Wie betaalt de rekening?

Buikgriep na een verkeerde maaltijd. Een gebroken pols na een valpartij. Wie betaalt de rekening bij medische kosten op vakantie in het buitenland? Onze reisexperts Henk de Jong en Sandra Bertens vertellen hoe u goed verzekerd op reis gaat.

Totdat het een keer gebeurt 

Natuurlijk gaat u er niet vanuit dat u medische zorg nodig heeft op vakantie. Maar toch; een valpartij tijdens een bergwandeling of een acute blindedarmontsteking? Voor u het weet ligt u onverwacht in een buitenlands ziekenhuis. Sandra Bertens: 'Daar staan de meeste mensen niet bij stil, totdat het een keer gebeurt.'

Ook hulp bij een ongeluk

'Mensen denken er vaak wel aan om hun spullen te verzekeren die ze meenemen. Maar aan een terugvlucht naar huis en medische kosten wordt vaak niet gedacht', volgens Henk de Jong. Een reisverzekering helpt niet alleen bij schade of verlies van bagage, maar biedt ook hulp als u ziek wordt in het buitenland.

Goed verzekerd op reis

Medische kosten op reis volgens Henk en Sandra
Henk: 'Veel mensen gaan op fietsvakantie met een elektrische fiets. De snelheid hiervan wordt soms onderschat. Met flinke valpartijen tot gevolg. En in Azië gebeuren veel scooterongelukken. Vaak jongeren die zonder rijbewijs een scooter huren en zonder helm en in een korte broek gaan rijden.'
Sandra: 'De basiszorgverzekering vergoedt spoedeisende medische zorg in het buitenland. U krijgt van de zorgverzekering het bedrag dat de behandeling in Nederland kost. In sommige landen zijn de zorgkosten veel hoger. Als een ziekenhuisopname of een bepaald medicijn in het buitenland duurder is dan in Nederland, betaalt u het verschil zelf bij. 1 nacht op de intensive care in Amerika en u bent bijna failliet. Sommige zorgverzekeraars vergoeden met een aanvullende verzekering meer dan het Nederlands tarief. Het is dus goed om dit eerst bij uw zorgverzekering te checken. Kijk daarna wat u nog nodig heeft bij uw reisverzekering.'
Henk: 'Onze Reisverzekering met dekking Medische kosten vergoedt alleen spoedbehandelingen in het buitenland. U krijgt de extra kosten terug van de behandeling in het buitenland. Hiervoor geldt geen maximale vergoeding.'

- Henk: 'Geplande behandelingen worden niet vergoed. Vraag voor een behandeling altijd eerst toestemming aan uw verzekeraar. Kan een operatie wachten totdat u in Nederland bent? Dan wordt een behandeling in het buitenland niet vergoed.

- De reisverzekering geeft ook geen vergoeding wanneer u niet bent verzekerd bij een Nederlandse zorgverzekeraar.

- Medische reizen: bijvoorbeeld een reis naar Turkije om uw ogen te laten laseren.'

Sandra: 'Bel meteen onze alarmcentrale.

- Als u nog niet in het ziekenhuis bent, dan adviseert de alarmcentrale naar welk ziekenhuis u het beste kunt gaan.

- De alarmcentrale regelt praktische zaken, zoals de terugreis.

- Ze geven aan of de kosten wel of niet worden vergoed en kunnen bemiddelen.

Stel u belandt in Italië in het ziekenhuis en de artsen spreken geen Engels. Dan kan de alarmcentrale als tolk namens u met de arts communiceren. Zij spreken de taal van het land waar u op vakantie bent.'

