Uw gezondheidsverklaring

Wij willen graag meer weten over uw gezondheid

  • U vult de verklaring eenvoudig online in
  • U krijgt meteen de uitslag van de beoordeling
  • 24/7 beschikbaar
Opa geeft kleinzoon een duwtje met het fietsen, vader kijkt toe

U bent de verzekerde op een overlijdens­risico­verzekering. Een overlijdens­risico­verzekering keert uit als u overlijdt. Wij willen daarom meer weten over uw gezondheid. U vult hiervoor een gezondheids­verklaring in. De vragen gaan over ziektes of aandoeningen die u nu heeft. Of ziektes die u in het verleden had. Wij beoordelen de antwoorden op de vragen uit de gezondheids­verklaring. Zo bepalen we of de verzekering kan starten.

Vulde u de gezondheids­verklaring al in? Dan kunt u uw antwoorden en de medische beoordeling bekijken.

Hoe werkt het invullen van een gezondheids­verklaring?

Het is belangrijk dat u zich goed voorbereid voordat u de gezondheids­verklaring invult. Lees eerst alle informatie over de gezondheids­verklaring door. Verzamel uw gegevens voordat u de gezondheids­verklaring invult. U kunt namelijk de gezondheids­verklaring in de tussentijd niet opslaan. In onze brochure ‘De vragen van onze gezondheids­verklaring' (pdf) leest u welke gegevens u nodig heeft. Wilt u weten wat u verder kunt verwachten? Lees dan onze brochure ‘Medische beoordeling’ (pdf). Lees ook wat uw en onze rechten en plichten zijn.

Het Verbond van Verzekeraars geeft uitleg over de gezondheids­verklaring

Wij sturen u inloggegevens

U krijgt van ons 2 sms’jes met de inloggegevens. Daarmee kunt u de gezondheids­verklaring invullen en aan ons doorsturen. Na het invullen bent u direct verzekerd met de voorlopige dekking.

Het is belangrijk dat u eerlijk bent en geen informatie achterhoudt

U vult de gezondheids­verklaring zelf in. Dat doet u eerlijk en u laat geen antwoorden weg. Zo voorkomt u:

  • dat het langer duurt voordat de verzekering kan starten
  • dat de verzekering niet kan starten
  • dat wij achteraf niet alles kunnen uitkeren als u overlijdt (mededelingsplicht). Meer hierover leest u in de productvoorwaarden (pdf).

Twijfelt u bij de beantwoording van de vragen? Of kunt u zich niet alle eerdere klachten, ziekten of aandoeningen meer herinneren? Geef dan bij deze vragen aan over welke antwoorden u twijfelt en waarom.

Na het insturen krijgt u 2 persoonlijke aanmeldcodes. Hiermee kunt u uw antwoorden en medisch advies bekijken.

Er zijn 2 mogelijkheden

  1. De verzekering kan starten
    Wij sturen de polis op.
  2. Uw antwoorden zijn niet voldoende om de verzekering te laten starten
    Onze Medische Dienst beoordeelt uw gezondheids­verklaring. Soms heeft onze Medische Dienst meer informatie nodig. Bijvoorbeeld van uw arts. Of we vragen om een medisch onderzoek. De Medische Dienst neemt dan contact met u op. U hoort dit binnen 5 werkdagen.

    Bij een groot verzekerd bedrag moet u naar een medische keuring. Een arts onderzoekt u en stelt een keuringsrapport op. Dit rapport stuurt de arts dan naar ons. Dat gebeurt meestal binnen 5 werkdagen. Als u naar een keuring moet, ziet u dit meteen als u de gezondheidsverklaring invult en online opstuurt. U krijgt van ons meteen de informatie, zodat u een afspraak kunt maken. Wilt u weten wanneer u in ieder geval naar een keuring moet? Bekijk dan dit overzicht.

    Nadat wij alle informatie hebben beoordeeld, krijgt u van ons de uitslag. Er zijn 3 mogelijkheden:
    1. De verzekering kan starten. Wij sturen de polis op.
      Wij accepteren bijna iedereen tegen de normale premie.
    2. Wij vragen een hogere premie. Wij sturen een nieuwe offerte.
      Wij sturen u een aparte brief met uitleg over de medische beoordeling.
    3. De kans op overlijden is te hoog. De verzekering gaat niet door.
      Heel soms gaat de verzekering niet door. Dat gebeurt als wij de kans op overlijden te groot vinden. Wij sturen u dan een brief met uitleg hierover.

Video invullen gezondheids­verklaring

Verandert uw gezondheid? Geef dit aan ons door

Verandert uw gezondheid na het invullen van de gezondheids­verklaring of na de keuring? En hebben wij de polis nog niet gestuurd? Of zijn wij nog bezig met de medische beoordeling? Dan moet u dit doorgeven aan onze Medische Dienst. Dit heet mededelingsplicht.

Wij kijken anders naar uw gezondheid dan uw arts

Uw arts kijkt of hij uw gezondheid kan verbeteren. Wij kijken naar de kans op overlijden tijdens de looptijd van de verzekering.

Medische keuring vanwege uw gezondheidsverklaring

Moet u naar een medische keuring vanwege uw gezondheidsverklaring? Het Verbond van Verzekeraars legt u uit wat u kunt verwachten.

Medische keuring door de hoogte van het verzekerd bedrag

Moet u naar een medische keuring door de hoogte van het verzekerd bedrag? Het Verbond van Verzekeraars legt u uit wat u kunt verwachten.

Heeft u vragen?

De Medische Dienst is er op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur. Behalve op feestdagen. U krijgt meteen een medewerker van de Medische Dienst aan de lijn. Is het druk en moet u wachten? Dan duurt dit maximaal 5 minuten. Wilt u teruggebeld worden? Dan kunt u dit aangeven. U betaalt voor het gesprek uw normale belkosten. Mailen kan ook: gezondheid@centraalbeheer.nl.
Gezondheidsverklaring invullen