwing. 3 dingen die je moet weten over je bouwdepot:

  • Het bouwdepot is bedoeld voor alles dat aan jouw huis vastzit. Het is dus niet voor een vloerkleed dat je mee kunt nemen. Maar wel voor een nieuw kozijn.
  • Je kunt je bouwdepot gebruiken om jouw huis te verduurzamen.
  • Binnen je bouwdepot heb je 1 of meer rubrieken. Deze komen overeen met je verbouwplan.

3 tips voor een snelle betaling

Wil je een factuur of kassabon uit je bouwdepot betalen? Als je alles volgens de spelregels instuurt, betalen wij binnen 6 werkdagen. Wij geven je 3 tips om de betaling snel te laten verlopen.
Bij bestaande bouw moet het onderpandadres op de factuur staan. Bij nieuwbouw is dit het correspondentieadres waar je nu woont.
Zorg dat de werkzaamheden of het product duidelijk op de factuur of kassabon staan omschreven. Zodat duidelijk is om welke rubriek het gaat. Bijvoorbeeld geen ‘materiaal’, maar ‘verf’. 
De bedragen op facturen of kassabonnen moeten overeenkomen met de goedgekeurde bedragen in je verbouwplan, de koopakte of het taxatierapport.
Heb je een factuur met bedragen die in verschillende rubrieken vallen? Stuur dan dezelfde factuur meerdere keren in: per rubriek met bijbehorend bedrag.

Jouw betalingen bekijken?

Je bekijkt je ingestuurde facturen en kassabonnen eenvoudig in onze app of in Mijn Centraal Beheer. Je ziet daar je rubrieken met het saldo dat daarbij hoort. Ook vind je daar de bedragen die aan je zijn uitbetaald en welke nog niet.

Verduurzamen met jouw bouwdepot

Gebruik je jouw bouwdepot om de verduurzaming van jouw huis te betalen? Dan zie je dit terug als Energiebespaarbudget (EBB) of Energiebesparende Voorzieningen (EBV). Wij leggen het verschil en de spelregels uit.
Lees meer

Veelgestelde vragen & antwoorden

Zie je je bouwdepot in jouw online klantomgeving? Dan kun je starten met het indienen van facturen of kassabonnen. Dit is meestal 8 werkdagen na het passeren bij de notaris.
De factuur of kassabon mag niet ouder zijn dan 6 maanden vóór de startdatum van de hypotheek.
Nee, dat kan niet. Stuur altijd een factuur of kassabon waaruit blijkt dat er een aankoop is geweest of werkzaamheden zijn gedaan.
Je mag uit je bouwdepot betalen wat we afspraken in je verbouwplan of koop-aanneemovereenkomst.
Je verbouwing is onderverdeeld in rubrieken. Deze heb je vastgelegd toen je het bouwdepot sloot. Wil je deze rubrieken later veranderen? Je vraagt dit aan via het online formulier ‘Jouw bouwdepot aanpassen’. Misschien vragen we je dan om een nieuw taxatierapport.

Als je geld over hebt uit de rubrieken voor energiebesparende maatregelen (EBB of EBV) mag je dit niet gebruiken voor overige werkzaamheden.
Je betaalt hypotheekrente over het hele bouwdepot. Je ontvangt rentevergoeding over het geld dat nog in het bouwdepot zit. Het rentepercentage is even hoog als de hypotheekrente die je betaalt. Als je geld uitgeeft uit het bouwdepot, ontvang je dus minder rente. En gaan je maandlasten omhoog.
Je bouwdepot heeft een standaard looptijd van 2 jaar. Daarna beëindigen we je bouwdepot. Het geld dat over is, lossen we af op de lening. Wil je eerder je bouwdepot beëindigen? Stuur dan een e-mail naar info@centraalbeheer.nl.
Je mag de rente die je betaalt voor je bouwdepot tot maximaal 2 jaar aftrekken van de belasting. Dit mag alleen als je depot een annuïteiten- of lineaire hypotheek is. Ook de taxatie-, advies- en notariskosten die je maakte voor het afsluiten van de lening zijn fiscaal aftrekbaar. Dit geldt niet bij een Woningverhuur Hypotheek.

Vragen over jouw bouwdepot?

Bel gerust ‘Even Apeldoorn’: (055) 579 8100. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur. En van zaterdag van 9.00 tot 16.30 uur. Je kunt natuurlijk ook terecht bij je hypotheekadviseur.