5 tips voor ondernemers

Wat is de kracht van wat u doet? Richt u zich op een bepaalde groep klanten? Of doet u uw werk op een bijzondere manier? Kunt u dat werk beschrijven? Dit laat u opvallen tussen de andere zzp’ers. Daardoor wordt u interessant voor uw klanten en kunt u makkelijker klanten werven. Zoek daarmee naar uw ideale klant. Sommige klanten kunnen houden van uw manier van werken. Anderen hebben misschien behoefte aan wat u levert. Of ze kijken op dezelfde manier naar de markt. Dat kan allemaal meespelen als u een nieuwe opdracht binnenhaalt. Maak daar gebruik van.
Met een focus weet u wie uw ideale klant is. Maar hoe bereikt u die klant? U kunt natuurlijk in het wilde weg gaan mailen of bellen. Maar het kan ook makkelijker. Creatief zijn is daarbij essentieel. Een klant met een klacht? Die kan behoefte hebben aan een oplossing. Die u kunt bieden! Moet u de klant opzoeken? Of is het beter om uzelf te laten vinden door uw klant? Gevonden worden, is steeds eenvoudiger. U kunt op uw website schrijven hoe u werkt. Met uw algemene voorwaarden op uw website bijvoorbeeld. Of met uw modelovereenkomst. Ook kunt u een portfolio maken. Daarin laat u uw manier van werken zien. Ook behulpzaam voor klanten: uw tarieven op uw site zetten.
Klanten zijn overal! Op congressen en beurzen, maar ook op verjaardagen, feestjes en in de wachtkamer. Wat gaat u daar vertellen? Een ‘elevator pitch’ kan helpen. Zo’n pitch duurt net zo lang als u in een lift zou staan, zo’n 20 seconden. In die tijd vertelt u wie u bent, wat u doet en waarom. Maar het kan nog sneller met een ‘elevator yell’ van 1 zin. Bijvoorbeeld: “Door mijn voice-overs bij radiospots zien bedrijven hun omzet al jaren stijgen.” Zo’n slagzin kunt u ook in e-mails gebruiken. Of op uw visitekaartje zetten. Daarop kunt u bijvoorbeeld ook een foto van uzelf plaatsen. Dat zorgt ervoor dat u opvalt tussen andere kaartjes. Maar iedereen is anders. Kies daarom een stijl die bij u past. Bent u geen makkelijke netwerker? Zelfs dan kunt u een prima ondernemer zijn. Krijgt u een positieve reactie? Maak dan een afspraak en bel na. Vraag naar de voortgang van uw pitch. Probeer zo snel mogelijk concreet te worden met uw klant. Wees niet bang!
Is een klant geïnteresseerd? Dan zal hij uw onderneming googlen. Geef dus online een kloppend beeld van uzelf. Wat u op Facebook, LinkedIn of eigen website zet, is erg belangrijk. Met uw website zal u vaak niet direct deals sluiten. Toch hoort een eigen site helemaal bij het verkopen. Een video van u over uw onderneming kun goed gebruikt worden bij het verkopen. Foto’s op uw site helpen ook. Kies beelden die een verhaal vertellen. Dat trekt meer aandacht. Let op de uitstraling: past die vakantiefoto van 5 jaar geleden bij wat u aan klanten wil vertellen?
Met andere zzp’ers staat u sterker. Zo kunt u grotere opdrachten aannemen of elkaar aanvullen. En samen kunt u zich bijvoorbeeld ook inschrijven op sommige opdrachten van de overheid. Ook bedrijven werken graag samen met teams van zzp’ers. Denk wel na over de vorm waarin u dat doet. U kunt bijvoorbeeld een projectteam vormen. Gaat u langer samenwerken? Dan is een VOF of een maatschap een goede optie. Soms wil een bedrijf dat u met een tussenpartij in zee gaat. Hoe u ook samenwerkt, denk aan uw aansprakelijkheid. Regel dat met uw team.