Veilig op weg met de juiste bandenspanning

Een te lage bandenspanning is gevaarlijk. Het zorgt voor een langere remweg en de wegligging is slechter. Ook verbruik je meer brandstof. De juiste bandenspanning is dus veiliger, beter voor het milieu én voor je portemonnee. Lees onze tips.

Check de bandenspanning op kenteken

Zijn je autobanden niet op de juiste spanning? Dan slijten deze sneller waardoor je band uiteindelijk lek kan raken. De juiste bandenspanning van je auto hangt af van het gewicht van de auto en het type banden. Deze gegevens vind je in elk geval in het instructieboekje. Maar soms ook op een sticker in het portier aan de bestuurderskant. Ook kun je met het kenteken controleren welke bandenspanning bij de auto hoort. Bij veel tankstations kun je banden gratis oppompen. Meestal zie je daar ook een informatietabel met de ideale bandenspanning voor elk type auto.

Bespaar geld met de juiste bandenspanning

Veel automobilisten in Nederland rijden met een te lage bandenspanning. Wist je dat een te lage bandenspanning gemiddeld €150,- per jaar kost? Je banden slijten dan sneller en je verbruikt meer brandstof. 

Pomp autobanden regelmatig op

Autobanden verliezen vanzelf ongeveer 0,3 bar per maand. Daarom kun je het beste voor elke grote rit en in elk geval maandelijks de bandenspanning controleren. Doe dit wanneer de banden koud zijn. Dat betekent dat ze niet meer dan 3 kilometer gereden hebben of 1 uur stilgestaan hebben. Door het rijden warmen de banden op en stijgt de spanning. 

Denk ook aan het profiel van de banden

Naast de spanning van de banden is ook het profiel belangrijk voor jouw veiligheid. De wettelijke profieldiepte is 1,6 millimeter. Dit geldt voor zomer- en winterbanden. Is de profieldiepte minder dan 3,0 millimeter? Dan is er al meer kans op aquaplaning. Er komt dan een dun laagje water tussen de band en de weg: de auto wordt tijdelijk onbestuurbaar.

2 manieren om bandenprofiel te meten

  • Met een goede bandenprofielmeter meet je eenvoudig zelf het profiel van de banden. Meet dan niet alleen in het midden van de band, maar ook aan de binnen- en buitenkant. Een band kan namelijk scheef afslijten. 
  • Heb je geen bandenprofielmeter? Geen probleem! Met een euromunt lukt het ook. Parkeer je auto op een vlakke ondergrond en draai de voorbanden naar buiten. Zet de euromunt tussen de groeven van de band. Zie je het gouden randje? Dan is de band aan vervanging toe. Voor je winterbanden gebruik je een 2-euromunt. Twijfel je? Laat de banden dan controleren door een monteur.

Wissel banden in het voorjaar en najaar

De temperatuur heeft gevolgen voor de remwerking van de banden. Is het kouder dan 7°C? Dan is het beter om zomerbanden om te wisselen voor winterbanden. Is het juist warmer dan 7°C? Wissel dan winterbanden om naar zomerbanden. Let er bij het wisselen van de banden op dat deze de juiste spanning hebben voor het type band. Je kunt ook voor all season banden kiezen, zodat je helemaal niet meer hoeft te wisselen. Wij hebben de voor- en nadelen van de verschillende banden voor je op een rij gezet.