Met deze 8 tips heeft u er snel nieuwe klanten bij

Wie is uw klant? Weet u voor wie u uw dienst of product maakt? Zorg dat u weet wie uw klanten zijn en met welke problemen en vragen zij rondlopen. Met deze kennis kan bepaald worden welke nieuwe mogelijke klanten u gaat benaderen en met welk verhaal. U kunt uw boodschap erop afstemmen. Zorg dat u uw dienst of product in enkele zinnen kunt uitleggen aan nieuwe klanten.
Vertel iedereen om u heen wat u doet. Hoe meer mensen weten dat u ergens expert in bent, hoe groter de kans dat ze u aanbevelen binnen hun eigen netwerk. Schroom dus niet om uw contacten te mailen waarin u uitlegt wat u doet en waarin u aangeeft dat u altijd nieuwe klanten kunt gebruiken.
Door social media in te zetten, maakt u uw bedrijf zichtbaar. Gebruik uw kanalen om met mensen in gesprek te gaan. En uzelf neer te zetten als expert binnen uw vakgebied. Gebruik LinkedIn om in contact te komen met mensen die u werk kunnen bezorgen. Zorg dat u uw profiel correct en volledig hebt ingevuld en link met andere professionals in uw branche.
Mensen zo ver te krijgen om uw klant te worden? Dan moet u ze ervan overtuigen dat u over veel kennis en kunde beschikt. Laat dat zien door dit gratis weg te geven. Schrijf bijvoorbeeld een blog. Of maak een video met uitleg over iets binnen uw vakgebied. Stel: u verkoopt schilderijen. Vertel dan in een blog waar mensen op moeten letten bij de aanschaf hiervan. Deze informatie is voor hen relevant, dus u helpt ze hiermee. En u laat zien dat u verstand van zaken hebt.
Het maken van een website levert nog geen klanten op. U moet ervoor zorgen dat mensen deze website ook daadwerkelijk kunnen vinden. Dat doe u door zoekmachine-optimalisatie (SEO) toe te passen . Dit begint al bij het bouwen van de site. Uw website moet technisch geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Zo moet hij snel laden en goed indexeerbaar zijn. Zorg ervoor dat u werkt met een webbouwer die hier verstand van heeft. Verder is de content die op uw website staat van belang. Doe onderzoek naar zoekwoorden die bezoekers naar uw pagina kunnen leiden. Of laat dit onderzoek uitvoeren door een SEO-expert. Schrijf teksten waarin deze zoekwoorden voorkomen en gebruik hiervoor recente SEO-richtlijnen.
Als ondernemer doet u nieuwe contacten op door te netwerken. Uit deze nieuwe contacten kan werk voortvloeien. Zoek een netwerkbijeenkomst die past bij uw bedrijf en waag het erop. Als mensen u al een keer ontmoet hebben, zijn ze eerder geneigd u in te huren of aan te bevelen.
Het is veel makkelijker om werk te krijgen van een oude klant, dan van iemand die u net hebt ontmoet. Uw oude klanten weten wat u kunt. Pak dus de telefoon en bel oude of bestaande klanten. Vraag hoe het met ze gaat, maar maak er geen acquisitiegesprek van. Wees oprecht geïnteresseerd. Wie weet komt er iets ter sprake waar u ze mee kunt helpen. Of kennen zij mensen in hun omgeving die uw product of dienst kunnen gebruiken.
Met de start van uw bedrijf besteedt u veel uren aan het zoeken naar klanten en opdrachten. Wanneer u eenmaal werk hebt, bent u er waarschijnlijk minder mee bezig. Toch is het verstandig om te blijven zoeken naar nieuwe klanten. Zo voorkom u dat u in een golfbeweging van opdrachten en klanten zoeken terecht komt. Besteed daarom wekelijks een vast aantal uren aan acquisitie. Ondernemen is vooruitdenken!