Glasschade woning melden

Wij helpen u verder

Er is een ruit gebroken. Natuurlijk wilt u de schade zo snel mogelijk laten herstellen om verdere schade te voorkomen. Wij vertellen u wat wel en niet verzekerd is. En hoe u uw schade meldt. Zo kunt u snel weer verder.

Wat te doen bij glasschade:

Wilt u eerst weten of u verzekerd bent voordat u een afspraak bij een hersteller maakt? Wij leggen u uit wanneer glasschade wel of niet verzekerd is. 
Ben ik verzekerd?
Heeft u schade aan alleen glas? Dan mag u direct een afspraak maken met 1 van de glasherstellers uit ons netwerk. U hoeft de schade niet eerst bij ons te melden.
Zoek een schadehersteller
De schadehersteller repareert het glas en regelt de kosten met ons als de schade verzekerd is. U hoeft dus geen contact met ons op te nemen. Lekker makkelijk!

Welke glasschade is verzekerd met onze Woonverzekering?

Met onze Opstalverzekering of Inboedelverzekering verzekert u het glas van uw woning tegen schade. Ook het glas van een gebouw dat bij uw woning hoort. Bijvoorbeeld het raam in uw schuur. En het glas van een douchecabine of lichtkoepel.

Wel verzekerd

  • Glasbreuk, bijvoorbeeld omdat iemand per ongeluk een bal door de ruit trapt of wanneer door een storm een tak afbreekt.
  • Water of stof tussen de platen van isolatieglas. Alleen als het glas niet ouder dan 10 jaar is en de leverancier geen garantie geeft.
  • Glas van een woning die verhuurd, verbouwd of gebouwd wordt.
  • Een vandaal gooit met opzet een steen door de ruit.
  • Glas van gevelbedekking of versiering

Niet verzekerd

  • Glas van uw woning wanneer deze 90 dagen of meer onbewoond is.
  • Glas van (hobby)kassen of broeikassen.
  • Schade aan glas dat ontstaat wanneer u het glas bewerkt of verplaatst.
  • Glazen kunstobjecten aan de buitenkant van de woning.
  • Een kras of een putje in het glas.
In de voorwaarden (pdf) leest u precies wat u wel en niet verzekert met onze Woonverzekering.
Met het Informatiedocument kunt u onze Inboedelverzekering makkelijk vergelijken.

Voorbeelden van glasschade

Wel verzekerd

  • Er vliegt een vogel tegen uw ruit. Hierdoor ontstaat er een barst in uw raam.
  • U valt door uw glazen douchecabine.
  • Er wordt een voetbal tegen uw raam geschopt. Uw raam heeft hierdoor een barst.

Niet verzekerd

  • U bent uw huissleutel vergeten en slaat een ruitje in om binnen te komen.
  • Tijdens een storm slaan er takken tegen uw raam waardoor er krassen op zitten.
  • U verplaatst uw ruit en tikt hiermee tegen een muur waardoor de ruit breekt.

Veelgestelde vragen

Valt glasschade onder de Opstal- of Inboedelverzekering? Glas zit vast aan het huis en valt dus onder de Opstalverzekering. Heeft u een Opstalverzekering bij ons? Dan is glas standaard meeverzekerd.

Huurt u een huis? Of bent u eigenaar van een koopappartement?
Dan sluit uw verhuurder of Vereniging van Eigenaars (VvE) een opstalverzekering voor uw woning af. Kijk goed of dit een opstalverzekering inclusief glas is. Is dat niet het geval? Dan kunt u het glas van uw woning standaard meeverzekeren in onze Inboedelverzekering. U bent er dan zeker van dat de spullen in uw woning en het glas van uw woning goed verzekerd zijn.

Op uw polisblad en in de voorwaarden staat hoe u verzekerd bent. U vindt uw polisblad en uw verzekeringen terug in Mijn Centraal Beheer en in onze app.

Bij alleen glasschade (breuk of lekslag) betaalt u geen eigen risico. Ook niet als u bij uw Opstal- of Inboedelverzekering koos voor een vrijwillig eigen risico.

We snappen dat u graag kiest voor dubbelglas als de ramen toch vervangen moeten worden. En dat mag. U krijgt alleen niet de volledige kosten vergoed. We vergoeden de kosten voor het herstellen van het enkelglas. De extra kosten voor het dubbelglas betaalt u dus zelf.
Het opzettelijk breken van een ruit is niet verzekerd met uw Woonverzekering. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Als er nood is denken wij graag met u mee en maken wij 2 uitzonderingen:

U of iemand anders slaat uw ruit in door een situatie waarmee u een andere grote schade voorkomt. U sluit zich bijvoorbeeld buiten terwijl er eten staat te koken en u ziet dat de vlam in de pan slaat. U slaat uw ruitje in om binnen te komen en daarmee brand te voorkomen.

U of iemand anders slaat uw ruit in door een situatie die vermoedelijk levensbedreigend is. Bijvoorbeeld als een voorbijganger u bewusteloos op de grond ziet liggen.​

Glaslatten die beschadigd zijn door het plaatsen van een nieuwe ruit worden voor u bijgewerkt of in de grondverf gezet. Het overschilderen van het hele kozijn betalen we niet. We proberen de schade zo goed en netjes mogelijk te herstellen. We kunnen helaas niet altijd voorkomen dat er kleurverschil ontstaat bij de overgeschilderde of nieuwe glaslatten.

De kosten van het lood dat nodig is om het glas te herplaatsen zijn verzekerd. Ook als bij het plaatsen van het glas blijkt dat daarvoor het lood moet worden hersteld.

Kiest u voor een schadeherstelbedrijf waar wij afspraken mee hebben? Dan regelen wij de betaling. U kunt zelf contact opnemen met 1 van de schadeherstelbedrijven uit ons netwerk. Zij herstellen de schade en sturen de facturen naar ons. U hoeft zelf dus niets te doen.

Is niet alleen uw ruit beschadigd, maar is uw glasschade onderdeel van een grotere schade? Meld uw schade dan eerst bij ons. Dat kan online of via onze app