Je gezondheidsverklaring

Wij willen graag meer weten over je gezondheid

  • Je vult de verklaring eenvoudig online in
  • Je krijgt meteen de uitslag van de beoordeling
  • 24/7 beschikbaar

Waarom stellen wij vragen over je gezondheid?

Je bent de verzekerde op een aanvraag voor een overlijdens­risico­verzekering. Een overlijdens­risico­verzekering keert uit als je overlijdt tijdens de looptijd van je verzekering. Wij willen daarom graag meer weten over je gezondheid en je leefstijl. Hiervoor vul je een gezondheids­verklaring in. De Medische Dienst beoordeelt je gezondheids­verklaring. En geeft een advies of je verzekerd kunt worden. Centraal Beheer volgt het advies van de Medische Dienst op.

Verzamel al je medische informatie

Om een goed beeld te krijgen van je gezondheid stellen wij vragen over ziekten, klachten of aandoeningen. Wij begrijpen dat je soms niet alles meteen weet. Toch is het belangrijk dat je de gezondheids­verklaring zorgvuldig en volledig invult. De gezondheids­verklaring kun je tussendoor niet opslaan. Houd daarom alle informatie bij de hand.
Bekijk welke vragen wij stellen

Neem de tijd voor het invullen

De gezondheids­verklaring is een uitgebreide vragenlijst. Neem de tijd om alles volledig in te vullen. Ook ziekten, klachten of aandoeningen van jaren geleden vul je in. Wees niet bang om dit aan ons te melden. Ook als het niet belangrijk lijkt, iedereen heeft wel eens wat. Twijfel je bij een vraag? Geef dit dan gerust aan op de gezondheids­verklaring. En ook waarom je twijfelt.
Lees onze uitleg over de medische beoordeling

Wat komt er kijken bij het invullen van een gezondheids­verklaring?

Video over het invullen van de gezondheidsverklaring

Vul online de gezondheids­verklaring in

Na het aanvragen van de verzekering, ontvang je 2 sms'jes met daarin je inloggevens. Deze inloggegevens heeft je nodig om de gezondheids­verklaring in te vullen.
Gezondheidsverklaring invullen

Heb je jouw gezondheidsverklaring ingevuld?

Er zijn 3 mogelijkheden:

1. We kunnen je meteen verzekeren

Dit gebeurt in de meeste gevallen.

2. De Medische Dienst beoordeelt je gezondheidsverklaring.

De verzekering kan nog niet starten.

  • De antwoorden die je gaf op de gezondheidsverklaring zijn niet altijd voldoende om de verzekering te starten. Je bent dan nog niet meteen geaccepteerd. Onze Medische Dienst bekijkt dan je gezondheidsverklaring. Soms heeft onze Medische Dienst nog vragen. En soms is er meer informatie nodig. Van een arts bijvoorbeeld. Of moet je naar een medisch onderzoek. De Medische Dienst neemt dan contact met u op. Je hoort dit binnen 5 werkdagen.
  • Is het verzekerd bedrag hoger dan € 750.000, dan vragen we je om naar een medische keuring te gaan. Onze Medische Dienst bekijkt dan eerst je gezondheidsverklaring. Om te bepalen welke informatie nodig is bij die keuring. De Medische Dienst informeert je over de medische keuring en hoe je hiervoor een afspraak maakt.

Bekijk alle informatie over een keuring of onderzoek.

3. Wij vragen je naar een medische keuring te gaan

De verzekering kan nog niet starten. Door de hoogte van het verzekerd bedrag vragen wij om een keuring. Je krijgt van ons de gegevens waarmee je een afspraak maakt.

Bekijk alle informatie over een keuring of onderzoek.

Er zijn 3 mogelijkheden:

Wij kunnen je verzekeren

Dit gebeurt in de meeste gevallen.

Wij vragen een hogere premie

De Medische Dienst legt je, als verzekerde, altijd uit waarom zij dit advies geven. De verzekeringnemer ontvangt een nieuw premievoorstel.

