Fietsen achterop de camper

Help! Mijn camper heeft overgewicht!

Een overbeladen camper: wat is het en hoe voorkom je het? Tips om een overbeladen camper te voorkomen.

Wat is overbelading?

Overbelading gebeurt wanneer het gewicht van de camper hoger is dan het maximale gewicht dat op het kentekenbewijs staat. Overbelading blijft vaak onopgemerkt. Sterker nog, 1/3 van de campers is te zwaar beladen (bron: Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) in 2021). Dat komt doordat de meeste camperbestuurders in het bezit zijn van een rijbewijs B. Het maximale gewicht van een camper die je dan mag besturen is 3.500 kg. Zit je daarboven? Dan ben je volgens de wetgeving strafbaar. 

Wat zijn de gevolgen van overbelading?

Is je camper te zwaar? Dan gaat hij natuurlijk niet meteen kapot. Maar hoe zwaarder de camper is, hoe slechter hij gaat rijden. Hieronder zie je een kort overzicht van wat er gebeurt als de camper te zwaar is op de weg:
  • Remweg: als je remt duurt het langer voordat je stilstaat. Vooral wanneer je met een hogere snelheid rijdt, zoals op de snelweg. Een (te) zwaarbeladen camper komt veel langzamer tot stilstand en dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.
  • Wendbaarheid: een zwaardere camper maakt minder makkelijk bochten dan een minder zware camper.
  • Stabiliteit: de camper is mogelijk niet in balans en kan bij overbelading gaan slingeren op de (snel)weg. Hoe meer spullen, hoe minder er vastgezet kan worden. Als deze lading dan schuift, heeft dat invloed op de stabiliteit.
  • Optrekken: vanuit stilstand optrekken duurt bij een zwaardere camper langer. Er moet meer gewicht worden verplaatst. Dit kan op een helling erg onveilig zijn.
  • Brandstofverbruik: hoe zwaarder een camper, hoe minder zuinig deze rijdt. En hoe meer brandstof er dus nodig is om hem in beweging te houden. Niet alleen nadelig voor je portemonnee, maar ook voor het milieu.
  • Andere mogelijke gevolgen: Je loopt sneller risico op gebroken onderdelen. Zoals een gebroken (achter)as, een gebroken veer, remproblemen of een klapband.

Gevolgen voor de verzekering

Een overbeladen camper kan gevolgen hebben voor de uitkering na schade. Je ontvangt bijvoorbeeld maar een gedeelte van de schadeuitkering. In sommige gevallen wordt zelfs besloten het schadebedrag níet uit te keren. Zelfs als de overbelading niet eens de oorzaak is geweest van het ongeval of letsel. Let dus goed op wat je allemaal in je camper stopt.
Als een overbeladen camper de oorzaak is van een ongeval, dan zijn de gevolgen een stuk ernstiger. Is er sprake van een zwaardere lading dan het maximale gewicht dat op het kentekenbewijs staat? Dan is er naast een boete en mogelijk geen vergoeding van de schade ook kans op een strafrechtelijke vervolging door roekeloos rijden. Een overbeladen camper is niet alleen een gevaar voor de inzittenden, maar ook voor de andere verkeersdeelnemers.
Er zijn ook kosten die geen enkele verzekeraar vergoedt als je rondrijdt in een overbeladen camper. Word je aangehouden met een te zware camper? Dan mag je in sommige gevallen niet verder rijden, totdat het gewicht onder de toegestane maximum gewicht is. Dan moet je dus een deel van de lading uit je camper halen, totdat de camper niet meer te zwaar is. Het kan zelfs zo zijn dat je je camper moeten laten wegslepen. Een hoop gedoe waar je niet op zit te wachten natuurlijk.

De boetes voor overbelading in Nederland en de populairste camperlanden

Hieronder geven wij een overzicht van de populaire camperlanden en de boetes die ze hanteren bij overbelading van een camper. Deze kunnen namelijk enorm oplopen. In Nederland mag je 10% afwijken van het maximale gewicht. Maar in andere Europese landen heb je bij de minste overbelading al een boete te pakken. En daar kunnen de boetes oplopen tot duizenden euro’s.
Land Boete
Nederland € 180,- tot € 500,-
België € 110,- tot € 330,-
Denemarken € 30,- minimaal
Duitsland € 10,- tot € 235,-
Frankrijk € 135,- tot € 750,-
Groot-Brittannië € 70,- tot € 5.000,-
Italië € 41,- tot € 1.697,-
Kroatië € 40,- minimaal
Luxemburg € 74,- tot € 5.000,-
Oostenrijk € 90,- tot € 5.000,-
Portugal € 60,- tot € 300,-
Spanje € 301,- tot € 4.600,-
Zwitserland € 85,- tot € 210,-
Let op: deze boetes gelden in de meeste gevallen voor het overschrijden van de toegestane maximummassa. Is je camper ook zwaarder dan de technische maximummassa, dan kunnen de boetes nog veel hoger uitvallen. Vandaar dat de maximale bedragen in sommige landen een stuk hoger zijn. Je mag in de meeste gevallen ook niet verder rijden, totdat er gewicht is geloosd. Kortom, voldoende reden om het gewicht van je beladen camper te checken voordat je op pad gaat.

Hoe voorkom je overbelading?

De gevaren en gevolgen van een overbeladen camper zijn duidelijk. Maar hoe voorkom je overbelading? 

