Opleiden in plaats van aannemen
De omgeving van uw organisatie verandert. Technische ontwikkelingen of nieuwe methoden vragen om andere kennis. Werkgevers hebben de neiging om die kennis buiten het bedrijf te zoeken. Dat is niet altijd nodig. Met de juiste opleiding of cursus kunt u uw huidige werknemers inzetten om aan nieuwe kennisbehoeftes te voldoen.
Dus heeft u een nieuwe functie?
Inventariseer dan eerst de talenten binnen de organisatie. Mogelijk heeft u al iemand in dienst die graag een nieuwe rol op wil pakken. Zo werkt hij of zij direct aan nieuwe kansen in de toekomst. Een voordeel voor de werkgever: interne kandidaten kennen de organisatie al. Er is minder inwerktijd nodig.
Budget vrijmaken voor het ontwikkelen van medewerkers
Een organisatie kan zelf investeren in bijscholing van medewerkers. Dan wordt de ontwikkeling van het personeel opgenomen in de begroting. Er zijn ook subsidies beschikbaar voor het stimuleren van duurzame inzetbaarheid. Er is overheidssteun voor (bij)scholing en loopbaanbegeleiding. Ook voor leer-werktrajecten kunnen werkgevers steun krijgen van de overheid.
Welk geld u ook gebruikt: ga er zorgvuldig mee om. Eén van de grootste fouten die werkgevers maken is het klakkeloos inkopen van cursussen en opleidingen. Inventariseer eerst de behoefte in uw organisatie, zodat u doelgericht kunt investeren.
Enkele manieren om het opleidingsbudget uit te geven:
- Een persoonlijk ontwikkelingsbudget per werknemer;
- Een verzameling online trainingen en cursussen voor heel de organisatie;
- Cursusdagen voor collega’s met dezelfde functie of personeel dat werkt op dezelfde afdeling;
- Korte doelgerichte opleidingen;
- Tijd van collega’s inzetten om anderen te trainen.
Investeren in personeel betaalt zich terug
Wanneer uw medewerkers nieuwe vaardigheden opdoen, ontwikkelt uw organisatie zich met hen mee. De kwaliteit van de producten en diensten wordt hoger. Daarnaast creëert u een cultuur waarin uw mensen zelf met nieuwe ideeën komen. Die kunnen weer leiden tot efficiëntere werkprocessen of winstgevende innovaties.
Het is geen geheim dat medewerkers de laatste jaren sneller wisselen van baan. Dit kunt u voorkomen met voldoende groeimogelijkheden binnen uw organisatie. Dan nog zullen er werknemers zijn die afscheid van u nemen. Weggegooid geld? Nee. De kans dat deze ex-collega later opnieuw bij u in dienst komt, is een stuk groter als u actief aanstuurt op het ontwikkelen van medewerkers.
Ontwikkelen van medewerkers: stimuleren en motiveren
Niet iedere medewerker is gemotiveerd om te leren. Maar uiteindelijk moeten ze het toch zelf doen. U stimuleert leren en ontwikkelen van medewerkers als u aan de randvoorwaarden voldoet. Hen motiveren is de volgende stap.
Het belangrijkste is dat uw medewerker zich een kant op ontwikkelt die hij zelf wil. Leiderschap is daarbij belangrijk. Motiveer medewerkers met complimenten. Vier de mijlpalen in hun ontwikkeling, zodat ze gemotiveerd blijven en volhouden. Bepaal aan het begin van het traject ook de winst ervan: u wilt toch ook graag weten waar u het voor doet? Dat is voor uw medewerker hetzelfde.
Maatschappelijke relevantie duurzame inzetbaarheid
Een leven lang leren is ook een vraagstuk voor de Nederlandse samenleving. Investeren we alleen in het hier en nu? Dan lopen we kans op baanverlies in de toekomst en een verslechterde economische positie. Het is belangrijk dat mensen zich nu ontwikkelen, zodat ze straks klaar zijn om ander werk te doen. Dit voorkomt werkloosheid en zorgt voor een flexibel inzetbare arbeidsbevolking. Duurzame inzetbaarheid heeft dus ook maatschappelijk relevantie. Werkgevers kunnen de drijfveer zijn achter nieuwe mogelijkheden voor ons land.