Coronacrisis en ondernemen

De impact van het coronavirus op uw bedrijfscontinuïteit

Ondernemer, hr-manager, zzp’er, of in loondienst: een crisis raakt iedereen. U leest hier de laatste ontwikkelingen over het coronavirus en de gevolgen voor u, uw medewerkers en uw zakelijke verzekeringen. Ook delen andere ondernemers ervaringen en tips. Want hoe waarborgt u de bedrijfscontinuïteit tijdens een crisis?

Financiële check en hulp voor ondernemers via Geldfit Zakelijk 

Geldfit Zakelijk is de nieuwe online test voor ondernemers en zzp-ers die eind oktober door de Nederlandse Schuldhulproute, in samenwerking met ondernemersorganisaties, banken en verzekeraars, is gelanceerd.

Door in de gratis test verschillende vragen te beantwoorden wordt uw situatie in kaart gebracht en wordt u doorverwezen naar gerichte hulp. Denk bijvoorbeeld aan handige tips, online begeleiding, hulp van MKBDoorgaan.nl en gemeenteloketten voor ondernemers. Met als doel ondernemers te helpen financieel fit te blijven.
Doe de gratis test op Geldfit Zakelijk

De eerste positieve ervaringen met Geldfit Zakelijk zijn inmiddels binnen. Erwin Mulder van vervoersbedrijf Tip Top Toers vertelt: “We hadden net een grote bus aangeschaft en toen begon de crisis. MKBDoorgaan.nl bood een luisterend oor en gaf adviezen voor de juiste financiële ondersteuning. Ook kon ik hulp ontvangen in de vorm van coaching, juridisch of bedrijfskundig advies. Zo sta ik er in zware ondernemerstijden niet alleen voor.’’

Het initiatief voor Geldfit Zakelijk is ontstaan na een succesvolle pilot van Centraal Beheer en MKBDoorgaan.nl. “Na de pilot hadden we de ambitie om het niet bij ons te houden, maar juist landelijke impact te laten krijgen en hebben we dit naar een hoger plan weten te trekken door diverse publieke en private partners samen te brengen. We zijn trots dat we als Centraal Beheer ons steentje kunnen bijdragen aan het behoud van ondernemerschap en werkgelegenheid in Nederland.” vertellen Jack Hommel (directeur Bedrijven Centraal Beheer) en Ralph van Dam (Business Partner Ondernemerschap).

Kijk voor meer informatie en de online test op Geldfit Zakelijk.

Hulp bij ondernemen in crisistijd

Minigids

Inkomen als het even tegenzit

Omgaan met pieken en dalen. Ondernemen is omgaan met risico’s. U hoopt dat alles goed verloopt, maar de zon schijnt misschien niet altijd. U kunt even zonder opdracht komen te zitten. Of uw klant betaalt uw factuur niet. Lees in onze minigids hoe u uw inkomen op peil houdt. Ook als het tegenzit.

Webinar

Ondernemen in crisistijd: hoe nu verder?

Op 14 april 2020 organiseerden wij een webinar over ondernemerschap in crisistijd. Daarin gingen Ralph van Dam (Centraal Beheer), Jacqueline Zuidweg (MKBDoorgaan.nl), Jeroen Koster (MKBDoorgaan.nl) en Kees de Jong (nlgroeit) in gesprek en gaven ze praktische informatie en tips

Minigids

Online profileren

Juist in deze tijd is het belangrijk dat u online goed aanwezig en vindbaar bent. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw bedrijf, product of dienst daar gemakkelijk gevonden wordt? In deze minigids staat alles over het online profileren van uw bedrijf.

Minigidsen

Special Lang leve het Bedrijf

De afgelopen tijd was op z’n zachtst gezegd uitdagend. Maar wat de toekomst ook brengt, er liggen ook kansen en mogelijkheden voor bedrijven die zich snel aanpassen. In onze online special ‘Lang leve het Bedrijf’ leest u alles over lef, flexibiliteit én sterk leiderschap. 
Lang leve het bedrijf
Lees onze special

Tips van andere ondernemers

Jorg Ruis, Aranka van der Voorden en Ralph van Dam helpen ondernemers in deze spannende tijd. Samen met Centraal Beheer hebben ze de Q&A 'kansen zien' gepresenteerd via Instagram TV.  U kunt de 3 Q&A’s terugkijken op het Instagram account van Jorg en Aranka.

Jorg – Ondernemer en coach

Jorg – Ondernemer en coach

“Je mindset beïnvloedt grotendeels je gedrag. Blijf daarom investeren in jezelf. Neem de juiste mindset de rest van je dag mee in de beslissingen in je werk, je relaties en het leven in het algemeen.” @jorgruis
Aranka – Business coach

Aranka – Business coach

“Het is nu belangrijk om in mogelijkheden te denken. Begin bij je bestaande klanten en daarna kun je nieuwe initiatieven bedenken. Zet eerst je eigen zuurstofmasker op, dan de rest van de wereld helpen.” @aranka.world
Ralph van Dam - Business Partner Ondernemerschap Centraal Beheer

