Antwoord op uw vragen

Duidelijkheid voor u

Misschien heeft u vragen over de veranderingen voor uw beleggingsrekening. Hieronder beantwoorden we alvast mogelijke vragen. Staat uw vraag er niet bij? Bel ons gerust: (055) 579 8100.

Algemeen

  • Wanneer gingen de veranderingen in?
    Op 14 mei 2023.

Rekeningnummer

Op 14 mei kreeg uw beleggingsrekening een eigen IBAN-nummer. U ontving dit nummer 15 mei via e-mail. Belegt u periodiek? Pas dan zo snel mogelijk de overboeking bij uw bank aan.

Let op: stortingen die na 10 mei nog binnenkomen op de rekening van Stichting juridisch eigenaar Achmea Paraplufonds A ontvangt u terug op uw bankrekening. Maak het bedrag over naar het nieuwe IBAN-nummer bij uw beleggingsrekening.

  • Hoe pas ik mijn (periodieke) overboeking aan?
    Maakt u (periodiek) geld over vanaf uw tegenrekening? Dan is het belangrijk om zo snel mogelijk de naam en het IBAN-rekeningnummer in uw periodieke overboeking aan te passen. U vult bij de ontvanger uw eigen naam in. En bij het rekeningnummer het IBAN-nummer dat bij uw beleggingsrekening hoort. Bij de overboeking is geen omschrijving meer nodig. 
    Kunt u uw overboeking niet aanpassen? Annuleer de huidige overboeking dan en stel een nieuwe in.

    Heeft u het huidige rekeningnummer voor overboekingen naar uw beleggingsrekening ergens opgeslagen? Bijvoorbeeld in het adresboekje van uw internetbankieren? Dan is het handig om dat ook aan te passen.
  • Waar vind ik het IBAN-nummer van mijn beleggingsrekening?
    U vindt uw IBAN-nummer in Mijn Centraal Beheer of in de App.
    In Mijn Centraal Beheer gaat u naar uw beleggingsrekening. Helemaal onderin uw rekeningoverzicht ziet u de details van uw beleggingsrekening. Waaronder ook het IBAN-nummer (onder Beleggingsrekening).
    In de app gaat u naar Beleggen. Kies daar uw beleggingsrekening. En tap op het poppetje rechts bovenin. Daar ziet u uw gegevens. Waaronder het IBAN-nummer van uw beleggingsrekening. 
  • Waarom heeft mijn beleggingsrekening nu een IBAN-nummer?
    Uw beleggingsrekening kreeg een IBAN-rekeningnummer op uw eigen naam. Het voordeel daarvan is dat u rechtstreeks geld over kunt maken naar uw eigen beleggingsrekening. Dat hoeft niet meer via de rekening van Stichting juridisch eigenaar Achmea Paraplufonds A. Daardoor hoeft u ook geen omschrijving meer in te vullen. We beleggen uw geld volgens de instelling van uw Fondsverdeler.

Fondsverdeler

  • Is de Fondsverdeler hetzelfde als de inlegverdeler?
    De Fondsverdeler ziet er iets anders uit maar werkt hetzelfde. Maakt u (periodiek) geld over van uw tegenrekening naar uw beleggingsrekening? Met de Fondsverdeler bepaalt u welk deel van uw inleg naar welk fonds gaat.

  • Heeft elke beleggingsrekening straks een Fondsverdeler?
    Ja. Elke beleggingsrekening heeft nu een Fondsverdeler. Daarbij zijn 3 situaties mogelijk:

    1. U had Fondsbeleggen en de inlegverdeler stond uit.
    We stelden de Fondsverdeler in op basis van de fondsverdeling op uw beleggingsrekening. Zoals die vóór 14 mei was. Had u vóór 14 mei geen beleggingen? Dan stelden we geen Fondsverdeler voor u in.

    2.  U had Fondsbeleggen en de inlegverdeler stond aan.
    We kopieerden de instellingen van uw inlegverdeler op 14 mei naar uw Fondsverdeler.

