Tips om medewerkers gemotiveerd te houden
Stimuleer digitaal samenwerken voor jong en oud
Voorkom dat medewerkers thuis te veel werken
Het risico van thuiswerken is volgens Bolhuis juist dat mensen te veel gaan werken. “Het is thuis moeilijker om te stoppen, omdat het werk altijd aanwezig is. De scheiding tussen werk en privé is er niet en pauzemomenten zijn er ook niet vanzelf. Ik merk dat er voortdurend afspraken worden gepland nu iedereen thuiswerkt. Dat zorgt ervoor dat je weinig gelegenheid hebt om een wandeling te maken of op een andere manier een korte pauze te nemen. Mensen vinden het sowieso al moeilijk om pauze te nemen, dus geef daar aandacht aan en zorg dat er een gezonde werk-privébalans blijft.”
Er zijn organisaties die nu nadrukkelijk hun maatschappelijke rol oppakken, geeft Bolhuis aan. Een voorbeeld daarvan is Miele: “Zij richten zich met hun serviceorganisatie altijd al op het waarborgen van de hygiëne en blijven ook in deze lastige tijden zorgen voor onderhoud aan desinfectie- en sterilisatieapparatuur. Op die manier willen zij hun bijdrage leveren.”
Kijk naar de toekomst
Sommige organisaties benutten de tijd die nu vrijkomt om zich op de toekomst te oriënteren, zegt Bolhuis. “De meeste ondernemingen zijn nog bezig met overleven, maar er zijn ook bedrijven die zich bezinnen op hun propositie en de koers die ze moeten gaan varen na de crisis. Er zijn ondernemers die het financieel gaan redden, ondanks dat ze dicht moeten. Sommigen van hen gebruiken deze tijd om de zaak op te knappen of te investeren in hun bedrijf. Bedrijven kijken dus steeds meer naar wat er op dit moment nodig is. Horecabedrijven gaan bijvoorbeeld thuisbezorgen of leveren aan de voedselbanken.”
Stimuleer digitale samenwerking
HR kan met leidinggevenden vooral een rol spelen in het ervoor zorgen dat de informatievoorziening op orde is. “Het belangrijkste is nu dat de contacten met medewerkers in stand blijven”, zegt Bolhuis. “Probeer ook letterlijk mensen te motiveren met een peptalk of een energieke boodschap waarmee je collega’s bedankt. Die warme kant is altijd relevant, maar juist nu extra belangrijk. Mensen worden toch wat somberder door deze crisis omdat er onzekerheid is over gezondheid, maar ook over banen. Juist nu moeten we dicht bij elkaar blijven en dat is heel tegenstrijdig als je alleen maar digitaal contact hebt.”
Over onze expert

Martine Bolhuis
Martine is HR Partner Open en continu in dialoog met werkgevers over actuele HR vraagstukken. Met Open ondersteunt ze werkgevers bij het voeren van een dialoog met medewerkers en bij het zoeken naar concrete oplossingen voor strategische HR thema’s. Belangrijk in haar werk, is de verbinding met veel verschillende werkgevers voor optimale kennisdeling en co-creatie. Martine: “Elkaar inspireren, samen inzichten opdoen en samenwerken aan mogelijke oplossingen. Dat geeft energie.”