Verschillende factoren hebben invloed op het gewicht van een camper. Op het kentekenbewijs van een camper staan verschillende gewichten vermeld, namelijk:
  • De massa rijklaar. Het gewicht van de camper zelf, gereedschappen, een reservewiel, een bestuurder van 75 kg en een 90% gevulde gastank, schoonwatertank en brandstoftank wordt ‘massa rijklaar’ genoemd.
  • De technische maximummassa. Dat is het gewicht dat een camper kan hebben voordat de prestaties sterk afnemen. In veel gevallen is dit iets meer dan de toegestane maximum gewichtmassa. Let op! Na het overschrijden van de technische maximummassa werken de remmen niet meer zoals zou moeten. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.
  • De toegestane maximummassa. Dat is het maximale gewicht van een camper dat de fabrikant heeft bepaald en staat op het kentekenbewijs. Tot welk gewicht je mag rijden is wettelijk vastgesteld. Dit hangt af van het type rijbewijs dat je hebt. Met een rijbewijs B ben je strafbaar als je in een camper rijdt waar de toegestane maximummassa meer is dan 3.500 kg.
  • Laadgewicht. Het laadgewicht van een camper wordt bepaald door toegestane maximummassa min de massa rijklaar. Het gewicht dat overblijft kan vrij worden gebruikt. Voor bijvoorbeeld passagiers, bagage en fietsen. Je kan je vast voorstellen dat bijvoorbeeld een extra watertank, zonnepanelen of een extra accu het laadgewicht flink opschroeven.
Voordat je aan een heerlijke kampeerreis begint, is het verstandig om de camper te wegen. Dit kan op verschillende manieren. 
  1. Openbare weegbrug
    1 van de mogelijkheden om je camper te wegen is op een openbare weegbrug. Nederland heeft ongeveer 50 openbare weegbruggen verspreid door het hele land. Bekijk de kaart met weegbruggen in Nederland. (Bron: Camper NO-MAD)

    Ben je van plan om een weegbrug op te zoeken? Zorg dat je weet hoeveel je massa rijklaar is. Hiermee bereken je namelijk wat je toegestane laadgewicht is. Ook is het handig om je camper te wegen zoals je er mee op reis zou gaan. Dat betekent inclusief fietsen op de fietsendrager, bagage in de bagageruimtes, de personen die meereizen en een gevulde brandstoftank en watertank.

  2. Draagbare weegschaal
    Er bestaan ook draagbare voertuigweegschalen op de markt die je zelf mee kan nemen. Een aanrader voor in elke camper, want zoeken naar een openbare weegbrug is daardoor niet meer nodig. En je kan je camper op elk moment wegen.

 

Is de camper te zwaar? Dan zit er niets anders op dan gewicht te lozen. Gelukkig bestaan er veel mogelijkheden om ‘af te slanken’. Naast de kritische vraag ‘Is dit echt nodig?’ hebben we hieronder nog wat handige tips op een rijtje gezet:

Vloeistoffen
Het gewicht van de vloeistoffen van een camper (brandstoftank, watertank) kan voor behoorlijk wat gewicht zorgen. Wist je dat er veel plekken zijn om je watertank bij te vullen? Deze hoeft daarom onderweg eigenlijk maar voor een klein deel gevuld te zijn. Ook zorgt regelmatig schoon water tappen nog eens voor extra vers water. Vergeet niet je vuilwatertank te legen voor vertrek.

Boodschappen
Neem niet te veel boodschappen mee in de camper. Vaak kun je namelijk onderweg of op de plaats van bestemming ook kopen wat je nodig hebt. Als de camper op het randje zit van overgewicht, dan is dit de meest voor de hand liggende stap.

Ervaring
Heb je tijdens je vorige reis bepaalde dingen niet gebruikt? Haal die er dan uit, want de kans is klein dat je ze voor de volgende reis wel nodig hebt.

Maximale lading en het rijbewijs

Het rijbewijs dat je nodig hebt hangt af van het maximale gewicht, het aantal zitplaatsen en de lengte van de camper. Voor de meeste type campers is een rijbewijs B voldoende. Denk bijvoorbeeld aan een buscamper, een Alkoof camper of een (semi-) integraal camper. Alleen voor de Liner geldt dat bij elk model een C rijbewijs verplicht is. In de tabel zie je welk rijbewijs je nodig hebt voor jouw camper.
Specificaties camper Maximaal aantal zitplaatsen  (de bestuurder zelf niet meegerekend) Rijbewijs
Maximaal gewicht van de camper is 3.500 kg 8 B
Gewicht van de camper ligt tussen de 3.500 en 7.500 kg 8 C1
Gewicht van de camper is meer dan 7.500 kg 8 C
Korter dan 8 meter, gewicht niet van belang 8 -16 D1
Langer dan 8 meter, gewicht niet van belang meer dan 16 D
Bron: BOVAG Nederland

Gewicht van spullen in je camper

Klaar om met de camper op pad te gaan? Dan kan het inpakken beginnen. Wij hebben op een rijtje gezet wat het gemiddelde gewicht is van de spullen die hoogstwaarschijnlijk meegaan op reis. Succes met inpakken!
Spullen Gewicht
Passagiers 80 kg
Bagage per persoon 20-30 kg
Fiets 18 kg
E-bike 28 kg
Fietsendrager 18 kg
Kampeertafel en stoelen 20 kg
Water 50-100 kg
Gasfles 15-20 kg
Gereedschap 5 kg
Cassetteluifel 35 kg
Zonnepaneel 10 kg
Barbecue of scottelbraai 6 kg
TV en antenne/schotel 18 kg
Keukenuitrusting 15 kg

Het totaalgewicht van de bovengenoemde spullen is al meer dan 300 kg. En dan zijn de kleine spulletjes en accessoires er nog niet eens bij opgeteld. Denk aan schoonmaakspullen, eten, drinken, extra accu’s of een airconditioner.

De kans op overbelading is dus zeker aanwezig. Zorg er daarom voor dat je weet hoe zwaar de camper is voordat je op reis gaat. Zo kun je met een gerust hart op vakantie.

Fijne reis!