Factoren die jouw uurtarief bepalen
Hoeveel geld heb je nodig?
Het is voor jou belangrijk dat je kijkt naar wat jij nodig hebt om van te leven en hoeveel dagen per week je wilt of kunt werken. Als ondernemer maak je kosten. Reiskosten, bijvoorbeeld, maar ook de huur van een werkplek en eventueel het betalen van personeel. Vergeet bovendien de kosten niet die je maakt voor je pensioen, zakelijke verzekeringen en de aanschaf van inventaris.
Wanneer jij als ondernemer niet weet hoeveel geld je nodig hebt, loop je een risico. Vraag je een te laag uurtarief, dan lijdt je bedrijf verlies. Ook een uurtarief dat de kosten precies dekt is niet voldoende. Je wil als ondernemer de ruimte hebben om te investeren in de toekomst of klappen op te vangen als het even tegen zit.
Ga je uitrekenen hoeveel geld je nodig hebt? Houd dan ook rekening met belasting. Als ZZP’er betaal je bijvoorbeeld inkomstenbelasting over de winst die je gemaakt hebt met je bedrijf. Neem deze belasting ook mee bij het berekenen van je tarief.
Wat doen je concurrenten?
Concurrentie kan een grote invloed hebben op de prijzen die je kunt vragen. Is er een concurrent die steeds opdrachten krijgt die aan jouw neus voorbij gaan? Dan kan de prijs wel eens de beslissende factor zijn. Andersom: als klanten bereid zijn om te betalen voor je veel duurdere concurrent, is je dienst misschien wel meer waard dan je denkt.
Soms vind je het uurtarief van je concurrenten gewoon op hun website. Op die manier kun je ook een schatting maken van het aantal uren dat ze aan bepaalde opdrachten besteden. Toch is prijzen achterhalen en vergelijken niet altijd zo eenvoudig. Misschien lever jij extra service, die concurrenten niet bieden. Neem prijzen van je concurrenten niet 1-op-1 over. Maak, voordat je jouw prijs bepaalt, een
concurrentieanalyse. Aan de hand daarvan kun je weloverwogen een concurrerend uurtarief bepalen.
Wat is je eigen marktwaarde?
Jouw persoonlijke marktwaarde beïnvloedt je uurtarief. Deze marktwaarde bestaat uit je vaardigheden, kennis en ervaring. Een autoriteit op een bepaald gebied kan een hoger uurtarief vragen dan een starter die net komt kijken. Ook je ervaring met een bepaald soort opdracht bepaalt je waarde op de markt. De hoogste uurtarieven kun je vragen voor specialistisch werk dat weinig andere ondernemers kunnen of mogen doen. Werk dat weinig ervaring of opleiding vereist, heeft vaak een lager uurtarief.