Controle identiteit en gegevens

Voor jouw veiligheid

We controleren altijd de identiteit van onze klanten. Zodat iemand anders niet jouw gegevens en producten kan gebruiken of veranderen. Of aan je geld kan komen.

We controleren jouw gegevens als je contact opneemt

Bel of chat je met Centraal Beheer? Dan controleren wij je gegevens. Wij stellen je een paar vragen die we vergelijken met de gegevens die bij ons bekend zijn. Zo voorkomen we dat iemand anders bijvoorbeeld jouw e-mailadres of bankrekening­nummer verandert. Bel je namens iemand anders? Dan vragen wij om een bewijs of machtiging.

We controleren je rekeningnummer

Criminelen gebruiken soms een rekeningnummer van iemand anders om premie te betalen. Of laten een schadebedrag of uitkering naar hun eigen rekening overmaken. Daarom controleren we of een rekeningnummer ook echt is van degene die het nummer gebruikt.

We controleren je identiteit bij financiële producten

Als je een financieel product opent of aanpast, dan moeten we volgens de wet jouw identiteit controleren. Ook willen wij graag weten met wie wij een overeenkomst aangaan. Daarom vragen we je om jezelf veilig te identificeren met iDIN. Met iDIN log je in met de veilige en vertrouwde inlogmethode van jouw bank. Zo ontvangen wij eenmalig jouw persoonsgegevens van uw bank.

Ook bij het uitkeren van geld na een overlijden moeten wij de identiteit van de nabestaanden controleren. Voor deze controle vragen wij je meestal een kopie van jouw identiteitsbewijs. Soms is het nodig dat je je persoonlijk identificeert op een door jou gekozen locatie.

We controleren overboekingen en aflossingen

Het is de taak van alle banken om financiële criminaliteit te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan witwassen van geld of financiering van terrorisme. Daarom controleren we overboekingen en aflossingen. Daarbij kan ons een overboeking of aflossing opvallen. Soms vragen we je om informatie over een aflossing op jouw hypotheek. Of om informatie over een overboeking naar jouw RentePlús Rekening. We vragen dan bijvoorbeeld waar het geld vandaan komt.

We zijn voorzichtig met e‑mail

E-mail kan eenvoudig door criminelen misbruikt worden. Daarom sturen we geen vertrouwelijke gegevens via e-mail. Ook beantwoorden we geen vragen over je financiële gegevens via e-mail. En veranderen we niet zomaar je persoonlijke gegevens als iemand dat via e-mail vraagt.

Wanneer wij je vragen om gegevens aan te passen, dan  vragen wij je steeds vaker dit zelf via de app of Mijn Centraal Beheer aan te passen. Navigeer dan zelf naar de website van Centraal Beheer of de app. Klink nooit op een link. Of om ons te bellen, zodat wij direct kunnen controleren of de juiste persoon ons belt.

De meeste berichten over jouw spaar, lijfrente- en/of beleggingsrekeningen ontvang je al via onze app en Mijn Centraal Beheer. Lekker overzichtelijk en veilig! Je krijgt een seintje via e‑mailadres. En een melding van de Centraal Beheer App, als je deze hebt geïnstalleerd en de meldingen aanstaan. Zo mis je niets.

Soms vragen we je informatie te uploaden

We willen liever niet dat je ons vertrouwelijke informatie via e-mail stuurt. Daarom werken we aan nieuwe mogelijkheden om informatie op een veilige manier naar ons te sturen. Bijvoorbeeld documenten sturen via Mijn Centraal Beheer. Voor een financieel product, zoals jouw hypotheek, spaar- of beleggingsrekening regel je dat al via onze app of Mijn Centraal Beheer.