Schouderklopje
Hoe moeilijk is het om medewerkers zo nu en dan een compliment te geven? Amerikaans onderzoeksbureau Gallup* noemt het geven van waardering en erkenning zelfs een van makkelijkste manieren om medewerkers vitaal en bevlogen te houden. Toch laten veel directieleden en managers deze kans onbenut. Dat vind ik jammer.
Een compliment geven aan medewerkers kost niets en is niet tijdrovend. Maar het levert wél veel op. Geef positieve feedback over een specifieke gebeurtenis. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat goed onderbouwde en precies geformuleerde feedback het meest effectief is.
Oog voor de middenmoot
Zelf doen
Naast waardering willen medewerkers ook graag de ruimte krijgen in hun werk. ‘Autonomie’ is daarom ook zo’n toverwoord. Volgens onderzoek van de Amerikaanse wetenschappers Ryan en Deci* hebben medewerkers in de basis behoefte aan autonomie. Medewerkers willen hun werk deels naar eigen inzicht kunnen uitvoeren.
Aan uw leidinggevenden de uitdaging om deze ruimte te creëren. Van de coronacrisis hebben we immers geleerd dat de meeste medewerkers heel goed in staat zijn om zelfstandig te werken.
Zo creëert u ruimte voor groei en vertrouwen
Interessant werk
Groei is belangrijk; dat geeft voldoening en maakt medewerkers blijer. Zo kunt u het werk uitdagender en interessanter maken met extra taken, nieuwe verantwoordelijkheden of een innovatief project.Gouden tip: wissel onderling medewerkers uit. Bijvoorbeeld binnen uw eigen bedrijf of met een ander bedrijf in de buurt. Een kijkje in een andere keuken geeft nieuwe inzichten, skills en ervaringen. Zo blijven uw medewerkers uitgedaagd en betrokken bij uw organisatie. Zo blijft u een aantrekkelijk werkgever.
Voorkom een mismatch
De kans op ontevredenheid, uitval of verloop verkleinen? Zorg dat wat een medewerker wil en kan, matcht met wat uw organisatie nodig heeft. Competenties en wensen zeggen vaak meer dan gevolgde opleidingen en behaalde diploma’s. Als dat goed zit, komt de medewerker vanzelf goed uit de verf. En zoals ik in het begin al zei: wie zich gewaardeerd voelt, is doorgaans een blije en tevreden medewerker.
Bronnen:
*Add Team Praise to Your Employee Recognition Toolkit: Gallup, februari 2021
*selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2000_RyanDeci_SDT