Coronacrisis en ondernemen

De impact van het coronavirus op uw bedrijfscontinuïteit

Ondernemer, hr-manager, zzp’er, of in loondienst: een crisis raakt iedereen. U leest hier de laatste ontwikkelingen over het coronavirus en de gevolgen voor u, uw medewerkers en uw zakelijke verzekeringen. Ook delen andere ondernemers ervaringen en tips. Want hoe waarborgt u de bedrijfscontinuïteit tijdens een crisis?

Special Lang leve het Bedrijf

De afgelopen tijd was op z’n zachtst gezegd uitdagend. Maar wat de toekomst ook brengt, er liggen ook kansen en mogelijkheden voor bedrijven die zich snel aanpassen. In onze online special ‘Lang leve het Bedrijf’ leest u alles over lef, flexibiliteit én sterk leiderschap. 
Lees onze special

Hulp bij ondernemen in crisistijd

Minigids

Inkomen als het even tegenzit

Omgaan met pieken en dalen. Ondernemen is omgaan met risico’s. U hoopt dat alles goed verloopt, maar de zon schijnt misschien niet altijd. U kunt even zonder opdracht komen te zitten. Of uw klant betaalt uw factuur niet. Lees in onze minigids hoe u uw inkomen op peil houdt. Ook als het tegenzit.

Webinar

Ondernemen in crisistijd: hoe nu verder?

Op 14 april 2020 organiseerden wij een webinar over ondernemerschap in crisistijd. Daarin gingen Ralph van Dam (Centraal Beheer), Jacqueline Zuidweg (MKBDoorgaan.nl), Jeroen Koster (MKBDoorgaan.nl) en Kees de Jong (nlgroeit) in gesprek en gaven ze praktische informatie en tips

Minigids

Online profileren

Juist in deze tijd is het belangrijk dat u online goed aanwezig en vindbaar bent. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw bedrijf, product of dienst daar gemakkelijk gevonden wordt? In deze minigids staat alles over het online profileren van uw bedrijf.

Minigidsen

Hulp voor als het even tegenzit

Tijdens het ondernemen kunt u te maken krijgen met verschillende uitdagingen. Het is onderdeel ván ondernemen. Natuurlijk bieden we graag hulp als u die kunt gebruiken. Bijvoorbeeld als uw medewerkers voor het eerst thuiswerken en u benieuwd bent wat u kunt doen om hun optimaal te ondersteunen. 
Bekijk hoe wij u kunnen helpen

Tips van andere ondernemers

Jorg Ruis, Aranka van der Voorden en Ralph van Dam helpen ondernemers in deze spannende tijd. Samen met Centraal Beheer hebben ze de Q&A 'kansen zien' gepresenteerd via Instagram TV.  U kunt de 3 Q&A’s terugkijken op het Instagram account van Jorg en Aranka.

Jorg – Ondernemer en coach

Jorg – Ondernemer en coach

“Je mindset beïnvloedt grotendeels je gedrag. Blijf daarom investeren in jezelf. Neem de juiste mindset de rest van je dag mee in de beslissingen in je werk, je relaties en het leven in het algemeen.” @jorgruis
Aranka – Business coach

Aranka – Business coach

“Het is nu belangrijk om in mogelijkheden te denken. Begin bij je bestaande klanten en daarna kun je nieuwe initiatieven bedenken. Zet eerst je eigen zuurstofmasker op, dan de rest van de wereld helpen.” @aranka.world
Ralph van Dam - Business Partner Ondernemerschap Centraal Beheer

Ralph van Dam - Business Partner Ondernemerschap Centraal Beheer

"Juist in tijden van crisis is het belangrijk om vertrouwen uit te stralen. Communiceer dus pro-actief en duidelijk naar je stakeholders rondom je heen. Laat weten wanneer je kunt betalen of leveren of wanneer juist niet."  @ralphvandam

Informatie over de TOZO-regeling

TOZO 2-regeling per 1 juni 

De Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers krijgt een verlenging van 4 maanden. De verlengde regeling (TOZO 2) loopt van 1 juni tot met 30 september 2020. U kunt met terugwerkende kracht aanvragen vanaf 1 juni. Heeft u nog geen TOZO 1-uitkering? Dan kunt u na 1 juni TOZO 2 aanvragen bij uw woongemeente. Heeft u al wel een TOZO 1-uitkering? Dan kunt u een verkorte aanvraag indienen zodra uw woongemeente de aanvraagprocedure gereed heeft. 