Wij kunnen je niet verzekeren

Heel soms is de kans op overlijden te groot. Dan gaat de verzekering helaas niet door. De Medische Dienst legt je, als verzekerde, altijd uit waarom zij dit advies geven.

Let op! Is er een verzekering aangevraagd voor 2 personen? Dan kan de verzekering alleen doorgaan als we beide verzekerden kunnen verzekeren.

Veelgestelde vragen

Wij houden je via e-mail op de hoogte. Verandert er iets? Dan krijg je meteen een e-mail van ons. Bijvoorbeeld als wij medische gegevens opvragen of ontvangen van een arts.

Ja, dat kan. Je kunt jouw gezondheidsverklaring downloaden in Mijn Medische Beoordeling. Kun je hier niet inloggen? Neem dan hiervoor contact op met de Medische Dienst van Centraal Beheer. Je bereikt ze op (013) 462 12 86. Of via e-mail: gezondheid@centraalbeheer.nl. Zij zorgen ervoor dat je de gezondheids­verklaring die je invulde krijgt.

Met Mijn Medische Beoordeling  kunnen we veilig en snel documenten met elkaar uitwisselen die nodig zijn voor je medische beoordeling. Want soms is de informatie op de gezondheidsverklaring niet voldoende. En vragen we meer informatie op. We sturen je dan bijvoorbeeld een vragenlijst of een brief. Via Mijn Medische Beoordeling zetten we deze brieven en documenten digitaal voor je klaar. Je kunt hier zelf ook documenten uploaden. Bijvoorbeeld een ingevulde vragenlijst.
Log je voor de eerste keer in?  
Dan vragen we je om Mijn Medische Beoordeling te activeren. Activeren hoeft maar één keer. 
 
  • Ga naar: Mijn Medische Beoordeling/activeren.
  • Log in met iDIN en je acceptatienummer. Het acceptatienummer staat in de SMS die je kreeg met de inloggegevens voor de gezondheidsverklaring. Kreeg je al brieven van de Medische Dienst? Dan staat het acceptatienummer ook bij ‘kenmerk’. Heb je de SMS niet meer? Dan kun je deze op onze website  opnieuw opvragen.
  • Door in te loggen bij je bank ontvangen wij één keer jouw persoons- en adresgegevens. We controleren of deze gegevens bekend zijn in Mijn Medische Beoordeling. Zo weten we zeker dat jij het bent. 
Je logt eenvoudig in via iDIN. 
3 maanden nadat de Medische Dienst een advies gaf. Heb je daarna nog vragen? Neem dan gerust contact op met de Medische Dienst.

Dat hangt er vanaf of er 1 of 2 personen worden verzekerd op de overlijdens­risico­verzekering.

1 persoon: je verzekert jezelf óf iemand anders

De Medische Dienst adviseert dat:

  • Jij of de persoon die je wilt verzekeren, verzekerd kan worden. 
    - We maken de polis meteen in orde.
  • we door de medische beoordeling een hogere premie moeten vragen.
    We sturen een nieuw premievoorstel met de hogere premie naar de verzekeringnemer.
    - Het premievoorstel is 28 dagen geldig. 
    We maken de polis in orde zodra we het ondertekende premievoorstel terug hebben.
  • door de medische beoordeling de verzekering niet door kan gaan.
    - We laten de verzekeringnemer weten dat de verzekering niet doorgaat.

