HR

‘Willen we voorop blijven lopen, dan moeten we medewerkers in beweging krijgen’ 

HR

Al 125 jaar weet laboratoriumleverancier Boom in Meppel zich steeds weer opnieuw uit te vinden en relevant te blijven. Nu staat het familiebedrijf aan de vooravond van een nieuwe digitaliseringsronde en is het zaak de vaak lang zittende medewerkers hierin optimaal te ondersteunen. 

14 jan 2021
6 minuten

Corona

Zoals zoveel bedrijven heeft ook Boom flink wat last van de coronacrisis. Boom: ‘We hebben altijd gestage groei gekend. Maar vorig jaar was dat minder. Een deel van onze klanten zijn universiteiten. Die waren met name tijdens de eerste coronagolf gesloten. En we leveren ook veel producten aan bierbrouwerijen. Ook die maken zware tijden door. Dat hebben we gemerkt in de omzet. Daarnaast zijn sommige producten als gevolg van de crisis niet of nauwelijks leverbaar geweest. Mondkapjes bijvoorbeeld, maar nu zijn het vooral de handschoenen die schaars zijn. Veel leveringen zijn onzeker. Ook dat zien we terug in onze omzet.’

Relevant blijven

‘We willen relevant blijven in deze markt en daarom moeten we groei laten zien’, zegt directeur en lid van de vierde generatie Bertjan Boom. ‘Nieuwe grote spelers als Amazon zijn nu tenslotte onze concurrenten. Wij zijn weliswaar een veel kleinere partij, maar als we groei laten zien, blijven we een speler van belang.’

Overname 

Het bedrijf is al 125 jaar succesvol. Het geheim? Boom: ‘We zijn om te beginnen niet afhankelijk van banken. Dat helpt enorm. We kunnen tegen een stootje en hebben de vrijheid om onze eigen koers te varen. Ook leveren we aan veel partijen en werken we met veel verschillende leveranciers. Ook dat maakt ons minder kwetsbaar. En natuurlijk speelt ons ervaren en loyale personeel een belangrijke rol bij ons succes. Mensen weten van de hoed en de rand.
Maar we gaan een spannende fase tegemoet. Tot nu toe zijn we altijd organisch gegroeid. De vraag is of dat ook nu, in deze tijd van toenemende concurrentie en innovaties, voldoende lukt. We denken dan ook na over een overname. Wellicht een partij op het gebied van online sales. Maar met of zonder een extra partij, kunnen we deze digitaliseringslag samen met onze huidige medewerkers – die steeds meer in beweging komen - zeker gaan maken.’

Lekker Bezig

Het bedrijf is daarom aan de slag gegaan met het ‘Lekker Bezig-programma’ van Centraal Beheer. Martine Bolhuis, business partner Duurzame Inzetbaarheid bij Centraal Beheer: ‘Het “Lekker Bezig-programma" is een praktische totaalaanpak voor duurzame inzetbaarheid. Medewerkers kunnen meteen aan de slag in de handige gratis app. Daarin vinden ze een persoonlijke coach en oplossingen die passen bij hun behoeftes.’ Boom: ‘Het cursusaanbod is enorm divers. Van een cursus Word of Excel tot een cursus ‘Hoe richt je je werkplek in’ en een training mindfulness. Voor ieder wat wils. We doen dit vooral om de interesse en creativiteit van medewerkers te stimuleren. En het slaat aan. Mensen maken er flink gebruik van. Zelf aan de slag met duurzame inzetbaarheid van je medewerkers? Download de 'Lekker Bezig' brochure.

Vergroeid met de onderneming 

Die tijd heeft het bedrijf ook nodig. Boom: ‘We werken veel met kwaliteitscontroles en strakke procedures en staan bekend om onze betrouwbaarheid. Afspraak is bij ons afspraak. We hebben onze zaakjes goed voor elkaar en we voldoen aan alle regelgeving. Dat maakt echter wel dat we minder snel kunnen schakelen.’ Flexibiliteit van medewerkers is dan ook een punt van aandacht. ‘Dit onderwerp staat al enkele jaren hoog op de agenda’, legt Boom uit. ‘Veel van onze medewerkers zijn wat ouder en sommigen werken hier al dertig of veertig jaar. Ze zijn min of meer vergroeid met de onderneming. Die loyaliteit is mooi en waardevol, maar het risico is dat mensen te vast zitten. En dan is het als bedrijf moeilijker reageren op veranderingen in de omgeving.’