Veelgestelde vragen TOZO-regeling 

Op 27 maart maakte de overheid de voorwaarden voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO) bekend. Deze regeling ondersteunt zelfstandige ondernemers, onder wie zzp'ers, met inkomensondersteuning en bedrijfskrediet, zodat zij een betere kans hebben om hun bedrijf voort te zetten. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten en geldt tot 1 juni. De verlengde regeling (TOZO 2) loopt van 1 juni tot 30 september 2020.

Doe de TOZO-check

Bent u zelfstandig ondernemer? En bent u in de knel gekomen door de coronacrisis? Op deze pagina kunt u zelf beoordelen of u in aanmerking komt voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO). Door de vragen op deze pagina te beantwoorden, kunt u zien of u aan de voorwaarden voldoet. U weet dan of het zin heeft om via uw gemeente een aanvraag in te dienen.

Luister onze podcast over HR-vragen

Podcast ondernemen in crisistijd: 7 HR-vragen over de coronacrisis

Walter Lammerse (beleidsadviseur sociale zekerheid bij Centraal Beheer), Ad van Zonneveld (HR beleidsadviseur) en Martine Bolhuis (expert duurzame inzetbaarheid) spreken over de 7 meest gestelde vragen van werkgevers over corona. 

Podcast stressmanagement: Martine Bolhuis en Alfred Boot

Alfred Boot, HR-directeur bij Dura Vermeer en Martine Bolhuis van Centraal Beheer gaan in op het belang van stressmanagement. ‘In het verleden zat mentale fitheid bij Dura Vermeer in de taboesfeer.’

Podcast goed werkgeverschap: Tom van Disseldorp en Tjerk Jansen

Tom van Disseldorp, expert duurzame inzetbaarheid bij Centraal Beheer en Tjerk Jansen, HR-directeur bij Atos gaan in deze podcast verder in op goed werkgeverschap. ‘Centraal staan people, planet en profit’. 

Informatie over de NOW-regeling

NOW 2.0: wat verandert er?

De NOW wordt verlengd met een periode van 4 maanden. De nieuwe regeling NOW 2.0 gaat in op 1 juni. Door de verlenging van deze regeling krijgen bedrijven ook over de periode juni, juli, augustus en september een tegemoetkoming van maximaal 90% voor hun loonkosten. Voor de NOW 2.0 gelden deels dezelfde voorwaarden als voor de NOW. Er zijn ook een aantal verschillen. Er wordt nog gewerkt aan de nieuwe voorwaarden van de NOW 2.0. U kunt vanaf 6 juli een aanvraag doen voor de NOW 2.0 via het UWV. 

Alles over de NOW

Op 31 maart maakte de overheid de voorwaarden voor de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (NOW) bekend. Heeft uw bedrijf 3 maanden lang minstens 20% omzetverlies? Dan kunt u vanaf 1 maart een tegemoetkoming in de loonkosten krijgen. Deze tegemoetkoming is gekoppeld aan het omzetverlies. Voorwaarde is wel dat u uw medewerkers hun reguliere salaris blijft betalen. En tijdens de subsidieperiode geen aanvraag doet voor ontslag om bedrijfseconomische redenen. Wilt u alles weten over de NOW? UWV legt de NOW uit in een korte animatie. 

Aanvragen tegemoetkoming NOW 

Als werkgever kunt u sinds 6 april een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming volgens de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (NOW). De NOW is bedoeld om werkgevers die te maken hebben met omzetverlies door de coronamaatregelen tegemoet te komen. Hierdoor kunt u uw medewerkers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen. Op de website van UWV vindt u het aanvraagformulier voor deze tegemoetkoming NOW. UWV beoordeelt daarna of u recht heeft op een tegemoetkoming NOW.