HR

‘We faciliteren klanten tot op de millimeter’

HR

In 2017 startte de 27-jarige Hans de Penning samen met een zakenpartner het nieuwe mobiliteitsconcept Amber. Nu staat het bedrijf aan de vooravond van een landelijke uitrol. ‘Autogebruik in Nederland gaat echt veranderen. Wij willen daar een voortrekkersrol in spelen.’

14 jan 2021
6 minuten

Amberen

‘Het is al bijna een werkwoord geworden. Amberen.’ Om de mond van de 27-jarige Amber-oprichter Hans de Penning verschijnt een glimlach als hij dit zegt. ‘Bij ons op kantoor amberen we allemaal. Ja, ik ook. Uiteraard.’ Drie jaar geleden startte De Penning samen met een partner dit nieuwe mobiliteitsconcept. Nu werken er zo’n 65 mensen, bestaat hun vloot – uitsluitend 100% elektrische BMW i3’s – uit zo’n tweehonderd auto’s, en staat de teller van het aantal gebruikers op ruim tienduizend.

Een auto wanneer je hem nodig hebt

De opmars van Amber ging dan ook snel. Nog voordat De Penning het Amber-concept volledig had uitgedacht, waren er al investeerders aan boord en had een grote bank zich al als klant aangemeld. De Penning: ‘We hebben er toen snel een product van gemaakt. Het idee is namelijk heel simpel. Mensen willen vooral een auto tot hun beschikking hebben op het moment dat ze er een nodig hebben. Dat is precies waar ons bedrijf over gaat. De klant geeft in de app aan dat hij een auto nodig heeft, en wij zorgen dat hij op het gewenste tijdstip een schone elektrische BMW i3 kan ophalen.’

De naam Amber is bewust gekozen. De Penning: ‘We wilden een vriendelijke naam en dus leek een meisjesnaam ons een goed idee. Amber kwam al snel bovendrijven. De oorsprong van elektriciteit is namelijk de ambersteen.’

Het gebruik niet het bezit

‘Dit mobiliteitsconcept sluit aan bij de veranderende wens van zowel particulieren als bedrijven als het gaat om mobiliteit’, zegt Yorick Tomassen, business partner Mobiliteit bij Centraal Beheer. ‘Met name jongere generaties willen vooral het gebruik van mobiliteit en niet het bezit ervan. Ook bedrijven denken na over hoe ze hun wagenpark anders kunnen inrichten en verduurzamen. Een van de grootste uitdagingen die bedrijven hebben is het parkeerprobleem. Er is namelijk vaak te weinig ruimte rondom bedrijven om alle auto’s kwijt te kunnen. Dan helpt het enorm als auto’s efficiënter worden ingezet en er daardoor minder nodig zijn.’

Aan de slag met duurzame mobiliteit
Zakelijke mobiliteit is de laatste jaren enorm aan het veranderen. Het wordt steeds drukker op de weg. Ook denken we bewust na over duurzaamheid en willen we steeds meer flexibele mobiliteit. Lees alles hierover in ons e-book.

Pilot gaat beter dan gedacht

Op dit moment loopt er een pilot om klanten nog meer maatwerk te kunnen bieden. De Penning: ‘Klanten hoeven straks niet meer naar een “hub” te komen, maar onze “fleet operators” brengen de auto persoonlijk naar de klant toe. We hebben daarvoor maximaal een uur nodig, en straks wordt dat nog maar een half uur. Heeft de klant de auto niet meer nodig? Dan halen we hem daar weg. Op dit moment loopt hiervoor een pilot in Eindhoven, waarvan de resultaten bovengemiddeld goed zijn. Het blijkt logistiek gezien veel makkelijker te regelen dan we dachten. Nu zijn we in gesprek met andere grote gemeenten in Nederland om ons nieuwe concept ook daar uit te rollen.’

Vrijheid en snelheid zijn belangrijk

Gemeenten zijn geïnteresseerd in dit soort nieuwe mobiliteitsconcepten omdat steden worstelen met de grote hoeveelheid geparkeerde auto’s in de stad. Tomassen: ‘Wanneer we auto’s efficiënter inzetten, gaat het aantal auto’s in de binnensteden drastisch naar beneden.’ Tomassen merkt dat ook bedrijven op een andere manier nadenken over mobiliteit. We zien dat steeds meer bedrijven overstappen naar deelauto’s of een concept als Amber. Ook bieden bedrijven hun medewerkers steeds vaker elektrische fietsen aan. Daardoor kunnen bijvoorbeeld zorgmedewerkers - die in stedelijke gebieden klanten moeten bezoeken - extra visites per dag uitvoeren. Ze hoeven namelijk niet langer een auto door de stad te manoeuvreren, maar zitten op een elektrische fiets. Bovendien houdt het fietsen hen gezond.’

