Let op! Geld lenen kost geld

Aan de slag met je bouwdepot

Een betaling is zo geregeld

Wil je betalingen doen vanuit je bouwdepot? Stuur je facturen of kassabonnen digitaal in met onze app of via Mijn Centraal Beheer. Wij betalen de facturen met het geld uit je bouwdepot. Je vindt hier een handleiding met alle informatie die je nodig hebt.

Je 1e facturen insturen

Het duurt ongeveer 8 werkdagen voordat de hypotheek zichtbaar is in de app of in Mijn Centraal Beheer. Vanaf dat moment kun je de 1e facturen uit het bouwdepot betalen.

In 4 stappen betalen uit je bouwdepot

Wil je een factuur of kassabon uit je bouwdepot betalen? Je stuurt de facturen online in via onze app of Mijn Centraal Beheer.
Log in op onze app of Mijn Centraal Beheer.

Kies in 'Mijn Producten' voor 'Hypotheek' - Bekijken - Mijn Hypotheken. Vervolgens kies je bij Bouwdepot voor 'Rekening uit bouwdepot betalen'.

Lees de informatie en kies voor ‘Betaling aanvragen’.

  • Selecteer de juiste rubriek die bij je factuur hoort.
  • Vul het bedrag in en je eigen betalingskenmerk.
  • Selecteer aan wie wij betalen: aan je of een leverancier.
  • Upload je factuur.
  • Klopt het overzicht van de betaling? Dan verzend je de aanvraag.
Lees hieronder waar de facturen aan moeten voldoen.
Kloppen alle gegevens? Dan betalen wij je factuur of kassabon binnen 6 werkdagen na insturen.

Is je aanvraag niet compleet? Dan krijg je van ons bericht in onze app of via Mijn Centraal Beheer.

Je aangevraagde betaling is 2 werkdagen na insturen zichtbaar in onze app of Mijn Centraal Beheer.

Ga voor het overzicht naar: Hypotheek - Bekijken - Mijn Hypotheken - Bouwdepot. Zo houd je gedurende de looptijd inzicht in het saldo in de rubrieken en de betalingen uit je bouwdepot.

Dit moet je weten over de facturen die je instuurt

  • Op de factuur staat het adres van het huis dat je gaat (ver)bouwen.
  • De factuur is herkenbaar aan een uniek betalingskenmerk.
  • Op de factuur staan naam, adres, KVK-, BTW- en bankrekeningnummer van de leverancier.
  • De factuurdatum mag maximaal 6 maanden vóór de startdatum van de hypotheek liggen.
  • De werkzaamheden en materialen zijn duidelijk omschreven. Bijvoorbeeld geen ‘materiaal’, maar ‘verf’.
  • Heb je een factuur met bedragen die in verschillende rubrieken vallen? Stuur dan de factuur meerdere keren in: per rubriek met bijbehorend bedrag.
  • Staat op de factuur dat de werkzaamheden in de offerte zijn genoemd (‘conform offerte’)? Dan moet je ook de offerte uploaden.

Vraag & antwoord

  • Werkzaamheden die niet in het verbouwplan staan
  • Aanschaf of huur van gereedschap
  • Gordijnen, meubels en decoratie
  • Andere zaken die niet verbonden zijn aan het huis (roerende zaken)
  • Facturen van leveranciers buiten de eurozone
  • Energiebesparende maatregelen die niet op de lijst van NHG staan

Je mag facturen insturen van leveranciers uit de eurozone. Wel moet je rekening houden met een paar extra regels.

Op een factuur van een leverancier uit het buitenland moet een internationaal BTW-nummer staan. Deze facturen betaal je zelf aan je leverancier. Je stuurt ons dan het bewijs dat je betaald hebt. Wij maken het bedrag over op je bankrekening.

Je bouwdepot is opgebouwd uit diverse rubrieken. Als je facturen naar ons stuurt om te betalen, geef je bij iedere factuur aan om welke rubriek het gaat. Je kunt alleen kiezen uit de rubrieken die je in je bouwdepot hebt.

De rubrieken die je kunt hebben zijn:

  • Volume vergrotend meerwerk
    Verbouwingen die vastzitten aan de woning en zorgen voor meer volume in je woning. Zoals een dakkapel, aan- of opbouw.
  • Diverse werkzaamheden
    Werkzaamheden die nagelvast zitten aan de woning en de waarde van de woning laten stijgen. Ze zijn niet volume vergrotend en vallen niet onder de erkende energiebesparende maatregelen. Bijvoorbeeld schilderwerk, vernieuwen van badkamer en keuken.
  • Energiebesparende Voorzieningen (EBV)
    De energiebesparende maatregelen waarmee je je huis verduurzaamt. Hiervoor heb je al sinds de hypotheekaanvraag een verbouwplan met kostenspecificatie.
  • Energiebespaarbudget (EBB)
    De energiebesparende maatregelen waarmee je je huis verduurzaamt. Je bepaalt tijdens de looptijd van het bouwdepot hoe je verduurzaamt. Je betaalt met gespecificeerde facturen.

Voor Nieuwbouw zijn er nog 2 aanvullende rubrieken:

  • Grond
    Voor grond betalen wij bij nieuwbouw eenmalig het bedrag aan de notaris op het moment dat je er heen gaat voor het passeren van de hypotheek.
  • Verdeling van termijnen
    De betalingstermijnen die je hebt afgesproken met de aannemer. Wij nemen deze over uit de koop-aanneemovereenkomst.

Verduurzamen met je bouwdepot

Gebruik je je bouwdepot om de verduurzaming van je huis te betalen? Dan zie je dit terug als Energiebespaarbudget (EBB) of Energiebesparende Voorzieningen (EBV). Wij leggen het verschil en de spelregels uit.

Lees meer

Vragen over je bouwdepot?

Bel gerust ‘Even Apeldoorn’: (055) 579 8100. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur. En op zaterdag van 9.00 tot 16.30 uur. Je kunt natuurlijk ook terecht bij uw hypotheekadviseur.