Thuiswerken: 5 tips voor elke dag

Vol energie van werktijd naar vrije tijd

Voor de een is een thuiswerkdag qua tijden net zoals op kantoor. Voor de ander is het een combinatie van thuisonderwijs, de hond uitlaten en proberen te skypen zonder dat er een kindje doorheen zingt (in het beste geval).

Het kan daarom helpen om tijdsblokken te kiezen waarin u werkt. Dat helpt ook om een ritme te houden. Deel deze tijdsblokken met uw collega’s en uw huisgenoten. Dan kunt u hopelijk toch rustig werken. Al is gestoord worden voor een lekkere kop koffie of thee natuurlijk niet erg!

De hele dag TikTok
Collega Peggy: 'Thuiswerken met pubers (14 en 18) is ook een uitdaging. Ik hoef ze niet te helpen met huiswerk. Maar hoe zorg ik dat ze niet hele dag TikTok-en met hun vriendinnen? Gelukkig spelen YouTubers ook slim in op het thuis-zijn van de pubers. Ik ben er blij mee: kom maar op met video’s over hoe je je kast opruimt. Of je kamer kunt pimpen. Hoef ik er niet om te vragen bij mijn 2 meiden!'

Waar u ook werkt in huis: maak er een 'gezond' plekje van. Zoek de fijnste stoel uit, om een zere rug te voorkomen. Gebruik een los toetsenbord en losse muis als de laptop u zere schouders geeft. Geen ideale werkplek in huis? Wissel af en toe van plek, stoel of zithouding. En kom regelmatig in beweging!

Tijdens een werkdag op kantoor is een praatje bij het koffieapparaat of een lunchwandeling zo gemaakt. Thuis vraagt zo’n rustmomentje wat meer organisatie. Voor u het weet bent u te lang achter elkaar druk aan het typen. En komt er weer een e-mail binnen die nú beantwoord moet worden. Of u bent druk met de anderen in uw gezin.

Bikkel niet stug door, de hele dag. Geef de planten water, maak een praatje met de kat. Dans op uw favoriete nummer. Ga even in de tuin of op uw balkon zitten. Of zet het raam open en geniet van de frisse lucht en fluitende vogels. Kortom: ga weg van uw beeldscherm. Dan kunt u zich uiteindelijk beter concentreren. En houdt u energie over voor na de werkdag.

Thuiswerken met jonge kinderen
Collega Willemijn: 'Mijn vriend en ik werken nu helemaal vanuit huis. En we geven onze 2 kinderen van 7 en 9 jaar thuisonderwijs. Thuiswerken met kinderen is erg druk. Maar de kinderen zorgen er wel voor dat je vaak even een moment pakt voor een pauze. De eerste dagen waren heel rommelig. Nu krijgen we gelukkig steeds meer ritme te pakken. De digitale lessen van de school delen we 's ochtends in. Dan hebben de kinderen nog volop aandacht.

Ook de kinderen hebben thuis een eigen werkplekje. Dat maakt, net als bij ons, het verschil tussen schoolwerk en vrije tijd duidelijker. Om 10 uur 's ochtends nemen we gezellig samen pauze. Even tijd voor drinken met iets lekkers. En voor een paar radslagen in de tuin. Verder doen we tussendoor een beweegoefening. Op YouTube staan veel video’s met kinderyoga of leuke dansjes. Daarna kruipen we weer opgefrist achter ons beeldscherm!'

Mist u uw collega's? Zoek ze digitaal op. Misschien heeft u handige tips voor elkaar om het thuiswerkende leven wat makkelijker te maken. Kies sowieso wat vaker voor bellen in plaats van mailen. Heeft u een vast werkoverleg? Laat het gewoon staan. Praat op dat moment even bij met uw collega's. Er zijn zelfs al digitale vrijdagmiddagborrels-op-afstand!

De virtuele kantoor top40
Collega Matthijs: 'We zijn vorige week begonnen met een wekelijkse virtuele kantoor top-40, via een afspeellijst op Spotify. Iedereen kan zijn of haar favoriete nummer van die week er in zetten. Het levert een leuke verrassende muzieklijst op, waar ik tussen de skype-afspraken naar luister. Zo heb ik toch het gevoel dat mijn collega’s in de buurt zijn.'

Werk en privé zijn lastig te scheiden als u veel thuiswerkt. Zit uw werkdag erop? Ga dan weg van uw werkplek. Maak er een ritueel van om uw werkdag goed af te sluiten. Soms helpt het om alvast een lijstje te maken met dingen voor de dag erna. Dan blijft u daar niet over piekeren. Het lijstje laat u lekker liggen bij de andere spullen. Tijd voor een leuke puzzel, een lekkere maaltijd of een spelletje met uw gezin. Nog steeds een vol hoofd? Het kan helpen om wat lichamelijke oefeningen (een online work-out!) of een mindfulness oefening te doen. Wilt u iets doen voor iemand anders? Bekijk de dingen die u kunt doen om anderen te helpen.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn pubers niet de hele dag TikTok-en met vriendinnen?