Henk: 'Wanneer u in het ziekenhuis terechtkomt vragen ze meteen om een bewijs van verzekering, bijvoorbeeld uw zorgpas. Zo weet het ziekenhuis dat de rekening wordt betaald. Het ziekenhuis stuurt de rekening rechtstreeks naar uw verzekeraar. Dat kan de reisverzekering of de zorgverzekering zijn. De alarmcentrale van de eerst aangesproken verzekering betaalt de rekening. Heeft u geen reisverzekering en geen aanvullende zorgverzekering? Dan moet u deels zelf de rekening betalen. Soms mag u het ziekenhuis niet uit voordat u heeft betaald.'
Sandra: 'In landen zoals Griekenland, Spanje en Oostenrijk sturen ze u meestal naar een privékliniek. Maar in andere landen worden mensen over het algemeen naar een staatsziekenhuis gebracht. Als u contact opneemt met de alarmcentrale, kijken zij na of u in een betrouwbaar ziekenhuis ligt. Waar de behandelingen goed zijn. Als de artsen van de alarmcentrale vinden dat een ziekenhuis te beperkt is in zijn mogelijkheden, dan zorgen ze ervoor dat u naar een ander ziekenhuis kunt.'
Sandra: 'Dat kunt u aan de buitenkant niet zien. Een privékliniek lijkt op een 'gewoon' ziekenhuis in Nederland. En sommige privéklinieken hebben meer weg van een 5-sterren hotel. Maar in Nederland hebben we een andere standaard. In Italië zijn in een staatsziekenhuis bijvoorbeeld bijna geen Engels sprekende artsen, krijgt u geen eten en u kunt niet douchen. Daar moet u allemaal zelf voor zorgen.'
Henk: 'Alleen als onze alarmcentrale daar toestemming voor geeft. Ligt u in een privékliniek voor een spoedbehandeling en moet u meteen onder het mes? Dat wordt vergoed via de zorgverzekering, tot het Nederlands tarief. Zijn de kosten hoger? Die worden vergoed via een eventuele aanvullende zorgverzekering. En daarna via de reisverzekering met dekking voor medische kosten. Is er een vervolgbehandeling nodig? Dan heeft u eerst toestemming van de alarmcentrale nodig. Zij kijken of de behandeling ook ergens anders kan worden uitgevoerd.'
Sandra: 'Een basiszorgverzekering vergoedt niet de kosten om u terug naar huis te brengen (repatriëring). Dit zijn geen medische kosten. Kunt u niet met uw auto of met een normaal vliegticket terug naar huis? Dan wordt dat geregeld via onze Reisverzekering. Die kosten worden vergoed met de standaard dekking Personenhulp van onze Reisverzekering.'

Hier wordt u pas echt ziek van

Sommige vakantiegangers kregen de schrik van hun leven na een medische behandeling in het buitenland. Dat blijkt uit de volgende voorbeelden van de alarmcentrale:
  1. Met een beenbreuk in een privékliniek in Oostenrijk liggen: € 10.000,- (kosten in Nederland: € 3.000,-)
  2. Liggend vervoerd worden op de vlucht van Bali naar Nederland: € 25.000,-
  3. In een Amerikaans ziekenhuis opgenomen worden met een blindedarmontsteking: € 50.000,- (kosten in Nederland: € 2.500,-)

Belangrijke tips

Met deze tips van Henk en Sandra gaat u goed voorbereid op reis:
  1. Sla het telefoonnummer van onze alarmcentrale op in uw telefoon. Zodat u weet wie u moet bellen als er echt iets aan de hand is: +31 (0)55 579 7955.
  2. Heeft u een Doorlopende Reisverzekering bij ons? Met de Verzekeringscheck in de Centraal Beheer app checkt u gemakkelijk uw verzekering. Dan weet u precies of u passend verzekerd bent. U vindt 'm bij uw Reisverzekering onder de knop 'Zelf regelen'. 
  3. Check de polis van uw verzekeringen voordat u op vakantie gaat. Of neem even contact met ons op, dan kijken wij met u mee.
  4. Bent u van plan om buiten Europa op vakantie te gaan? Zo ja, denk dan aan uw Werelddekking.
  5. Denk ruim op tijd aan uw visum en eventuele vaccinaties. Het kan soms meerdere weken duren voor u aan de beurt bent voor een vaccinatie.
  6. In sommige landen wordt heel snel voorgesteld om te opereren. Overleg in dat geval altijd met de alarmcentrale. Als een operatie kan wachten totdat u in Nederland bent, dan worden de kosten niet vergoed.