Het coronavirus (COVID-19)

Antwoord op veelgestelde vragen

Ik wil mijn reis annuleren of eerder terug naar huis vanwege het coronavirus. Kan dat?

Geldt er geen negatief reisadvies voor uw bestemming? Dan kunt u uw reis niet kosteloos annuleren of aanpassen. Ook niet via uw reis- of annuleringsverzekering. Uw reis annuleren omdat u via of vanaf een plek reist waar corona is uitgebroken? Ook dat is niet verzekerd.

Geldt er wel een negatief reisadvies voor uw bestemming? Neem dan eerst contact op met uw reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij, voordat u een schade bij ons gaat melden. Zij zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van uw reis.

Heeft een medereiziger het coronavirus gekregen en kan hij/zij niet meer met u op reis? Of moet u uw reis hierdoor afbreken? U bent dan verzekerd als de medereiziger een eigen annuleringsverzekering heeft die dit dekt.

Ik heb een reis met overnachting in Nederland geboekt, kan ik die annuleren?
Dat kan als het om een gedekte gebeurtenis gaat. Bijvoorbeeld als u ernstig ziek bent en daardoor niet kunt reizen. Hiervoor heeft u een doktersverklaring nodig.

Kan uw trip of reis in Nederland niet meer doorgaan door maatregelen die de overheid heeft genomen vanwege corona? Dan kunt u het beste contact opnemen met uw reisorganisatie of accommodatie. U krijgt hiervoor geen vergoeding vanuit de annuleringsverzekering.

Waarom kan ik nu alleen annuleren tot 3 mei? Waarom kan ik nog niet annuleren voor de zomervakantie?
U kunt pas gebruikmaken van de annuleringsverzekering als u schade heeft gehad. Het moet duidelijk zijn dat uw reis vanwege het negatief reisadvies echt niet door kan gaan. Dit weet u pas vlak voor vertrek. Het is nog onzeker hoe de situatie zich ontwikkelt rond het coronavirus. Daarom kunnen wij reizen na 3 mei op dit moment niet beoordelen. We passen deze pagina aan als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Ik ben (waarschijnlijk) besmet met het coronavirus en kan hierdoor over een korte tijd niet op reis.

Het annuleren van uw reis is dan alleen verzekerd als u ziek bent en u daarom niet kunt reizen. Hiervoor heeft u een doktersverklaring nodig. Ook als iemand uit uw familie of een goede vriend(in) het coronavirus heeft en daardoor ernstig ziek is geworden, bent u verzekerd als u op korte termijn reist.


Ik heb een reis geboekt naar een land met een negatief reisadvies. Wat nu?

Is uw reis gepland tussen nu en 3 mei 2020? Dan biedt de doorlopende annuleringsverzekering dekking voor het annuleren van uw reis als er op het moment van boeken nog geen negatief reisadvies was. Dit geldt alleen als de reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij de kosten voor annulering niet vergoedt. En u heeft daar bewijs van. Ook moet u de doorlopende annuleringsverzekering al hebben afgesloten voordat er een negatief reisadvies werd afgegeven. Let op: voor verzekeringsaanvragen vanaf 17 maart 2020 is er geen dekking voor annulering op grond van het coronavirus.

Ook met een kortlopende annuleringsverzekering bent u verzekerd als uw reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij de kosten voor annulering niet vergoedt. En u heeft daar bewijs van. Ook moet u de kortlopende annuleringsverzekering al hebben afgesloten voordat er een negatief reisadvies werd afgegeven. Let op: voor verzekeringsaanvragen vanaf 17 maart 2020 is er geen dekking voor annulering op grond van het coronavirus.

De vertrekdatum van mijn reis is 3 mei 2020 of later
Vertrekt u op 3 mei of later? Neemt u dan contact op met uw reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij. Wij nemen deze reizen nog niet in behandeling. Op dit moment is nog niet duidelijk of er op 3 mei nog een negatief reisadvies geldt en uw reis niet door kan gaan. Houd u de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten.

Waarom moet ik eerst naar mijn reisorganisatie en kan ik pas daarna terecht bij mijn verzekeraar?
U heeft een contract met uw reisorganisatie. Daarom biedt een reisorganisatie vaak een oplossing voor hun klanten. Kan uw reisorganisatie u niet helpen? Neem dan contact met ons op.

Ik ben al op mijn reisbestemming en de overheid raadt dit af. Wat moet ik doen?

