Natuurlijk vinden wij het heel vervelend als we niet tot een goede oplossing kunnen komen. Komen we er samen niet uit? Dan roep je de hulp in van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening of van de rechter.
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Kifid is een onafhankelijke stichting die consumenten helpt met klachten over een financieel product of financiële dienst. Ben je het niet eens met ons antwoord op jouw klacht? Neem dan binnen 3 maanden na ons antwoord contact op met het Kifid. Kijk voor meer informatie en een klachtenformulier op
kifid.nl.
Tuchtraad Verzekeraars
Als consument kun je niet rechtstreeks bij de Tuchtraad klagen over de eigen verzekeraar. Tuchtklachten moet je daarom eerst indienen bij het Kifid. Zij sturen de klacht door naar de Tuchtraad. Kijk voor meer informatie hierover op
www.tuchtraadverzekeraars.nl.
Je kunt ook naar de rechter gaan
Als je direct naar de rechter stapt, kies je ervoor om niet naar Kifid en/of de Tuchtraad te gaan. Let op: Je kunt jouw klacht daarna niet meer bij het Kifid voorleggen. En als je naar de rechter gaat, kost dat geld. Terwijl bemiddeling door het Kifid veelal gratis is. Op
rechtspraak.nl vind je hierover meer informatie. Daar lees je onder meer ook bij welke rechtbank je terecht kunt.
Meer weten over klachten?
Kijk dan eens op de speciale website van het Verbond van Verzekeraars:
vanatotzekerheid.nl
Daar staat op alfabetische volgorde alles beschreven rondom verzekeren. Ook over klachten.