Meer dan een huishoudelijke hulp

Wies Peters (63 jaar), werkt sinds een paar jaar met veel plezier als huishoudelijke hulp. “Ik vind het leuk, zelfstandig en afwisselend werk. Het is heel fijn dat ik mijn eigen uren kan bepalen. En ik krijg veel waardering.”
"Ik had de kat gered. Deze taak stond niet in mijn functieomschrijving!”
Wies Peters

Een carrièreswitch van secretaresse naar huishoudelijke hulp

“Ik heb jarenlang als secretaresse gewerkt, maar raakte door een reorganisatie mijn baan kwijt,” vertelt Wies. “Ik wilde graag minder uren werken, maar daardoor was het heel lastig om een geschikte werkplek te vinden. Toen heb ik besloten om een carrièreswitch te maken. En daar heb ik nog geen moment spijt van!” Inmiddels heeft Wies 6 vaste klanten, waarvan 1 zelfs een vriendin is geworden. “Ik heb met al mijn klanten een goede band, maar met 1 klant heb ik in 2 jaar een vriendschap en vertrouwensband opgebouwd. Dat vind ik heel bijzonder.”

Altijd even checken of iemand thuis is

Een huishoudelijke hulp komt soms voor gekke situaties te staan. Zo ook Wies: “In de vakantieperiode zou bij 1 van mijn klanten de uitwonende zoon van 21 jaar op het huis en de dieren passen. Na 3 keer aanbellen en luid goedemorgen roepen, kreeg ik geen reactie. Dus ik ben aan de slag gegaan. Toen ik bij de slaapkamers was aangekomen en 1 van de deuren opende, zag ik tot mijn schrik dat de zoon in bed lag. Hij schrok ook en wist zich geen houding te geven. Waarop ik vervolgens snel de deur weer sloot. Toen hij aangekleed beneden kwam, hebben we een kop koffie gedronken en er hartelijk om gelachen. Sindsdien kijk ik altijd eerst even in alle kamers of er echt niemand thuis is!”

Redder in nood

Aparte klussen zijn Wies ook niet vreemd. “Een klant was een dag voor haar werk aan de andere kant van Nederland. Toen ik in de woonkamer kwam, zag ik dat haar kat had overgegeven. Maar ik had het idee dat er nog iets dwars zat. Omdat ik zelf een grote kattenliefhebber ben, hield ik de kat goed in de gaten. Ik was er toch niet gerust op en voelde dat ik naar een dierenarts moest.” De klant kon zelf niet snel thuiskomen, dus Wies sprong met de kat in de bench in de auto. “Bij de dierenarts bleek dat iets vastzat in de slokdarm. De arts heeft het verholpen en zei dat ik dit niet zelf had kunnen doen. Ik had de kat gered. Deze taak stond niet in mijn functieomschrijving!”

Vertrouwen is belangrijk

De ideale klant bestaat niet volgens Wies. “Maar als iemand vriendelijk is en je waardeert, dan kom je al een heel eind.” Ook is vertrouwen belangrijk. “Ik ben altijd open en geïnteresseerd in de klant. En vraag regelmatig om feedback. Natuurlijk krijg ik het liefst positieve reacties. Maar het komt voor dat de klant liever heeft dat ik op een andere manier werk. Uiteraard respecteer ik dat, want het gaat om het huis en de spullen van de klant. Ik heb daar absoluut geen moeite mee.” Het maakt Wies niet uit of de klant thuis is of niet. “Ik doe mijn werk. Aan de ene kant is het gezellig als er iemand thuis is. En aan de andere kant heb je het huis voor je alleen. En loopt niemand je voor de voeten.”
Sindsdien kijk ik altijd eerst even in alle kamers of er echt niemand thuis is!” 
Wies Peters

Geen muffe geurtjes meer

“Voor een goede schoonmaak zijn geen speciale middeltjes nodig,” zegt Wies. “Standaard schoonmaakmiddelen, zoals: afwasmiddel, alles-, glas-, en toiletreiniger van een huismerk zijn prima. En goede schoonmaakdoekjes. Dat hoeven dus echt geen dure merken te zijn!” En die muffe geur uit de stofzuiger? Ook daar heeft Wies een oplossing voor. “Zuig een beetje waspoeder op. Zo verspreid je een frisse geur door je hele huis.”

Niet te stoppen

Wies werkt via het platform Hlprs. En dat bevalt goed. “Ik hoef mij niet bezig te houden met de financiën. En ook zorgt Hlprs voor een vervangende hulp als ik een keertje ziek ben of zou stoppen.” Maar van stoppen wil Wies nu nog niets weten. “Ik ben inmiddels 63 jaar en weet natuurlijk niet hoelang mijn lichaam dit nog aan kan. Maar ik zou het tot aan mijn pensioen willen doen!”