Problemen op reis

Wat is belangrijk voor uw verzekering?

Personeelstekort zorgt voor problemen op luchthavens en ziekenhuizen. Door de chiptekorten en de gevolgen van de coronacrisis zijn er in vakantielanden minder huurauto’s beschikbaar. Gaat u op reis? Wij zetten op een rij waar u rekening mee kunt houden en wat belangrijk is voor uw verzekering.

Veelgestelde vragen

Neem contact op met uw reisorganisatie of uw luchtvaartmaatschappij. Zij moeten een passend alternatief bieden of de gemaakte (extra) kosten vergoeden. Het annuleren van vluchten door materieeltekort is helaas niet verzekerd met onze Annuleringsverzekering.

Schakel uw rechtsbijstandverzekering in

Heeft u een Rechtsbijstandverzekering bij Centraal Beheer met de module Consument & Wonen? Neem dan contact op met Stichting Achmea Rechtsbijstand. Heeft u ergens anders een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met die verzekeraar.

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering, of niet de juiste module? Dan kunt u ook eenmalig Juridische Hulp inschakelen, voor een vast bedrag.

Neem contact op met uw reisorganisatie of de luchtvaartmaatschappij. Zij moeten een passend alternatief bieden of de gemaakte (extra) kosten vergoeden. Het annuleren van vluchten door structureel personeelsgebrek is helaas niet verzekerd met onze Annuleringsverzekering.

Schakel uw rechtsbijstandverzekering in

Heeft u een Rechtsbijstandverzekering bij Centraal Beheer met de module Consument & Wonen? Neem dan contact op met Stichting Achmea Rechtsbijstand. Heeft u ergens anders een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met die verzekeraar.

Uw reis- en annuleringsverzekering kan niets voor u doen

Er is geen sprake van vertraging die ervoor zorgt dat u 1 of meerdere reisdagen mist. De vliegtuigen vertrekken gewoon op tijd.

Hulp van EUclaim

U kunt eventueel de hulp inschakelen van een partij als EUclaim. Die probeert uw schade te verhalen. Als dat lukt, betaalt u hen administratiekosten. Lukt het niet? Dan betaalt u ook niets. Op de website van EUclaim kunt u gemakkelijk berekenen hoeveel kilometer uw vlucht is. U ziet dan ook meteen op welk bedrag u mogelijk recht heeft.
Het is op dit moment erg druk bij reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen. Probeer regelmatig contact te blijven zoeken. Is er nog geen reactie op het moment dat u zou moeten vertrekken? Dan kunt u de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij aan­spra­kelijk stellen voor het niet nakomen van hun verplichtingen. Op Achmea Rechts­bijstand leest u wat uw rechten zijn en hoe u berekent welke vergoeding u kunt krijgen. U kunt onze voorbeeldbrief gebruiken om uw claim in te dienen. Bewaar zo veel mogelijk informatie over de vlucht. Zoals de reden en lengte van de vertraging, bonnetjes en tickets.

Uw luchtvaartmaatschappij is ervoor verantwoordelijk dat u de bagage alsnog zo snel mogelijk ontvangt. Meld vermiste of vertraagde bagage meteen bij de bagageservice balie. Vraag om een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en vul dit ter plekke of online in. Met dit formulier dient u een officiële klacht in. Zorg ervoor dat u een kopie van dit formulier krijgt. De luchtvaartmaatschappij gebruikt dit formulier om uw koffer te zoeken en bij u af te leveren. Heeft u 30 dagen nadat u het de PIR-formulier indiende uw bagage nog niet ontvangen? En heeft u de dekking Bagage op reis bij uw Reisverzekering afgesloten? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding. U kunt de schade bij ons melden. Voeg het PIR-formulier toe. En laat ons weten welke spullen er in uw koffer of tas zitten, wanneer u ze heeft gekocht en wat ze kosten.

Raakt uw bagage op de heenreis vertraagd of vermist? Dan geeft de luchtvaartmaatschappij u waarschijnlijk een vergoeding voor de aankoop van kleding en toiletartikelen. Is dat niet zo? Betaal de kosten dan eerst zelf en dien de rekening later bij ons in. Bewaar de bonnetjes van uw aankopen. Wij vergoeden deze kosten tot maximaal € 250,- per verzekerde. 

Neem contact op met onze alarmcentrale, die ondersteunt en geeft advies in dit soort situaties. Van uw zorgverzekering krijgt u maximaal het bedrag dat de behandeling in Nederland kost. In sommige gevallen worden de extra kosten ook vergoed met een aanvullende dekking bij de zorgverzekering. Controleer dit voor vertrek. 
Blijkt na de declaratie bij de zorgverzekeraar dat niet alle kosten zijn vergoed, dan worden de resterende zorgkosten vergoed als u medische kosten heeft meeverzekerd op de reisverzekering.


Stel, u bent op vakantie in het buitenland. En u moet met spoed naar de dokter of het ziekenhuis. Neem dan contact op met onze alarmcentrale, die ondersteunt en geeft advies in dit soort situaties. In sommige landen zijn de kosten van een medische behandeling veel hoger dan in Nederland. Van uw zorgverzekering krijgt u maximaal het bedrag dat de behandeling in Nederland kost. Met de extra dekking Medische kosten op reis worden in veel gevallen de aanvullende kosten vergoed. In sommige gevallen worden de extra kosten ook vergoed met een aanvullende dekking bij de zorgverzekering. Controleer voordat u op vakantie gaat of u nog goed verzekerd bent. Lees meer over Medische kosten op reis. Blijkt na de declaratie bij de zorgverzekeraar dat niet alle kosten zijn vergoed, dan worden de resterende zorgkosten vergoed als u medische kosten heeft meeverzekerd op de reisverzekering.

Bent u met uw eigen auto vanuit Nederland vertrokken en heeft u de dekking Vervangend vervoer op reis? Dan krijgt u vervangend vervoer als repareren langer duurt dan 2 werkdagen. Er zijn nog niet overal voldoende huurauto’s beschikbaar. Dit is een nasleep van de chiptekorten en corona. Tijdens de coronaperiode werd er weinig gereisd en hebben veel verhuurders hun wagenpark verkleind. Deze komen nu langzaam weer op niveau, maar niet overal even snel. Dit speelt vooral bij elektrische auto’s en campers. De alarmcentrale zoekt bij de verhuurders naar een vervangende auto. Lukt dat niet? Dan gaat de alarmcentrale in overleg op zoek naar een alternatief voor vervangend vervoer. Het kan voorkomen dat de wachttijd voor het zoeken en ophalen van vervangend vervoer hierdoor langer duurt. Krijgt u een vervangende auto? Dan vraagt het verhuurbedrijf om een creditcard als borg. Neem dus altijd uw creditcard mee. In sommige gevallen zal er gekeken worden naar een alternatief, zoals de trein of vliegtuig. Tip: laat uw auto voor vertrek nakijken om pech op reis zoveel mogelijk te voorkomen.