Waarom is een goede boekhouding belangrijk?
Een nette administratie levert verschillende voordelen op. Dit zijn de 2 belangrijkste: (1) Je krijgt via een goede administratie inzicht in jouw bedrijf en (2) een goede boekhouding is een eis van de Belastingdienst.
1: Goede boekhouding geeft inzicht in jouw bedrijf
Een goede (liefst digitale) administratie geeft je direct inzicht in de financiële situatie van jouw onderneming. Welke kosten heb je gemaakt? Welke facturen zijn nog niet betaald? En hoeveel geld heb je nog om te investeren? Zonder administratie is het antwoord op deze vragen giswerk.
Een paar voorbeelden van waardevolle informatie die je uit de boekhouding kunt halen:
-
De groei van je omzet ten opzichte van vorige jaren of vorige kwartalen;
-
Wie jouw belangrijkste klanten zijn (en of je niet te afhankelijk bent van één klant);
-
De verdeling van het werk door het jaar heen (in welke kwartalen draai je de meeste omzet?);
-
Welke kosten je maakt en waar je eventueel kunt besparen;
-
Een schatting van de winst voor komend jaar;
-
De haalbaarheid van je huidige uurtarief (Is het aantal uren dat je werkt in verhouding met de winst die het oplevert?).
Misschien neem je beslissingen liever op basis van je gevoel. Toch is het goed om jouw gevoel te toetsen aan de cijfers. Een up-to-date administratie voorkomt op die manier onaangename verrassingen.
2: Goede boekhouding als eis van de belastingdienst
Op basis van je boekhouding en administratie doe je jouw belastingaangifte. Bij een controle zal de Belastingdienst jouw administratie gebruiken. Ze stelt dan ook diverse voorwaarden aan je administratie, zoals de bewaartermijn van 7 jaar.
Je mag zelf weten hoe je jouw administratie bijhoudt, maar de Belastingdienst stelt 1 belangrijke eis: dat je de
vereiste informatie er snel uit kunt halen. Die vereiste informatie is financieel van aard. Je bent verplicht om de Belastingdienst snel een overzicht te kunnen geven van uitgaande facturen of inkomsten, ontvangen facturen en privégebruik van goederen en diensten.
Lukt dit niet snel genoeg, dan riskeer je een boete van de Belastingdienst. Houd je administratie dus compleet. Alle gegevens over jouw onderneming die je vastlegt op papier of digitaal, horen bij je administratie. Dus ook kassabonnen en kopieën van verstuurde facturen, ontvangen rekeningen, uitdraaien van je tankpas, correspondentie en overzichten van jouw gereden kilometers.