Natuurlijk vinden wij het heel vervelend als we niet tot een goede oplossing kunnen komen. Komen we er samen niet uit? Dan roept u de hulp in van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, het Europees ODR-Platform of van de rechter.
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Kifid is een onafhankelijke stichting die consumenten helpt met klachten over een financieel product of financiële dienst. Kijk voor meer informatie en een klachtenformulier op
kifid.nl.
Tuchtraad Financiële Dienstverlening
Als consument kunt u niet rechtstreeks bij de Tuchtraad klagen over de eigen verzekeraar. Tuchtklachten moet u daarom eerst indienen bij Kifid. Zij sturen de klacht door naar de Tuchtraad. Kijk voor meer informatie hierover op
www.tuchtraadfd.nl.
Europees ODR-Platform
Het ODR-Platform is door de Europese Commissie in het leven geroepen om ontevreden consumenten te helpen. Hier komt geen rechter aan te pas. Kijk op
ec.europa.eu voor meer informatie hierover.
U kunt ook naar de rechter gaan
Als u direct naar de rechter stapt, kiest u ervoor om niet naar Kifid en/of de Tuchtraad te gaan. Let op: U kunt uw klacht daarna niet meer bij Kifid voorleggen. En als u naar de rechter gaat, kost dat geld. Terwijl bemiddeling door Kifid veelal gratis is. Op
rechtspraak.nl vindt u hierover meer informatie. Daar leest u onder meer ook bij welke rechtbank u terecht kunt.
Meer weten over klachten?
Kijk dan eens op de speciale website van het Verbond van Verzekeraars:
vanatotzekerheid.nl
Daar staat op alfabetische volgorde alles beschreven rondom verzekeren. Ook over klachten.