Fiets laden op camper

Help! Mijn camper heeft overgewicht!

Een overbeladen camper: wat is het en hoe voorkomt u het? Tips om een overbeladen camper te voorkomen

Over beladen camper

Op vakantie met de camper geeft een heerlijk gevoel van vrijheid. Inpakken en gaan. Wegrijden uit de dagelijkse beslommeringen en genieten van de omgeving. Lekker op pad en onderweg bepalen waar u stopt voor een bakje koffie. Even de tafel en de stoelen buiten zetten, misschien zelfs een boek erbij. Of toch kort de omgeving verkennen op de fiets? U neemt al gauw veel spullen mee, waardoor uw camper niet alleen vol, maar ook zwaarbeladen is. Overbelading blijft vaak onopgemerkt, maar kan vervelende gevolgen hebben.

Een overbeladen camper heeft bijvoorbeeld een langere remweg en is dus meteen een stuk minder veilig. Ook heeft overbelading invloed op de rijstabiliteit. En rijdt u schade? Dan kan het zomaar zijn dat uw verzekering deze schade niet dekt. Kortom, genoeg redenen om uw kennis van overbelading van een camper bij te spijkeren.

Soorten campers en het rijbewijs

Vakantiegangers hebben vaak niet door dat hun camper overbeladen is. Sterker nog, 1/3 van de campers is te zwaar beladen. Zo concludeerde de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) in 2021. Dat komt doordat de meeste camperbestuurders in het bezit zijn van een rijbewijs B. En de camper mag dan maar een bepaald maximumgewicht hebben.
Er bestaan verschillende type campers. Van de klassieke omgebouwde Volkswagen tot een heuse hotelkamer op wielen waar zelfs een auto in past. Dit zijn de meest voorkomende types: 

  • Buscamper: een omgebouwde bestelwagen of bestelbus.
  • Alkoof camper: een model met een uitbouwgedeelte boven de voorstoelen.
  • Integraal camper: de bestuurderscabine en het achterdeel vormen een aaneengesloten geheel.
  • Semi-integraal camper: dit model heeft ook een vloeiende overgang tussen de cabine en de woonruimte. En een alkoof boven de voorstoelen. Vaak wel kleiner dan bij een alkoof camper.
  • Liner: Het zwaarste, grootste en hoogste campertype dat lijkt op een bus. Let op: hier is minimaal een rijbewijs C voor nodig.
Alleen voor de Liner geldt dat bij elk model een C rijbewijs verplicht is. Voor de meeste types is een rijbewijs B dus voldoende. Maar ondanks het type, mag u met een rijbewijs B niet zomaar in elke uitvoering rijden. Dat heeft met het gewicht te maken.

Maximale lading en het rijbewijs

Afhankelijk van het campermodel waarmee u op pad gaat, heeft u een speciaal rijbewijs nodig. De belangrijkste factoren om te bepalen welk rijbewijs er nodig is, zijn het maximale gewicht, het aantal zitplaatsen en de lengte. 
Specificaties camper Maximaal aantal zitplaatsen  (uzelf niet meegerekend) Rijbewijs
8 B
8 C1
8 C
8 -16 D1
meer dan 16 D
Bron: BOVAG Nederland

Gewicht en andere factoren

Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op het gewicht van een camper. Wat valt er onder maximaal gewicht? En wanneer is er sprake van 'overbelading'? We leggen het graag even uit. Op het kentekenbewijs van een camper staan verschillende gewichten vermeld, namelijk:
Het gewicht van de camper zelf, gereedschappen, een reservewiel, een bestuurder van 75 kg en een 90 procent gevulde gastank, schoonwatertank en brandstoftank wordt ‘massa rijklaar’ genoemd.
De technische maximummassa is het gewicht dat een camper kan hebben voordat de prestaties sterk zullen afnemen. In veel gevallen is dit iets meer dan de toegestane maximummassa. Let op! Na het overschrijden van de technische maximummassa werken de remmen niet meer zoals zou moeten. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden
De toegestane maximummassa is het maximale gewicht van een camper dat de fabrikant heeft bepaald en staat op het kentekenbewijs. Tot welk gewicht u mag rijden is wettelijk vastgesteld afhankelijk van het type rijbewijs dat u heeft. Met een rijbewijs B bent u strafbaar als u rijdt in een camper waar de toegestane maximummassa meer is dan 3.500 kg.
Het laadgewicht van een camper wordt bepaald door toegestane maximummassa min de massa rijklaar. Het gewicht dat overblijft kan vrij worden gebruikt.
Er is sprake van overbelading wanneer het totaalgewicht van de camper meer is dan de toegestane maximummassa (vermeld op het kentekenbewijs) van de camper.
Er is sprake van overbelading wanneer de toegestane maximummassa, zoals vermeld op het kentekenbewijs van de camper is overschreden. De toegestane maximummassa van een camper voor een B-rijbewijs 3.500 kg. Zit u daarboven, dan bent u volgens de wetgeving strafbaar. Het is dus belangrijk om te weten hoe zwaar uw camper is. 

