Social media inzetten voor bedrijven

Social media tips voor (startende) ondernemers

In 2020 besteedt de gemiddelde Nederlander dagelijks meer dan anderhalf uur (98 minuten) aan social media. Via die social media kunnen bedrijven direct communiceren met hun doelgroep. Maar welke platformen kies je? En hoe krijg je meer volgers? Volg onze tips. Die zorgen voor de juiste focus en maken social media inzetten voor bedrijven een stuk effectiever.  

Kies de juiste social media kanalen

De vraag voor jou als ondernemer is niet: moet ik iets met social media? De vraag is: welke social media kanalen ga ik gebruiken? En die vraag kun je jezelf blijven stellen. De online wereld verandert snel. Je kunt het beste per periode opnieuw bekijken of de inzet van de gekozen social media nog passen bij jouw doelgroep en of ze nog voldoende bereik hebben.

Er zijn verschillende social media die relevant zijn voor bedrijven, met elk hun eigen functionaliteiten en gebruikers. Dit zijn de 6 belangrijkste social media kanalen voor ondernemers. 


Whatsapp is een manier om direct laagdrempelig contact te hebben met klanten. Je kunt via een smartphone, of de webversie berichten sturen. Het delen van foto’s, video’s, gifs en bestanden is relatief eenvoudig, net als bellen en videobellen. Ook medewerkers communiceren steeds vaker zakelijk via Whatsapp. 12,1 miljoen Nederlanders gebruiken Whatsapp dagelijks.
Facebook biedt voor de echte ‘social media ondernemer’ verschillende mogelijkheden. Je kunt een bedrijfspagina maken en daar volgers verzamelen. Met deze volgers deel je berichten, of ga je de dialoog aan. Daarnaast is Facebook een commercieel advertentieplatform, waar je heel specifiek kunt selecteren welke doelgroep (gebaseerd op leeftijd, locatie en interesses) jouw advertenties te zien krijgt. Met 10,4 miljoen gebruikers is Facebook een populair platform in Nederland. 
YouTube is het videoplatform van Google. Meer dan 9 miljoen Nederlandse gebruikers delen dagelijks video’s over de meest uiteenlopende onderwerpen. Andere gebruikers reageren weer op deze video’s. Je kunt als ondernemer via YouTube jouw eigen videoboodschap en kennis delen met heel de wereld. Daarnaast zijn er genoeg influencers die zich laten lenen voor product reviews. Het is ook mogelijk om korte advertenties te kopen die voor, na of tijdens video’s worden getoond aan gebruikers. 
Instagram is een platform waar foto’s en video’s centraal staan. Als ondernemer is het een plek om je bedrijf te profileren. Via het gebruiken van hashtags en het taggen van andere gebruikers kun je berichten promoten bij een deel van de 5,6 miljoen Nederlandse gebruikers. Een Instagram-bedrijfsaccount levert waardevolle data op over de momenten op de dag waarop jouw doelgroep het meest actief is. 
LinkedIn is een zakelijk platform met 4,7 miljoen gebruikers. Je kunt op LinkedIn een bedrijfspagina aanmaken en een bedrijfsprofiel, zodat medewerkers ook aan kunnen geven dat ze voor jouw organisatie werken. Met een betaald bedrijfsaccount is het mogelijk om via LinkedIn vacatures te verspreiden. Voor jou persoonlijk is LinkedIn een digitale vervanger voor visitekaartjes. Via dit kanaal vind je snel jouw contacten terug. Daarnaast is LinkedIn de ideale plek om jouw persoonlijke netwerk te onderhouden en uit te breiden.  

Tips social media voor bedrijven

Hieronder vind je 6 social media tips voor bedrijven.
Je hebt mogelijk al een doelgroep bepaald voor jouw product of dienst. Is dat niet zo? Dan is het waardevol om via social media op onderzoek uit te gaan. Wat voor volgers hebben je concurrenten, bijvoorbeeld? En welke leeftijd hebben de mensen waarvoor je een probleem oplost? Deze vragen komen ook aan bod tijdens het maken van een ondernemingsplan. Daarna is de vraag: waar vind je de doelgroep precies op social media? 
Gelukkig wordt er veel onderzoek gedaan naar social media-gebruikers. Via dit onderzoek kun je snel achterhalen of een platform vooral jongeren of ouderen aantrekt. Dat is een goed startpunt. Daarna kun je binnen een platform zoeken naar jouw dienst of product. Hiervoor zijn diverse online tools beschikbaar. Via de juiste keywords achterhaal je de groepen, hashtags en communities waar je de meeste potentiële klanten vindt. Heb je jouw doelgroep gevonden? Laat ze dan niet los! Volg hun activiteiten en speel daar op in met je eigen posts, likes en comments.
Investeer je tijd en moeite in social media als ondernemer? Zorg dan ook dat je meetbare doelen opstelt. Je kunt de effectiviteit van social media op verschillende manieren meten. Bijvoorbeeld via het aantal volgers en likes, maar ook via het aantal bezoekers dat via social media op jouw website of webshop terecht komt. Heldere doelen geven ook direct vorm aan de content die je op social media gaat plaatsen.

