Wat is 'phishing'?

Phishing betekent ‘vissen’. Via een valse e-mail of sms probeert een criminele organisatie te ‘vissen’ naar uw persoonlijke gegevens. En dan vooral naar gegevens die toegang geven tot geld. Internetcriminelen vragen bijvoorbeeld naar uw gebruikersnaam of wachtwoord. Of u krijgt een link naar een valse website. Met de vraag om inloggegevens te controleren.

Centraal Beheer vraagt nooit uw wachtwoorden

Uw gebruikersnaam en wachtwoord deelt u met niemand. Wij vragen u dus nooit via een e-mail of een sms om deze persoonlijke gegevens.

Wij sturen u wel eens linkjes via e-mail of sms

Centraal Beheer stuurt u wel regelmatig een e-mail of sms met linkjes. Via deze linkjes kunt u bijvoorbeeld meer informatie op onze website bekijken. Of inloggen in uw persoonlijke omgeving Mijn Centraal Beheer. Ook kunt u een sms met een betaalverzoek van ons krijgen. Zo’n sms met betaalverzoek sturen wij alleen als u uw premie niet op tijd heeft betaald. En u niet reageerde op betaalherinneringen.

7 tips om een valse e-mail of sms te herkennen

Centraal Beheer vraagt u nooit via mail of sms om uw persoonlijke gegevens. Herkent u 1 van de onderstaande zaken? Dan is de kans groot dat dit een ‘phishingmail’ of een valse sms is.

  1. De e-mail of sms is niet aan u persoonlijk gericht, maar begint met 'Beste klant' of 'Beste gebruiker'..
  2. Het bericht is in gebrekkig Nederlands geschreven.
  3. De boodschap van de e-mail speelt in op angstgevoelens. Er staat dan iets in als: ‘reageer direct anders wordt uw account stopgezet’.
  4. U moet op een link klikken om direct uw persoonlijke gegevens door te geven.
  5. De link in de e-mail of sms verwijst naar een verdachte website.
    U kunt de link eenvoudig controleren voordat u erop klikt. Houd uw muis op de link, zonder te klikken. U ziet dan waar de link naartoe gaat. Doe dit vooral als u gaat inloggen in Mijn Centraal Beheer. Twijfelt u? Klik dan niet op de link. Maar ga rechtstreeks naar https://www.centraalbeheer.nl/mijncentraalbeheer. Dit is de inlogpagina op onze website.
  6. Het e-mailadres van de afzender is niet van Centraal Beheer.
    Onze e-mailadressen eindigen altijd op @centraalbeheer.nl, @centraalbeheermail.nl, @e.centraalbeheer.nl, @ec.centraalbeheer.nl, @r.centraalbeheer.nl of @m.centraalbeheer.nl.
    Staat 1 van deze adressen niet in de afzender? Dan is deze e‑mail niet van Centraal Beheer.
  7. Centraal Beheer stuurt u een sms die u niet verwacht.
    Wij sturen u nooit zomaar een sms. Bij een sms gaat het altijd om informatie die u verwacht. Bijvoorbeeld een sms met een betaalverzoek. U heeft hierover dan al contact met ons gehad. Bij het betaalverzoek is onze afzender altijd ‘CentrBeheer ’. Vertrouwt u de sms met betaalverzoek niet? Dan kunt u dit eenvoudig controleren door uw betaalherinneringen te bekijken. Deze staan in uw persoonlijke omgeving Mijn Centraal Beheer of in onze Centraal Beheer app. Bij uw documenten ziet u dan uw betaalherinneringen staan. Of bel gewoon ‘even Apeldoorn’.

Wat doet Centraal Beheer tegen 'phishing'?

Wij hebben een speciaal team dat op zoek gaat naar nepsites. Dit team komt direct in actie als dat nodig is. Verder hebben we contacten met banken in Nederland. Met hen en met beveiligingsdeskundigen houden we scherp de ontwikkelingen op het gebied van internetcriminaliteit in de gaten. Daarnaast gebruiken we speciale maatregelen voor de beveiliging van persoonlijke gegevens. Uiteraard informeren we u zo snel mogelijk als er grote phishingaanvallen zijn. Naast onze beveiligingsmaatregelen is het belangrijk dat u zelf goed uw ontvangen e-mails bekijkt.

Wat u moet doen bij ‘phishing’

Krijgt u een ‘phishingmail’? Markeer deze dan in uw e-mailprogramma als 'ongewenste e‑mail’. Verder kunt u de phishingmail melden bij uw internetprovider. De afzender wordt dan geblokkeerd.