In gesprek met Ralph van Dam vertelt Roby Hormis zijn ondernemersverhaal. Hij was 2 jaar toen hij met zijn familie uit Irak vluchtte. Nu is hij co-founder van Tosti Creative, een creatief bureau dat mensen en merk samen brengt.
Ralph: Roby, leuk je weer te zien. Een tijdje terug hadden we het over jouw uitdagingen als ondernemer. Ik herinner me dat compagnonschap toen een belangrijk thema was. Of misschien beter gezegd: jouw visie op een collectief en dingen samen doen.
Roby: “Ja, klopt. Bij Tosti Creative gaat alles uit van het wij. Het collectief staat altijd voorop. Destijds twijfelde ik of dat ook zo moest zijn. Maar inmiddels begrijp ik de logica daarvan voor mijzelf beter. Het is iets wat ik van huis uit heb meegekregen. Als ik bijvoorbeeld vroeger graag iets wilde dan ging ik naar mijn ouders. En waar ‘vraag maar aan je vader (of moeder)’ voor velen een herkenbaar antwoord zal zijn, was dat bij mij anders. Ik kreeg het antwoord: ‘vraag maar aan je broers’. Daarmee werden mijn 2 broers en ik van jongs af aan al als een klein team gesmeed. Die loyaliteit aan de groep en altijd vanuit het 'wij' denken heb ik dus van huis uit meegekregen.”
Heb je op dat vlak nog andere bijzondere herinneringen?
"Wat ik me vooral herinner van mijn jeugd, is dat mijn vader de hele dag door gebeld werd. Iedereen in de Irakese community wilde hem spreken. Voor hen was hij een baken, een rustpunt, omdat hij hun emoties aanvoelde. Door te luisteren begreep hij mensen, zag hij hun problemen helderder dan zijzelf en kwam hij altijd met oplossingen. Dat hij zo vaak werd gebeld vonden mijn broers en ik wel eens lastig. Maar zelf hield hij ervan, hij vond het fijn iets voor anderen te kunnen betekenen. Voor hem stond het helpen van mensen centraal. Pas na zijn overlijden realiseerde ik me hoezeer dat mij ook gevormd heeft.”
“Nee integendeel, ik deed een master in Accounting. Dat was interessant, maar ik vond het niet per se leuk. Ik kreeg een baan bij PwC, maar zag enorm op tegen de toekomst die daarbij hoorde. Voor mijn ouders stond een baan gelijk aan zekerheid. Dat was waarvoor ze alles hadden opgegeven en met ons naar Nederland waren gevlucht. Maar ik was vooral op zoek naar vrijheid. Dat gevoel was sterker dan de behoefte aan zekerheid. Vrijheid, en plezier in wat ik doe. Dus gaf ik mijn baan op en ben gaan ondernemen. Zonder precies te weten hoe dat moest. Het groeide vanzelf, en opdrachtgevers zagen ook dat we anders waren dan de rest. Er was niemand die zei: dit moet anders, of dat doen jullie niet goed. Het geeft een geweldig gevoel dat iets dat je gewoon probeert ook echt lukt.”
In het kort
Als beginnend ondernemer sprak Roby Hormis tijdens een mentortraject van nlgroeit verschillende keren over persoonlijke en professionele groei met mentor en business partner Ondernemerschap Ralph van Dam.
In dit gesprek blikken ze terug, kijken ze vooruit én staan ze stil bij een bepalend moment in het ondernemerschap van Roby.
- Naam
Roby Hormis
- Functie
Co-founder van bureau Tosti Creative
- Ondernemer sinds
2014
- Aantal medewerkers
10
- Website
tosticreative.com