2 personen: je verzekert jezelf en iemand anders

De Medische Dienst adviseert dat:

  • beide personen verzekerd kunnen worden. 
    - We maken de polis meteen in orde.
  • we door de medische beoordeling een hogere premie moeten vragen voor 1 of 2 verzekerden.
    - We sturen een nieuw premievoorstel met de hogere premie naar de verzekeringnemer.
    - Het premievoorstel is 28 dagen geldig. 
    - We maken de polis in orde zodra we het ondertekende premievoorstel terug hebben.
  • de Medische Dienst geeft het advies dat we een verzekerde niet kunnen accepteren.
    - De verzekering kan voor beide personen niet doorgaan. 
    - Gaf de Medische Dienst het advies dat de andere verzekerde wel verzekerd kan worden? En is voor deze verzekerde toch een overlijdens­risico­verzekering nodig? Vraag dan een nieuwe overlijdens­risico­verzekering voor 1 persoon aan.
  • Is je gezondheid veranderd na een keuring of na het invullen van de gezondheidsverklaring? En hebben wij de polis nog niet gestuurd? Dan moet je die verandering meteen aan ons doorgeven. Dit noemen we ‘mededelingsplicht’.
  • Geef je de verandering in je gezondheid niet door? Dan keert Centraal Beheer misschien niet of minder uit.
  • Met een verandering in je gezondheid bedoelen we bijvoorbeeld:
  • nieuwe klachten,
  • verandering of verergering van klachten,
  • het raadplegen van een arts,
  • doorverwijzing naar een arts,
  • medische onderzoeken,
  • nieuwe of andere medicijnen.


Wij stellen in de gezondheidsverklaring veel vragen. En wij gaan er vanuit dat je deze eerlijk en volledig invult. Is de verzekering nog niet ingegaan en blijkt dat de informatie op je gezondheidsverklaring niet juist of volledig is? Dan kan dat gevolgen hebben voor de verzekering. De verzekering kan dan misschien niet starten of loopt vertraging op. Is de verzekering al ingegaan en blijkt dat de informatie niet juist of volledig was? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw nabestaanden. We keren dan soms niet of minder uit. Meer hierover lees je in de productvoorwaarden.
Ja, maar alleen als je klachten en verschijnselen hebt van deze aandoening. Is het bekend dat je een erfelijke aanleg hebt voor een ziekte? Maar heb je deze ziekte nog niet? Dan hoef je dat niet door te geven. Meer informatie hierover lees je in onze brochure 'Medische beoordeling'. Bekijk onze brochure.
Vanaf 1 januari 2021 geldt er een regeling voor ex-kanker­patiënten. Je hoeft namelijk niet altijd op de gezondheids­verklaring in te vullen dat je kanker had. Op de website van het Verbond van Verzekeraars lees je meer over deze regeling. Hier staat ook een checklist. Deze checklist helpt je of je moet invullen dat je kanker had. In de brochure Medische Beoordeling staat de informatie van Centraal Beheer.
Medische gegevens en informatie vallen onder het medische geheim. Medewerkers die toegang hebben tot medische gegevens hebben een geheimhoudingsplicht. Meer informatie staat in onze uitleg 'Medische beoordeling'. In deze uitleg staan je rechten en plichten. Hierin staat bijvoorbeeld dat je het recht hebt om het medische dossier te lezen. En dat je het recht hebt op 'eerste kennisgeving' en het recht om je aanvraag opnieuw te laten beoordelen. Bekijk onze uitleg.
In onze uitleg 'Medische beoordeling' staan je rechten en plichten. Hierin staat bijvoorbeeld dat je het recht hebt op 'eerste kennisgeving', om je medische dossier te lezen en om je aanvraag opnieuw te laten beoordelen. Bekijk onze uitleg.

Op de website van het Verbond van Verzekeraars lees je wat je kan en mag verwachten bij de medische beoordeling van een overlijdens­risico­verzekering:


De verzekeringnemer is de persoon die de verzekering afsluit. De verzekeringnemer krijgt de polis en betaalt de premie. De verzekerde is de persoon die we verzekeren. Als de verzekerde overlijdt, keren we het verzekerd bedrag uit. Voordat de verzekering start, vult de verzekerde een gezondheids­verklaring in. De verzekerde kan iemand anders zijn dan de verzekeringnemer.

Contact met onze Medische Dienst