Ralph van Dam - Business Partner Ondernemerschap Centraal Beheer

"Juist in tijden van crisis is het belangrijk om vertrouwen uit te stralen. Communiceer dus pro-actief en duidelijk naar je stakeholders rondom je heen. Laat weten wanneer je kunt betalen of leveren of wanneer juist niet."  @ralphvandam

Informatie over de TOZO-regeling

TOZO 3-regeling per 1 oktober 

De Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers krijgt een vervolg. De nieuwe regeling (TOZO 3) loopt van 1 oktober 2020 tot 1 juli 2021. U kunt de TOZO 3-uitkering niet over de gehele aanvraagperiode met terugwerkende kracht aanvragen. Als u al een TOZO 2-uitkering ontvangt, kunt u een verkort aanvraagformulier invullen zodra uw woongemeente de aanvraagprocedure klaar heeft. Uw TOZO 2-uitkering wordt niet automatisch verlengd. Houd de website van uw gemeente in de gaten voor meer informatie en het aanvragen van de TOZO 3-uitkering. 

Veelgestelde vragen TOZO-regeling 

Op 27 maart maakte de overheid de voorwaarden voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO) bekend. Deze regeling ondersteunt zelfstandige ondernemers, onder wie zzp'ers, met inkomensondersteuning en bedrijfskrediet, zodat zij een betere kans hebben om hun bedrijf voort te zetten. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten. De TOZO 1 geldt van 1 maart tot 1 juni 2020. De verlengde regeling (TOZO 2) loopt van 1 juni tot 30 september 2020. En TOZO 3 loopt van 1 oktober 2020 tot 1 juli 2021.

Doe de TOZO-check

Bent u zelfstandig ondernemer? En bent u in de knel gekomen door de coronacrisis? Op deze pagina kunt u zelf beoordelen of u in aanmerking komt voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO). Door de vragen op deze pagina te beantwoorden, kunt u zien of u aan de voorwaarden voldoet. U weet dan of het zin heeft om via uw gemeente een aanvraag in te dienen.

Luister onze podcast over HR-vragen

Podcast ondernemen in crisistijd: 7 HR-vragen over de coronacrisis

Walter Lammerse (beleidsadviseur sociale zekerheid bij Centraal Beheer), Ad van Zonneveld (HR beleidsadviseur) en Martine Bolhuis (expert duurzame inzetbaarheid) spreken over de 7 meest gestelde vragen van werkgevers over corona. 

Podcast stressmanagement: Martine Bolhuis en Alfred Boot

Alfred Boot, HR-directeur bij Dura Vermeer en Martine Bolhuis van Centraal Beheer gaan in op het belang van stressmanagement. ‘In het verleden zat mentale fitheid bij Dura Vermeer in de taboesfeer.’

Podcast goed werkgeverschap: Tom van Disseldorp en Tjerk Jansen

Tom van Disseldorp, expert duurzame inzetbaarheid bij Centraal Beheer en Tjerk Jansen, HR-directeur bij Atos gaan in deze podcast verder in op goed werkgeverschap. ‘Centraal staan people, planet en profit’. 

Informatie over de NOW-regeling

NOW 3: wat verandert er?

Vanaf maart tot en met september zijn de NOW 1 en NOW 2 van kracht geweest. Per 1 oktober 2020 geldt NOW 3. Deze bestaat uit 3 tijdvakken van 3 maanden, tot 1 juli 2021. De NOW 3-steun over 9 maanden kent een geleidelijke afbouw van vergoedingspercentages: van 80%, naar 70%, naar 60%. Voor elk tijdvak kunt u als werkgever besluiten om wel of geen aanvraag te doen. Ook als u geen aanspraak heeft gemaakt op de NOW 1 of 2, kunt u gebruik maken van de NOW 3. Voor het 1e tijdvak kan van 16 november tot 13 december een aanvraag via UWV worden gedaan voor de loonkosten vanaf 1 oktober tot 1 januari 2021. 

NOW 3 in het kort

De NOW 3 is opgedeeld in 3 tijdvakken. Het 1e tijdvak loopt van 1 oktober 2020 tot 1 januari 2021. Hiervoor geldt dat werkgevers die te maken hebben met tenminste 20% verwacht omzetverlies een tegemoetkoming voor deze 3 maanden bij UWV kunnen aanvragen. Deze tegemoetkoming is maximaal 80% van de loonsom, gerelateerd aan het omzetverlies. Het omzetverlies wordt dan vastgesteld over een driemaandsperiode die start op 1 oktober, 1 november of 1 december 2020 en volgt daarbij de systematiek van de NOW1 en NOW2. Vanaf het tweede tijdvak, vanaf 1 januari 2021, moet het omzetverlies ten minste 30% bedragen.

Aanvragen tegemoetkoming NOW 

Als werkgever kunt u sinds 6 april 2020 een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming volgens de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (NOW). De NOW is bedoeld om werkgevers die te maken hebben met omzetverlies door de coronamaatregelen tegemoet te komen. Hierdoor kunt u uw medewerkers met een vast en met een flexibel contract doorbetalen. Op de website van UWV vindt u het aanvraagformulier voor deze tegemoetkoming NOW. UWV beoordeelt daarna of u recht heeft op een tegemoetkoming NOW.