

Nederlanders rijden met te lage bandenspanning
Een te lage bandenspanning is gevaarlijk. Het zorgt voor een langere remweg, en de wegligging is slechter. Bovendien kost het u geld. En dat kunt u allemaal voorkomen. Hier leest u hoe.
Gevolgen lage bandenspanning
Een te lage bandenspanning is duur. Het kan u gemiddeld €150,- per jaar kosten. Uw banden slijten dan sneller en u verbruikt meer brandstof. Maar een te lage bandenspanning is ook gevaarlijk. U heeft een langere remweg en er is meer kans op aquaplaning.Rijden lage bandenspanning
Veel automobilisten in Nederland rijden met een te lage bandenspanning. En gaan daar dus ook mee op vakantie. Slechts 7,1% van de Nederlanders blijkt een goede bandenspanning te hebben bij lange ritten.Natuurlijk drukverlies
Het natuurlijke drukverlies van een band is ongeveer 0,3 bar per maand. Daarom kunt u het beste voor elke grote rit en in elk geval maandelijks uw bandenspanning controleren. Zeker wanneer u op vakantie gaat dus.De juiste bandenspanning
Controleer de banden wanneer ze koud zijn. Dat betekent dat ze niet meer dan 3 kilometer gereden hebben of 1 uur stilgestaan hebben. Door het rijden warmen de banden op en stijgt de spanning. De bandenspanning is bij elk merk en type auto verschillend. U vindt het in het instructieboekje van uw auto en vaak ook in de deurpost van het bestuurdersportier. Of aan de binnenkant van het klepje van de tank.Denk aan uw banden
Voldoende profiel op uw banden is belangrijk voor uw veiligheid. De wettelijke profieldiepte is 1,6 millimeter. Maar bij een profieldiepte van minder dan 3,0 millimeter is er al meer kans op aquaplaning. Bij aquaplaning komt er een dun laagje water tussen de band en de weg. Uw auto wordt dan tijdelijk onbestuurbaar.Profiel banden meten
Meet daarom regelmatig het profiel van uw banden. Met een goede bandenprofielmeter kunt u dat eenvoudig zelf doen. Meet dan niet alleen in het midden van de band, maar ook aan de binnen- en buitenkant. Een band kan namelijk scheef afslijten.Geschreven door:
Ben