Digitalisering

Die veranderingen zitten hem vooral op het gebied van digitalisering. Boom: ‘We weten dat we niet snel genoeg digitaliseren. Zo hebben we al jaren een webshop die prima functioneert. Maar prima is vandaag de dag niet meer goed genoeg. Ook voor business-to-businessverkopen is het belangrijk dat een website er optimaal uitziet. Dat betekent een betere interface, gebruik van algoritmes om klanten beter te kunnen bedienen, maar ook moeten we focus aanbrengen in ons assortiment. We hebben soms van één product wel tien verschillende merken. Die slag moeten we nog maken.
Hetzelfde geldt voor de automatisering van processen. Ook daar valt nog veel te winnen. Maar dan moeten we de medewerkers wel in beweging krijgen. Dat doen we door hen mee te nemen in onze visie, maar ook door medewerkers te stimuleren om zichzelf verder te ontwikkelen.

Thuiswerken 

Het feit dat medewerkers nu zoveel mogelijk moeten thuiswerken, heeft bij Boom geen grote problemen opgeleverd. Boom: ‘We waren al overgestapt naar cloudoplossingen zodat medewerkers plaatsonafhankelijk kunnen werken. Het enige waar we soms tegenaanlopen is het feit dat computers soms letterlijk vastzitten aan de bureaus en mensen deze dus niet makkelijk mee kunnen nemen naar huis. Maar de flexibiliteit om nu meer thuis te werken is er wel degelijk. Ook bij de oudere medewerkers.’

Ouderen leren sneller tijdens digitale transformatie 

‘Hiermee wordt maar weer eens aangetoond dat oudere medewerkers wel degelijk in beweging kunnen komen en zichzelf willen blijven ontwikkelen’, zegt Bolhuis. ‘We zijn soms snel geneigd te denken dat ouderen minder snel leren dan jongeren. Maar juist oudere medewerkers blijken tijdens digitale transformatieprocessen grotere leersprongen te maken dan hun jongere collega’s. Niet omdat ze een mogelijke digitale achterstand hebben, maar omdat ze meer werkervaring hebben.
Deze bevinding blijkt ook uit onderzoek van Prof. dr. Nick van Dam, verbonden aan de Nyenrode Business Universiteit. Jongeren zijn beter in het aanleren van talen en feiten, ouderen zijn beter in het leren van meer complexe taken.'

Traditionele markt

Al sinds 1895 bestaat Boom, een totaalleverancier voor laboratoria waar zo’n tachtig mensen werken. Boom: ‘We zijn als het ware de supermarkt voor de laboratoria. Beschermings- en reinigingsmiddelen, laboratoriumstoelen, temperatuurregelaars, microscopen, noem maar op. Wij leveren het.’

Al die jaren heeft het familiebedrijf zich staande weten te houden door mee te bewegen met de markt. Boom: ‘We doen weliswaar zelf geen productontwikkeling, maar dat wil niet zeggen dat we niet moeten innoveren. Het mooie is dat we daar ook de tijd voor krijgen. Onze markt is een vrij traditionele markt waar veranderingen niet enorm snel gaan.’
2 collega's wijzen naar laptop scherm

Duurzame inzetbaarheid: 5 tips van Martine Bolhuis 

Werk samen, zowel binnen als buiten de organisatie, en leer van elkaar.
Sta open voor leren op het werk en maak medewerkers hier bewust van. Vraag wat ze nodig hebben om zichzelf verder te kunnen ontwikkelen.  
Betrek medewerkers bij de besluitvorming. Daarmee vergroot je de betrokkenheid en motivatie.
Stel teams zodanig samen dat de teamleden elkaar aanvullen in competenties en kwaliteiten. Wees zo divers mogelijk.
Toon interesse in medewerkers en vraag ook regelmatig hoe het bijvoorbeeld thuis gaat. Zo blijf je in gesprek en kun je samen op zoek naar oplossingen als er een keer iets speelt dat impact heeft op hun werk.
‘Loyaliteit is mooi en waardevol, maar het risico is dat mensen te vast zitten’ 
Bertjan Boom, directeur Boom BV 

Boom BV 

  • Opgericht in: 1895 
  • Aantal medewerkers: 80 
  • Vestigingsplaats: Meppel 
  • Rechtsvorm: BV  

Het persoonlijke verhaal van Bertjan Boom 

‘In het verleden kon ik de stress van het bedrijf moeilijk loslaten’, zegt Bertjan Boom in dit persoonlijke interview. Nog altijd vindt hij het niet makkelijk, maar het gaat hem wel steeds beter af. Ook voor de ondernemer zelf is duurzame inzetbaarheid dus een terugkerend thema. In deze podcast met Roelof Hemmen en Martine Bolhuis vertelt Bertjan Boom hier meer over.