Iedereen kan arbeidsongeschikt worden. Als ondernemer wilt u er liever niet aan denken. Wat gebeurt er met uw zaak en uw inkomen? Juist om te voorkomen dat een vervelende situatie extra moeilijk wordt, is het verstandig om een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) te overwegen.
Voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering betaalt u een premie. Als u dan arbeidsongeschikt raakt ontvangt u een uitkering van de verzekeraar. Wat u precies verzekert bepaalt u zelf. Dus het bedrag dat u wilt verzekeren stemt u af op de vaste lasten en kosten die u elke maand heeft. U kunt voor een eigen risicoperiode kiezen, een tijdelijke periode waarin u zelf voor uw inkomsten zorgt. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een eigen risicoperiode van 6 maanden. U betaalt dan minder premie, omdat u pas na 6 maanden arbeidsongeschiktheid een uitkering krijgt. Lees hier meer over de verschillende soorten arbeidsongeschiktheidsverzekeringen: AOV vergelijken.
Wordt u als zzp'er of ondernemer arbeidsongeschikt zonder dat u een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft afgesloten? Dan heeft u mogelijk alleen recht op een bijstandsuitkering. Of u die krijgt hangt van bepaalde regels af. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar uw eigen vermogen. U kunt hierover meer informatie vinden op de website van de Rijksoverheid.
Bent u klant bij Centraal Beheer? Hier kunt u zich Arbeidsongeschikt melden
Ondernemen is risico’s nemen. Maar ondernemen brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Als de gevolgen van een risico te groot zijn om te dragen, dan wordt het gokken. Zo zit het voor veel zelfstandigen ook met arbeidsongeschiktheid. In het
stappenplan ‘Zo houdt u de financiële risico’s van arbeidsongeschiktheid beheersbaar’ laten we u zien hoe u uw eigen risico’s kunt bepalen als uw inkomen wegvalt door ziekte. En wat u kunt doen om die risico’s voldoende af te dekken.