Een paar voorbeelden social media doelen :
  • Directe verkoop genereren;
  • Jouw brand story delen met een specifieke doelgroep;
  • Een extra informatiebron zijn voor kopers van producten;
  • Klanten sneller en laagdrempeliger service verlenen.
Zoek op diverse social media zelf op berichten, groepen of hashtags die gerelateerd zijn aan jouw producten of diensten. Er zijn hier handige apps voor, bijvoorbeeld voor Instagram: Tagsforlikes.com. Of zoek op actuele hashtags via top-hashtags.com. Dan weet je waar jouw klanten zich bevinden en waar in jouw branche veel over wordt gepraat. Dit kan ook ideeën opleveren voor nieuwe diensten of producten.
Content is een verzamelnaam voor alle verschillende soorten media die je op social media plaatst. Bijvoorbeeld video’s, foto’s, tekstberichten of advertenties. Voor al deze content geldt: het kost tijd om ze te maken. En tijd is een schaars goed voor ondernemers. Je loopt het risico dat je social media even ‘laat liggen’. Dat is zonde. Voorkom sociale radiostilte met een doordachte contentkalender. Je maakt een planning aan het begin van de maand, of voor het hele jaar. Bepaal van tevoren waar je over wilt communiceren. Ga je ieder jaar naar een bepaald event? Neem dit dan op in jouw kalender en bedenk wanneer, op welke kanalen en in welke vorm je gaat posten. 
Alleen zenden op social media is niet genoeg. Juist via deze kanalen kun je de interactie aangaan en inspelen op de wensen en behoeftes van jouw doelgroep. Je start bijvoorbeeld de interactie met een poll of een prikkelende vraag. Aan de hand van de antwoorden leer je jouw doelgroep beter kennen en maak je jouw posts leuker, interessanter en succesvoller. 
Op social media geldt: niet reageren is ook reageren. Zorg dat iemand verantwoordelijk is voor het reageren op volgers die een vraag stellen. Social media gebruikers kunnen op veel verschillende manieren contact zoeken. Via direct messages of in een reactie op 1 van uw berichten. Zorg dat je deze mogelijkheden kent en dat je tijdig reageert. Dit levert tevreden klanten op. Je voorkomt zo ook dat negatieve berichten een eigen leven gaan leiden, zonder dat je het weet. 
Social media en de toepassingen voor bedrijven veranderen constant. Ontwikkelaars voegen nieuwe functionaliteiten toe en gebruikers vinden steeds nieuwe manieren om social media te gebruiken. Zorg dat je zelf op de hoogte blijft van deze ontwikkelingen, of huur een partij in die jou op de hoogte houdt. Het is ook de moeite waard om nieuwe platformen te ontdekken, zeker als je de volgers en interacties op jouw huidige kanalen ziet teruglopen. De kans is dan groot dat je doelgroep overstapt naar een ander social media kanaal. Aan jou de vraag: ga je met ze mee, of niet? 

Stem social media af op andere middelen

Heb je met onze tips social media kanalen gekozen? Stem deze af op de andere middelen die je gebruikt voor je marketing, zoals je website. Maar ook ‘ouderwetse’ middelen werken nog steeds heel goed, denk aan een brochure, verpakkingsmateriaal of jouw logo op je pand. Versterk het totaal van je middelen door te zorgen dat je precies daar bent waar jouw doelgroep is: op het internet, op LinkedIn, op een beurs, een netwerkbijeenkomst of op school. Een goede en vooraf samengestelde mix van communicatiemiddelen geeft je duidelijkheid en focus. 

Meer over een eigen bedrijf starten

Social media is voor bedrijven belangrijk, maar een bedrijf start je niet alleen met de juiste communicatiekanalen. Wil je meer weten over je eigen bedrijf starten? Bekijk dan ook eens onze pagina checklist bedrijf starten.

Ook interessant voor jou om te lezen: