Identificatie via iDIN

Hoe gaat dat in zijn werk?

Als je klant bent of wordt bij Centraal Beheer kunnen wij je vragen jezelf te identificeren. 

Wat is iDIN?

iDIN betekent identificeren door in te loggen. Het is ontwikkeld door Nederlandse banken voor consumenten. Je kunt met iDIN veilig en op dezelfde manier inloggen zoals je dat bij je bank doet. Zo identificeer je jezelf of wordt je leeftijd bevestigd bij bijvoorbeeld verzekerings­maatschappijen en webwinkels. Je gebruikt namelijk de veilige en vertrouwde inlogmethode van je bank.

Voor iDIN heb je internetbankieren op je eigen naam nodig

Gebruik je eigen account. Heb je nog geen internetbankieren? Dat regel je bij je eigen bank. Je kunt het account van je partner niet gebruiken. Wij kunnen je dan niet identificeren.

Je bepaalt zelf of je de gegevens met ons deelt

Met iDIN geef je zelf de opdracht aan je bank voor het verstrekken van de gegevens die nodig zijn om je bij Centraal Beheer te identificeren. De Consumentenbond heeft iDIN uitgeprobeerd bij de Belastingdienst en stelt vast dat het veilig en makkelijk is en snel werkt.

Soms moet je iDIN ‘aanzetten’ of aanvragen bij je bank

Bij de meeste banken hoef je niets te doen om iDIN te gebruiken. Maar bij sommige banken moet je hier apart toestemming voor geven. Daarom is het handig dit bij je bank te controleren voordat je de iDIN identificatie doet.

Wil je meer weten over iDIN? Bekijk dan de pagina van iDIN