De 13 belangrijkste begrippen voor u op een rij
Een herinneringsbrief moet in ieder geval de volgende informatie bevatten:
- Datum versturen herinneringsbrief;
- Om welke factuur het gaat;
- De hoogte van het bedrag;
- Wanneer deze betaald moet worden;
- Bankrekeningnummer of andere wijze van betaling. Als uw klant niet reageert op uw factuur en uw herinnering, kunt u hem in gebreke stellen. Dat doet u met een schriftelijke mededeling. Daarin maant u de klant aan om alsnog te betalen. Als uw klant niet binnen de gestelde termijn betaalt, dan is hij in verzuim.
Met eigendomsvoorbehoud en het recht van reclame kunt u een geleverd goed terugvorderen als de klant de betalingsafspraken niet nakomt. Dat geeft u een streepje voor wanneer uw klant failliet gaat. De goederen zijn dan nog uw eigendom en dus geen onderdeel van de failliete boedel. U kunt het recht van reclame inroepen:
- Per aangetekende brief;
- Binnen 6 weken nadat de betalingstermijn is overschreden;
- Binnen 60 dagen nadat de klant het goed heeft ontvangen.