Problemen op reis

Wat is belangrijk voor uw verzekering?

Personeelstekort zorgt voor problemen op luchthavens en ziekenhuizen. Door de chiptekorten en de gevolgen van de coronacrisis zijn er in vakantielanden minder huurauto’s beschikbaar. Gaat u op reis? Wij zetten op een rij waar u rekening mee kunt houden en wat belangrijk is voor uw verzekering.

Veelgestelde vragen

Neem contact op met uw reisorganisatie of de luchtvaartmaatschappij. Zij moeten een passend alternatief bieden of de gemaakte (extra) kosten vergoeden. Het annuleren van vluchten door structureel personeelsgebrek is helaas niet verzekerd met onze Annuleringsverzekering. 
Het is op dit moment erg druk bij reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen. Probeer regelmatig contact te blijven zoeken. Is er nog geen reactie op het moment dat u zou moeten vertrekken? Dan kunt u de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij aan­spra­kelijk stellen voor het niet nakomen van hun verplichtingen. Op Achmea Rechts­bijstand leest u wat uw rechten zijn en hoe u berekent welke vergoeding u kunt krijgen. U kunt onze voorbeeldbrief gebruiken om uw claim in te dienen. Bewaar zo veel mogelijk informatie over de vlucht. Zoals de reden en lengte van de vertraging, bonnetjes en tickets.

Uw luchtvaartmaatschappij is ervoor verantwoordelijk dat u de bagage alsnog zo snel mogelijk ontvangt. Meld vermiste of vertraagde bagage meteen bij de bagageservice balie. Vraag om een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en vul dit ter plekke of online in. Met dit formulier dient u een officiële klacht in. Zorg ervoor dat u een kopie van dit formulier krijgt. De luchtvaartmaatschappij gebruikt dit formulier om uw koffer te zoeken en bij u af te leveren. Heeft u 60 dagen nadat u het de PIR-formulier indiende uw bagage nog niet ontvangen? En heeft u de dekking Bagage op reis bij uw Reisverzekering afgesloten? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding. U kunt de schade bij ons melden. Voeg het PIR-formulier toe. En laat ons weten welke spullen er in uw koffer of tas zitten, wanneer u ze heeft gekocht en wat ze kosten.

Raakt uw bagage op de heenreis vertraagd of vermist? Dan geeft de luchtvaartmaatschappij u waarschijnlijk een vergoeding voor de aankoop van kleding en toiletartikelen. Is dat niet zo? Betaal de kosten dan eerst zelf en dien de rekening later bij ons in. Bewaar de bonnetjes van uw aankopen. Wij vergoeden deze kosten tot maximaal € 250,- per verzekerde. 

Met de extra dekking Medische kosten op reis worden zorgkosten vergoed als u tijdens uw vakantie naar het ziekenhuis moet. In sommige gevallen worden deze kosten ook vergoed met een aanvullende dekking bij de zorgverzekering. Controleer dit voor vertrek. Ook in het buitenland is er personeelstekort in de ziekenhuizen. Het kan daarom langer duren voordat u de medische zorg kunt krijgen die u nodig heeft. Moet u gerepatrieerd worden naar Nederland? Dan kan het ook in Nederland langer duren voordat er een plek is gevonden in een ziekenhuis. Omdat in Nederland ook een tekort aan personeel en bedden is.
Stel, u bent op vakantie in het buitenland. En u moet met spoed naar de dokter of het ziekenhuis. In sommige landen zijn de kosten van een medische behandeling veel hoger dan in Nederland. U krijgt van uw zorgverzekering maximaal het bedrag dat de behandeling in Nederland kost. Met de extra dekking Medische kosten op reis worden zorgkosten vergoed als u tijdens uw vakantie naar het ziekenhuis moet. In sommige gevallen worden deze kosten ook vergoed met een aanvullende dekking bij de zorgverzekering. De laatste jaren hebben veel mensen dekkingen van hun reisverzekering stopgezet of de hele reisverzekering opgezegd, vanwege corona. Controleer uw reisverzekering voordat u op vakantie gaat. Lees meer over medische kosten op vakantie.
Bent u met uw eigen auto vanuit Nederland vertrokken en heeft u de dekking Vervangend vervoer op reis? Dan krijgt u vervangend vervoer als repareren langer duurt dan 2 werkdagen. Door de chiptekorten en de gevolgen van de coronacrisis zijn er in vakantielanden minder huurauto’s beschikbaar. Hou er rekening mee dat u deze zomer misschien langer dan gebruikelijk moet wachten op een andere auto. Krijgt u een vervangende auto? Dan vraagt het verhuurbedrijf om een creditcard als borg. Neem dus altijd uw creditcard mee. In sommige gevallen zal er gekeken worden naar een alternatief, zoals de trein of vliegtuig. Tip: laat uw auto voor vertrek nakijken om pech op reis zoveel mogelijk te voorkomen.