U moet zo snel mogelijk het gebied verlaten. In sommige gevallen zal dit nu niet eenvoudig zijn. Zolang u er alles aan doet om uit het gebied weg te komen blijft u verzekerd. Volg de instructies van de lokale autoriteiten op en neem contact op met het ministerie van buitenlandse zaken als u vragen heeft. Dat kan via +31 247 247 247. Of met een bericht via Twitter @247BZ.

De kosten voor het verlaten van het gebied zijn niet verzekerd. Wanneer het niet lukt om zelf uw terugreis te regelen, kunt u zich melden via bijzonderebijstandbuitenland.nl. De alarmcentrales coördineren en organiseren vervolgens het noodzakelijke vervoer naar Nederland.

Ik overwinter in de zon en wil hier graag blijven, wat is er verzekerd?

Wanneer u kiest om op uw overwinterplek te blijven, geeft de reisverzekering geen dekking meer voor mogelijke kosten. 

Let op: kunt u wel terug maar kiest u er voor toch te blijven op uw bestemming? Dan bent u niet verzekerd onder de reisverzekering.

Ik ben op reis in het buitenland en wil terug naar Nederland, hoe regel ik dat?

Wanneer het niet lukt om zelf uw terugreis te regelen, kunt u zich melden via bijzonderebijstandbuitenland.nl.  De alarmcentrales coördineren en organiseren vervolgens het noodzakelijke vervoer naar Nederland.

Ik overwinter in de zon, maar wil nu terug naar Nederland. Blijf ik verzekerd? 

Zolang u er alles aan doet om uit het gebied weg te komen blijft u verzekerd.

 
Let op: kunt u wel terug maar kiest u er voor toch te blijven op uw bestemming? Dan bent u niet verzekerd onder de reisverzekering.


 


Ik heb een aanbetaling gedaan. Moet ik het restbedrag overmaken?

Neem contact op met uw reisorganisatie. U heeft een contract met de reisorganisatie en zij leggen u uit wat uw rechten en plichten zijn.

Ik moet tijdens mijn vakantie in quarantaine zitten en mag de hotelkamer niet verlaten. Krijg ik de extra kosten vergoed?

Zit u in quarantaine en bent u zelf niet ziek? Dan vergoeden wij de extra kosten niet.

Zit u in quarantaine en bent u zelf ziek? De reisverzekering dekt dan alle extra kosten. Bijvoorbeeld extra terugreiskosten en extra verblijfkosten. De dekking Medische kosten vergoedt alle extra medische kosten die u maakt boven het Nederlandse tarief. De kosten tot het Nederlandse tarief worden vergoed door uw zorgverzekering. De niet genoten vakantiedagen krijgt u alleen vergoed als u ook een annuleringsverzekering heeft.

Ik ga op zakenreis naar een land met een negatief reisadvies. Ben ik verzekerd?

Voor een zakenreis gelden alle bovenstaande punten, maar alleen met de aanvullende module Zakenreis. Heeft u een zakelijke zakenreisverzekering? Lees dan de veel gestelde vragen op de zakelijke verzekeringspagina over het coronavirus.

Ik zit door het coronavirus in quarantaine in het buitenland. Wat regel ik met mijn werkgever?

Zit u tijdens uw vakantie in quarantaine? Lees hier hoe u zaken zoals vakantiedagen en salaris goed regelt met uw werkgever.

Is meewerken aan een medisch onderzoek op het vliegveld vanwege het coronavirus verplicht?

Door de verspreiding van corona (COVID-19) worden in veel landen mensen getest op dit virus. Op vliegvelden kunnen reizigers in bepaalde gevallen een medisch onderzoek ondergaan. Lees hier wat uw rechten en plichten zijn als iemand u een medisch onderzoek oplegt.

Ik heb een voucher van mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij ontvangen, maar wil mijn geld terug. Kan dat?

Neem eerst contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. U kunt pas gebruikmaken van uw reisverzekering als de reisorganisatie niets voor u doet. Het omboeken van een reis of een voucher wordt gezien als een vergoeding van uw schade. Omdat u deze vergoeding krijgt van uw reisorganisatie, heeft u geen schade. Ook niet als u achteraf moet bijbetalen voor uw nieuwe reis.

Als ik mijn reis omboek of een voucher accepteer en mijn reis kan bijvoorbeeld in oktober alsnog niet doorgaan door een negatief reisadvies, ben ik dan nog verzekerd?
Dat ligt aan het moment van omboeken. Als er op het moment van omboeken geen negatief reisadvies geldt, dan is er dekking. Omdat het onzeker is wat de ontwikkelingen zijn van het coronavirus, adviseren wij u te kiezen voor een voucher. Deze zijn meestal 1 jaar geldig.