8. Administratie

Zelf doen of toch maar niet?

Als u een eigen bedrijf wilt starten, is het goed om te weten dat daar een serieuze administratie bij komt kijken. Of u nu een eenmanszaak bent of een BV hebt opgericht. Het bijhouden en bewaren van een goede administratie is namelijk wettelijk verplicht.

De belastingdienst stelt voorwaarden aan een goede administratie

Een goede (liefst digitale) administratie is ook nodig. Op basis van je boekhouding en administratie doet u namelijk uw belastingaangifte; de Belastingdienst gebruikt uw administratie om te controleren of alles klopt. Ze stelt dan ook diverse voorwaarden aan uw administratie, zoals de bewaartermijn van 7 jaar.

Informatie over uw bedrijf moet u snel kunnen ophalen

U mag helemaal zelf weten hoe u uw administratie bijhoudt, zolang u de vereiste informatie er maar snel uit kunt halen. Lukt dit niet snel genoeg, dan riskeert u een boete van de Belastingdienst. Alle gegevens over uw onderneming die u vastlegt op papier of digitaal, horen bij uw administratie. Van kassabonnen en kopieën van verstuurde facturen tot ontvangen rekeningen, uitdraaien van uw tankpas, correspondentie en overzichten van uw gereden kilometers.

Zelf doen of uitbesteden?

Overzicht hebben en houden op uw inkomsten en uitgaven is prettig voor elke zelfstandig ondernemer. Heeft u nu heel weinig inkoop en stuurt u maar enkele facturen per maand? Dan kunt u uw administratie misschien zelf bijhouden. Bent u een zelfstandig professional met veel inkoop en heel veel verschillende opdrachtgevers? Dan is uitbesteden aan een boekhouder een optie. En de facturen van uw boekhouder neemt u vanzelfsprekend op in uw administratie, dus zijn het kosten voor uw bedrijf en u kunt de btw aftrekken.

< Vorige: contracten Volgende: uw eerste klant