Wat zijn de gevolgen van overbelading?

De gevolgen van rijden met een overbeladen camper vallen niet te onderschatten. Natuurlijk gaat de camper niet meteen stuk. Maar hoe zwaarder de camper wordt, hoe sneller de prestaties afnemen. Hieronder een kort overzicht wat een flinke overbelading doet met de prestaties van de camper op de weg:

  • Remweg: als u (plotseling) moet remmen duurt het langer voordat u tot stilstand komt. Met name wanneer u met een hogere snelheid rijdt, zoals op de snelweg. Een (te) zwaarbeladen camper komt veel langzamer tot stilstand en dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.
  • Wendbaarheid: een zwaardere camper maakt al rijdend minder makkelijk bochten dan een minder zware camper.
  • Stabiliteit: de camper is mogelijk niet in balans en kan bij overbelading gaan slingeren op de (snel)weg. Hoe meer spullen, hoe minder er vastgezet kan worden. Als deze lading dan schuift, heeft dat invloed op de stabiliteit.
  • Optrekken: vanuit stilstand optrekken duurt bij een zwaardere camper langer. Er moet meer massa worden verplaatst. Dit kan op een helling erg onveilig zijn.
  • Benzinegebruik: hoe zwaarder een camper, hoe minder zuinig deze rijdt. En hoe meer benzine er dus nodig is om hem in beweging te houden. Niet alleen nadelig voor uw portemonnee, maar ook voor het milieu.
  • Andere problemen: naast de wegprestaties die afnemen, zijn er nog andere risico’s. Denk aan een gebroken (achter)as, een gebroken veer, remproblemen of een klapband.

Gevolgen voor de verzekering

Een overbeladen camper kan gevolgen hebben voor de uitkering na schade. U ontvangt bijvoorbeeld maar een gedeelte van de schadeuitkering. In sommige gevallen kan zelfs besloten worden het schadebedrag níet uit te keren. Zelfs als de overbelading niet eens de oorzaak is geweest van het ongeval of letsel. Let dus goed op wat u allemaal in uw camper stopt.

Roekeloos rijden

Als een overbeladen camper de oorzaak is van een ongeval, dan zijn de gevolgen een stuk ernstiger. Is er sprake van een zwaardere lading dan de vermelde toegestane maximummassa? Dan is er naast een boete en mogelijk geen vergoeding van de schade ook kans op een strafrechtelijke vervolging door roekeloos rijden. Een overbeladen camper is niet alleen een gevaar voor de inzittenden, maar ook voor de andere verkeersdeelnemers.

Problemen onderweg door overbelading

Er zijn ook kosten die geen enkele verzekeraar vergoedt als u rondrijdt in een overbeladen camper. Wordt u aangehouden met een te zware camper? Dan mag u in sommige gevallen niet verder rijden, totdat het gewicht onder de toegestane maximummassa is. Dan moet u dus een deel van de lading uit uw camper halen, totdat het maximale gewicht is bereikt. Het kan zelfs zo zijn dat u uw camper moeten laten wegslepen. Een hoop gedoe waar u niet op zit te wachten natuurlijk.

