Online adviesgesprek zonnepanelen

Met onze adviseurs aan de 'keukentafel'

Centraal Beheer biedt sinds 2020 zonnepanelen aan. Maar wist u dat wij ook onze eigen adviseurs in huis hebben? Mina en Timo zijn onderdeel van het klantcontactcentrum en adviseur in zonnepanelen. Dagelijks geven zij vakkundig en persoonlijk advies over zonnepaneleninstallaties.

Online adviesgesprek via Teams

Voor een adviesgesprek hoeft de adviseur niet meer bij u langs te komen. Dat kan gemakkelijk online. Via Teams en met de camera aan. “Dat werkt super”, vertelt Mina. “Van te voren vragen we of de klant foto’s wil opsturen van de meterkast, het dak en het vooraanzicht van de woning. Op basis daarvan kunnen wij al een goede inschatting maken van het aantal zonnepanelen. En zien of de meterkast geschikt is.” Al zorgt de camera aan soms wel eens voor verrassingen, vertelt Mina: “Ik voerde een keer een adviesgesprek met iemand die met zijn laptop op zijn bed zat. Dat vond hij comfortabeler dan aan zijn bureau.”

Voor deze dienst werken we samen met Soly. Centraal Beheer bemiddelt hierin. U sluit de overeenkomst met Soly en Soly voert de dienst uit.

Kennis over zonnepanelen is niet nodig

Dat adviesgesprekken laagdrempelig zijn beaamt Timo. “Je kunt goed verbinding met mensen maken. En ik heb meestal wel een klik met de persoon aan de andere kant van het scherm.” Voordat Timo meteen op de inhoud overgaat, vraagt hij altijd eerst hoeveel iemand van zonnepanelen weet. “Sommige mensen hebben hun huiswerk al gedaan en hebben veel kennis over zonnepanelen. Anderen zijn nog aan het oriënteren. Op basis daarvan begin ik mijn verhaal.”

Onze adviseur

Een dakplan op maat

“Tijdens een adviesgesprek leggen we altijd eerst uit hoe een installatie werkt,” vertelt Mina. “Welke producten en systemen we hebben. En hoe de salderingsregeling werkt. Daarna gaan we over naar het dakplan. Ik maak van te voren een opzet. Bekijk de foto’s die de klant heeft gestuurd. Tel de dakpannen, onderzoek eventuele schaduwval en maak op basis daarvan een dakplan.”

Het komt wel eens voor dat er toch minder zonnepanelen op het dak passen dan de klant zou willen. “Ik vind het heel jammer om klanten dan teleur te stellen,” zegt Mina. “Maar dat heeft vaak te maken met de veiligheidsmarge. En soms klopt de schaal op de foto niet. Ik zorg er in ieder geval voor dat de klant alle feiten heeft. En adviseer wat uiteindelijk het beste bij de woning past.”

Op alles een antwoord

Ook voor technische vragen draaien de adviseurs hun hand niet om. Timo: “Sommigen willen meer technische details. Daarom hebben we een sheet met technische specificaties over de zonnepanelen.” Al kosten bepaalde vragen soms iets meer uitzoekwerk, vertelt Mina. “Ik kreeg eens de vraag tot welke windkracht de panelen op het dak blijven liggen. Dat wist ik niet. Maar dat hebben we natuurlijk nog wel uitgezocht voor de klant.” Timo herkent dit. “Zo kreeg ik de vraag tot welke temperatuur de onderkant van een zonnepaneel aankan. Daar had ik niet meteen een antwoord op. Maar nu zijn we ook op die vraag voorbereid!” zegt Timo lachend.

Denk ook na over de toekomst

“Als je in zonnepanelen investeert is het belangrijk om alvast na te denken over de toekomst,” tipt Timo. “We vragen naar de situatie op dit moment. Hoeveel elektriciteit iemand verbruikt. Of er veranderingen in de gezinssituatie aankomen. En of er nog toekomstige plannen zijn. Bijvoorbeeld een verbouwing. Dit heeft allemaal invloed op het verbruik en de hoeveelheid zonnepanelen die nodig zijn.”

Aan de keukentafel

Mina en Timo zijn zichtbaar trots op hun werk. Mina: “Het is niet zo statisch, je hebt echt een gesprek met een klant.” Timo is het daarmee eens: “Je bent in verbinding met klanten. Ook heeft de klant 1 contactpersoon, dus de lijntjes zijn kort. Ik heb tot nu toe in ieder gesprek samen gelachen. Het is net alsof je gezellig bij iemand thuis aan de keukentafel zit en praat over zonnepanelen.”

Zijn zonnepanelen de oplossing voor u?

Wilt u weten of zonnepanelen in uw situatie een goede oplossing zijn? Of bent u benieuwd naar hoeveel zonnepanelen op uw dak geplaatst kunnen worden? En de geschatte opbrengst en terugverdientijd? Doe dan onze vrijblijvende scan of maak een afspraak voor een online adviesgesprek op maat.

Voor deze dienst werken we samen met Soly. Centraal Beheer bemiddelt hierin. U sluit de overeenkomst met Soly en Soly voert de dienst uit.