    3. U had Gemaksbeleggen.
    U belegde in 1 fonds. Wij stellen de Fondsverdeler in op basis van het beleggingsfonds waarin u vóór14 mei belegde. U hoefde niets te doen.
    Had u vóór 14 mei geen beleggingen?
    Dan stelden we de Fondsverdeler in op basis van het fonds dat u koos bij het openen van uw beleggingsrekening.

  • Vanaf wanneer kan ik de Fondsverdeler aanpassen?
    Dat kan na 14 mei via Mijn Centraal Beheer en de app. 

  • Waar kan ik de Fondsverdeler vinden?
     U vindt de Fondsverdeler in Mijn Centraal Beheer en de app. In Mijn Centraal Beheer gaat u naar uw beleggingsrekening. Kies vervolgens voor Fondsverdeler. In de app gaat u naar Beleggen. Kies daar uw beleggingsrekening voor Zelf regelen en voor Fondsverdeler. Vervolgens kiest u hoe u uw inleg wilt verdelen. En over welke fondsen. 

Voorwaarden

  • Waarom krijg ik nieuwe voorwaarden?
    Dat heeft te maken met een juridische verandering. U bent nu klant bij Achmea Bank N.V. Daar heeft u voortaan een overeenkomst mee. Maar u blijft gewoon beleggen in dezelfde fondsen. Achmea Bank N.V. geeft uw opdrachten door aan Achmea Investment Management B.V., die de fondsen blijft beheren. 

  • Waar vind ik de nieuwe voorwaarden?
    U vindt de nieuwe voorwaarden op de pagina Voorwaarden en formulieren.
     
  • Wat staat er in de Voorwaarden Beleggingsrekening?
    In de Voorwaarden Beleggingsrekening staat hoe uw beleggingsrekening werkt. En welke regels er gelden. U kunt het document gebruiken als naslagwerk. De meeste informatie staat natuurlijk ook op onze website. 

    Heeft u uw beleggingsrekening samen met iemand anders (een ‘en/of’ beleggingsrekening)? Dan is het belangrijk om te weten dat beide rekeninghouders de Beleggingsrekening nu op dezelfde manier mogen gebruiken. Zo mogen beide rekeninghouders bijvoorbeeld de tegenrekening veranderen of de beleggingsrekening stoppen. Wij controleren niet of de andere rekeninghouder dat goed vindt.

  • Wat is een Orderuitvoeringsbeleid?
    Achmea Bank N.V. geeft uw beleggingsopdrachten straks door volgens het Orderuitvoeringsbeleid. Daarin staat precies hoe, waar en wanneer zij u uw opdrachten doorgeeft en uit laat voeren. 

  • Kan ik mijn beleggingsrekening stoppen als ik het niet eens ben met de veranderingen?
    Ja. U kunt op elk moment uw beleggingsrekening stoppen.

Kosten en garanties

  • Verandert er iets in de kosten?
    Nee. De kosten voor beleggen zijn hetzelfde gebleven. Dat geldt dus voor de aankoopkosten, de lopende kosten en de op- en afslagkosten.

  • Is mijn geld veilig?
    Uw beleggingen blijven goed beschermd. Dat verandert niet. Uw beleggingen zijn altijd van u, wat er ook gebeurt. Deze ‘vermogensscheiding’ is een wettelijke verplichting. Daarnaast geldt sinds 14 mei het beleggerscompensatiestelsel. Staat er tijdelijk geld op uw rekening dat nog niet of niet meer is belegd? Dat geld valt dat straks onder het depositogarantiestelsel.

Beleggen brengt kosten en risico's met zich mee.
U kunt (een deel van) uw inleg verliezen.

Deze informatie kan reclame bevatten. Lees het prospectus en het Essentiële-informatiedocument (Eid) voordat u een beleggingsbeslissing neemt. Centraal Beheer is een handelsnaam van Achmea Bank N.V., statutair gevestigd in Den Haag, KvK nr. 27154399. Achmea Bank N.V. heeft een bankvergunning van De Nederlandsche Bank en is opgenomen in het register van de Autoriteit Financiële Markten onder nummer 12000011.