Deeleconomie biedt kansen voor autoverhuurbedrijven
Andere kijk op mobiliteit
Download het e-book
De behoefte aan vervoer neemt sterk af. Er zijn allerlei klimaateisen, duurzaamheid staat hoog op de agenda en door het coronavirus werken veel mensen thuis. Wat zijn de uitdagingen en kansen voor autoverhuurbedrijven?
De conclusie uit het onderzoek is dat autoverhuurbedrijven hierdoor de verzekerbaarheid en premiehoogte als een probleem ervaren.
We vroegen Arjan Bultman, manager new Mobility bij Dusseldorp, naar mogelijke oplossingen: “De oplossing kan liggen in samenwerking tussen autoverhuurbedrijven en deelauto-concepten. Nieuwe partijen in deelauto-concepten moeten alles opnieuw uitvinden. Dat kost tijd en geld. Een autoverhuurbedrijf heeft alles al op de rit. Maar alles zelf doen om een deelauto-concept van de grond te krijgen kost veel en duurt jaren. Binnen een platform waarop deelauto-concepten en verhuurbedrijven samenwerken bundel je de krachten. En ben je voorbereid op de toekomst.”
Yorick Tomassen, business partner Mobiliteit, vult aan: “De kans op schade is bij een deelauto vrij groot. Je wilt dus weten wie gebruikt maakt van de deelauto, zodat je beter kunt handelen. Een oplossing hiervoor zijn zogenaamde warme schil. Deze warme schil spreekt elkaar aan op hun gedrag. Er is een hoge sociale controle. Denk bijvoorbeeld aan een straat, buurt of wijk. Of een groot bedrijf, bedrijfsverzamelgebouw of een vastgoedproject met weinig parkeerplaatsen. Maakt iemand gebruik van de deelauto en heeft die teveel schade of bekeuringen? Dan neemt hij niet meer deel aan de community. Voor een verzekeraar is dit ook beter te verzekeren.”
Voor autoverhuurbedrijven liggen er kansen in het deelnemen aan deelauto-concepten. Een prachtig concept gericht op de toekomst. Hier horen ook uitdagingen bij.
De oplossing kan liggen in samenwerking tussen autoverhuurbedrijven en deelauto-concepten. Dan ben je voorbereid op de toekomst.Arjan Bultman
Geschreven door:
Redactie6 minuten
30 minuten
5 minuten