
Hoe stuurt u een herinnering facturen
Hoe kunt u het beste omgaan met een klant die niet betaalt? We zetten een aantal zaken voor u op een rij met Barbara Scheffelaar, onze juridische specialist. “Sommige mensen zien de noodzaak niet van op tijd betalen.”
Eerste hulp bij onbetaalde rekeningen
Herinnering facturen zijn heel belangrijk voor de ondernemer. De vorm van uw betalingsherinnering is niet zo belangrijk, als de belangrijkste punten er maar in staan:
- Datum van de herinneringsbrief;
- Om welke factuur het gaat (het factuurnummer);
- De hoogte van het bedrag;
- Wanneer deze betaald moet worden (betalingstermijn van 14 dagen);
- De wijze van betaling (meestal uw bankrekeningnummer).
Contact opnemen na een herinnering factuur is belangrijk
Na het sturen van een herinnering factuur adviseert Scheffelaar altijd eerst te bellen met de niet-betalende klant. “Zo kun je tegelijk de klant herinneren aan de factuur én achterhalen waarom hij nog niet betaald heeft. Ik zoek in zo’n gesprek naar een mogelijke oplossing. Maar als die er niet is, moet je als ondernemer een aanmaningsbrief sturen.” Een aanmaningsbrief moet 2 belangrijke punten bevatten:
- Het totaal openstaande bedrag, en
- Een betalingstermijn van 14 dagen nadat de klant de brief ontvangt.
Een betalingsregeling kan een oplossing zijn
Waarom betaalt u klant niet
Betwiste facturen zijn lastiger te incasseren
Het innen van een factuur kan kosten met zich meebrengen
Onbetaalde facturen kunt u uitbesteden voor incasso
Het moment waarop u als ondernemer moet besluiten uw vordering uit te besteden komt als u alles heeft gedaan wat u kunt doen. U kunt dan kiezen voor een advocaat, een jurist, een deurwaarder of een incassobureau. Welke optie de beste is, hangt af van een paar factoren:
- Is de vordering hoger dan €25.000,-? Dan is een jurist niet bevoegd een gerechtelijke procedure te voeren. U moet dan een advocaat inschakelen.
- Gaat het om een betwiste vordering? Schakel dan een jurist of advocaat in. Deze zijn beter opgeleid om de discussie met uw klant aan te gaan dan een gemiddeld incassobureau.
- Een deurwaarder komt meestal pas kijken als er een gerechtelijke procedure is gestart.
- Als er reden is om faillissement van uw klant aan te vragen is alleen een advocaat daartoe bevoegd.
- Sommige incassobureaus werken met abonnementen. Dit kan voordelig zijn als u meerdere klanten heeft die facturen niet betalen.

Download onze betalingsherinnering
Bel een jurist
Deel dit artikel

Geschreven door:
Redactie