Uw eigen website starten. Doe het meteen goed!

Voor de startende ondernemer

Met een eigen website bent u echt met uw eigen bedrijf gestart. Mensen kunnen u altijd vinden en weten hoe ze met u in contact kunnen komen. Uw website is uw visitekaartje, maar wordt ook gebruikt om naar te linken in uw social media en in uw blogs. En u kunt duidelijk maken wat u doet, maar vooral ook hoe u werkt. Een eigen website starten doet u ook omdat het onmisbaar is voor uw marketing.

Uw website zelf maken of uitbesteden

Wanneer u een naam heeft voor uw nieuwe bedrijf, kijkt u meteen of er nog een webadres (domeinnaam) beschikbaar is. U legt deze vast en regelt de hosting. Daarna kunt u relatief eenvoudig en goedkoop een website maken. Met Wordpress bijvoorbeeld, een gratis softwarepakket waarmee u zelf een website bouwt. Dat is een prima oplossing voor een startende ondernemer die nog niet veel geld vrij heeft om te investeren. Of u kiest ervoor om een website voor u te laten bouwen.

6 tips voor uw eigen website

Een eigen website starten doet u om een krachtig uithangbord te hebben. U wilt klanten blijven informeren en misschien ook wel door nieuwe klanten gevonden worden. Hier alvast 6 tips:

  1. De teksten op uw website vertellen wat klanten aan u hebben en aan uw producten of diensten. Klanten zijn op zoek naar een oplossing, niet naar een technisch verhaal.
  2. Zorg ervoor dat de teksten kort zijn met genoeg witregels, tussenkopjes en bijvoorbeeld opsommingen. Zo kunnen lezers uw website eenvoudig en snel ‘scannen’.
  3. Prikkel bezoekers op elke pagina van uw website om contact met u op te nemen. Daarvoor kun je bijvoorbeeld steeds een zinnetje opnemen: ‘Meer informatie? Neem dan contact op met…’
  4. Gebruikt u uw website niet alleen om uw klanten te informeren en om een visitekaartje af te geven, maar ook om gevonden te worden? Dan is het belangrijk dat uw teksten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Schrijft u zelf en bent u nog niet zo bekend met google, volg dan een cursus ‘SEO schrijven’. Dat is leerzaam en geeft u veel inzicht in hoe zoekmachines werken. Soms kunt u met kleine aanpassingen in uw tekst en het juiste gebruik van zoek- en vindtermen al bovenaan de google pagina komen, zonder dat het u verder iets kost.
    Voorbeeld:
    U heet Marjanne van der Laar en u start een praktijk voor fysiotherapie in Eindhoven. Uw zoektocht wijst uit dat veel mensen zoeken op ‘fysiotherapie Eindhoven’. Schrijft u op bepaalde plekken meerdere keren die 2 woorden aan elkaar, dan herkent Google dat en is de kans groter dat u bovenaan komt als mensen op die 2 woorden zoeken. U schrijft dus: ‘Marjanne van der Laar, praktijk voor fysiotherapie Eindhoven’.
  5. U maakt uw website aantrekkelijk met duidelijke foto’s, laat referenties zien en u vermeldt ook bedrijfsgegevens zoals het KvK-nummer
  6. Een eigen website starten is 1 ding. Om aantrekkelijk te blijven, plaatst u regelmatig nieuwe berichten, bijvoorbeeld over een nieuwe opdracht. Of u laat het werk zien dat u heeft gemaakt voor uw klanten. Ook een goed idee is om regelmatig blogs te plaatsen. Die kunt u meteen delen via Twitter, Linkedin of andere sociale media.