Unieke software lost logistieke problemen op

‘We zijn overigens geen deelauto’, benadrukt De Penning. ‘Zo hebben we ons wel een tijdje geprofileerd, maar feitelijk zijn we veel meer een taxi waarin je zelf rijdt. Tijdens de lockdown, toen ik tijd en rust had om na te denken, kwam ik tot dit inzicht. Een deelauto kan ook door een ander in gebruik zijn, waardoor jij hem even niet kunt gebruiken. Bij ons heb je altijd wanneer jij dat wil, een auto voor je deur. Gewassen en wel. Onze software lost alle logistieke problemen op zodat een klant nooit misgrijpt en ook nooit hoeft te overleggen.’
De speciaal op maat gemaakte eigen software is dan ook een van de belangrijkste succesfactoren van het bedrijf, meent De Penning. ‘Ieder bedrijf kan software voor deelauto’s kopen. Onze software hebben we daarentegen speciaal laten ontwikkelen. Daardoor kunnen wij unieke dienstverlening aanbieden, kunnen we klanten tot op de millimeter faciliteren en het concept betaalbaar houden.’

Goedkoper dan een eigen auto

Duur is Amber voor de gebruiker niet, vertelt De Penning. ‘Een gemiddelde auto kost al snel € 500,- per maand, inclusief verzekeringen, parkeervergunning en onderhoud. Rij je meer dan 6.000 kilometer per jaar? Dan heb je bij ons een auto voor € 150,- per maand, plus kosten voor de tijd dat je de auto gebruikt. Doordeweeks is dat € 2,50 per uur, in het weekend is dat € 1,- per uur. Rijd je minder, dan zijn er goedkopere abonnementsvormen mogelijk. Daarmee ben je vrijwel altijd goedkoper uit dan met een eigen auto. En zonder zorgen.’
Tomassen: ‘Centraal Beheer neemt met de Wagenparkverzekering het verzekeringsdeel voor haar rekening. Ook dat is dus geregeld en zit bij de prijs in.’

Toekomstproof binnen en buiten Nederland

De Penning en zijn partner denken nu alvast vooruit. ‘Op enig moment krijgen we autonoom rijdende auto’s tot onze beschikking’, legt hij uit. ‘We hebben dan geen “operators” nodig die de auto’s naar de klant rijden, maar we kunnen de auto’s daar op afstand heen sturen. Dat is het model waar we ons nu al op voorbereiden. Ik vergelijk het wel eens met Netflix. Dat bedrijf begon met het verhuren en verzenden van DVD’s om die infrastructuur later te kunnen gebruiken voor streamingdiensten.’

Het idee is nu om het Amber-concept heel snel op te schalen naar de rest van het land. ‘De stedelijke gebieden wel te verstaan’, voegt De Penning toe. ‘We zijn nu in gesprek met zo’n 25 grote en middelgrote steden. Amsterdam staat bijvoorbeeld al met potlood in de agenda. Daarna volgt het buitenland. Er is namelijk geen enkele reden waarom Amber niet ook buiten Nederland succesvol kan zijn. Maar we willen niet op te veel borden tegelijk schaken. We doen het stap voor stap.’
Een jongeman reserveert en opent zijn Amber auto

3 tips van Yorick Tomassen om aan de slag te gaan met duurzame mobiliteit

Werk samen met andere bedrijven in de omgeving op het gebied van mobiliteit en creëer bijvoorbeeld eigen deelplatformen per bedrijfsverzamelgebouw.
Vervang brandstofauto’s door elektrische auto’s en maak daarbij gebruik van de subsidieregelingen.
Kijk naar het totaalaanbod van mobiliteit. Is de auto per se nodig of is het OV of een fiets ook een goed alternatief? En bekijk ook of medewerkers echt moeten reizen, veel zaken kunnen ook met beeldbellen worden afgehandeld.
‘Onze software hebben we speciaal ontwikkeld, daardoor kunnen wij unieke dienstverlening aanbieden’
Hans de Penning
Eigenaar van Amber

Profiel van Amber

  • Opgericht in: 2017
  • Aantal medewerkers: 65
  • Vestigingsplaats: Eindhoven
  • Rechtsvorm: BV

Het ondernemersverhaal van Hans de Penning

‘Niet te veel nadenken, gewoon doen.’ Het is een typerende uitspraak voor de ondernemer achter Amber. In een persoonlijk interview vertelt De Penning dat hij nogal ongeduldig van aard is. ‘Als iets kan, doe ik het gewoon.’ Met resultaat. Of luister naar de podcast met Hans de Penning, Roelof Hemmen en Yorick Tomassen.