De boetes voor overbelading in Nederland en de populairste camperlanden

Een andere belangrijke reden om het maximaal toegestane gewicht van uw camper goed in de gaten te houden zijn de boetes. Deze kunnen namelijk enorm oplopen. In Nederland mag je 10% afwijken van het maximale gewicht. Maar in andere Europese landen heb je bij de minste overbelading al een boete te pakken. En daar kunnen de boetes oplopen tot duizenden euro’s. Hieronder geven wij een overzicht van de populaire camperlanden en de boetes die ze hanteren bij overbelading van een camper.
Nederland € 140,- tot € 470,-
België € 110,- tot € 330,-
Denemarken € 30,- minimaal
Duitsland € 10,- tot € 235,-
Frankrijk € 135,- tot € 750,-
Groot-Brittanië € 70,- tot € 5.000,-
Italië € 41,- tot € 1.697,-
Kroatië € 40,- minimaal
Luxemburg € 74,- tot € 5.000,-
Oostenrijk € 90,- tot € 5.000,-
Portugal € 60,- tot € 300,-
Spanje € 301,- tot € 4.600,-
Zwitserland € 85,- tot € 210,-
Let op: deze boetes gelden in de meeste gevallen voor het overschrijden van de toegestane maximummassa. Is uw camper ook zwaarder dan de technische maximummassa, dan kunnen de boetes nog veel hoger uitvallen. Vandaar dat de maximale bedragen in sommige landen een stuk hoger zijn. U mag in de meeste gevallen ook niet verder rijden, totdat er gewicht is geloosd. Kortom, voldoende reden om het gewicht van uw beladen camper te checken voordat u op pad gaat.

Hoe voorkomt u overbelading ?

De gevaren en gevolgen van een overbeladen camper zijn duidelijk. Maar hoe voorkomt u overbelading? We vertellen u er graag meer over.

Wegen van de camper

Voordat u aan uw heerlijke kampeerreis begint, is het verstandig om de camper te wegen. Dit kan op verschillende manieren. 
Een van de mogelijkheden om uw camper te wegen is op een openbare weegbrug. Nederland telt zo’n 50 openbare weegbruggen verspreid door het hele land.

Hier vindt u een kaart met weegbruggen in Nederland
Bron: Camper NO-MAD

Bent u van plan om een weegbrug op te zoeken, let dan op een aantal zaken. Zorg dat u weet hoeveel uw massa rijklaar is. Hiermee berekent u namelijk wat uw toegestane laadgewicht is. Ook is het handig om uw camper te wegen zoals u er mee op reis gaat. Dat betekent inclusief fietsen op de fietsendrager, bagage in de bagageruimtes, de personen die meereizen en een gevulde brandstoftank en watertank. 

Er bestaan ook draagbare voertuigweegschalen op de markt die u zelf mee kunt nemen. Een aanrader voor in elke camper, want zoeken naar een openbare weegbrug is daardoor overbodig. En u kunt uw camper op elk moment wegen.

Tips om gewicht te lozen

Blijkt uw camper te zwaar? Dan zit er niets anders op dan gewicht te lozen. Gelukkig bestaan er veel mogelijkheden om ‘af te slanken’. Naast de kritische vraag ‘Is dit echt nodig?’ hebben we hieronder nog wat handigheden op een rijtje gezet:

Vloeistoffen
Het gewicht van de vloeistoffen van een camper (brandstoftank, watertank) kan voor behoorlijk wat gewicht zorgen. Wist u dat er veel plekken zijn om uw watertank bij te vullen? Deze hoeft daarom onderweg eigenlijk maar voor een klein deel gevuld te zijn. Ook zorgt regelmatig schoon water tappen nog eens voor extra vers water. Vergeet niet uw vuilwatertank te legen voor vertrek.

Boodschappen
Neem niet te veel boodschappen mee in de camper. Vaak kunt u namelijk onderweg of op de plaats van bestemming ook kopen wat u nodig heeft. Als uw camper op het randje zit van overgewicht, dan is dit de meest voor de hand liggende stap.

Ervaring
Heeft u tijdens uw vorige reis bepaalde dingen niet gebruikt? Haal die er dan uit, want de kans is klein dat u ze voor de volgende reis wel nodig heeft.

Wat weegt het?

Handig om te weten: wij hebben op een rijtje gezet wat het gemiddelde gewicht is van de spullen die hoogstwaarschijnlijk meegaan op reis.
Passagiers 75 kg
Bagage per persoon 20-30 kg
Fiets 20 kg
E-bike 30 kg
Kampeertafel en stoelen 20 kg
Water 50-100 kg
Gasflessen 15-20 kg
Het totaalgewicht van de bovengenoemde spullen is al meer dan 200 kg. En dan zijn de kleine spulletjes en accessoires er nog niet eens bij opgeteld. Denk aan schoonmaakspullen, gereedschap, extra accu’s en mogelijke zonnepanelen, satellietschotels of een airconditioner.

De kans op overbelading is dus zeker aanwezig. Zorg er daarom voor dat u weet hoe zwaar de camper is voordat u op reis gaat. Zo kunt u met een gerust hart op vakantie.