Navigeer naar

Limburg na de wateroverlast: afwachten, opbouwen én verwerken

Wachten tot de muren droog zijn. Het huis opnieuw inrichten. Maar bovenal bijkomen van wat er allemaal is gebeurd. Het herstel na de extreme wateroverlast in Limburg is nog in volle gang. We blikken met schade-expert Leon Dierx van Centraal Beheer en inwoner Brigitte Pieck terug op 4 roerige maanden.

De opnieuw ontdekte saamhorigheid is misschien ouderwets, maar wel heel prettig

Hotel in Valkenburg

‘Zo snel als het water gekomen is, zo snel is het ook weer weggegaan. De schade die achterbleef is onbeschrijfelijk.’ In een paar zinnen schetst schade-expert Leon Dierx uit Limburg de heftige gebeurtenissen van 14 en 15 juli. Hoewel hij 15 kilometer buiten het rampgebied woont, beleefde hij de beelden intens. Toen het water in een paar dagen zo snel steeg, wisten Leon en zijn collega's dat dit heel groots zou worden. Binnen enkele dagen huurden ze een hotel in Valkenburg af. Hierdoor waren ze snel ter plekke om de klanten van Centraal Beheer te helpen. ‘Die eerste periode was heftig. In het hotel hadden we blokken van een half uur waarin we mensen opvingen en naar hen luisterden. Dat waren vaak schrijnende verhalen. Van mensen die met niets anders dan een plastic zak met daarin hun belangrijkste bezittingen bij ons kwamen,’ vertelt Leon.

Traptreden tellen

Een van de inwoners van de getroffen plaats Valkenburg aan de Geul is Brigitte. ‘Het is een verhaal van angst, onzekerheid en verdriet', vertelt ze. ‘Eigenlijk zonder enige waarschuwing van buitenaf, steeg het water razendsnel. We zagen het water binnenkomen en hebben de televisie nog op de vensterbank gezet. Maar daar kwam het water ook al snel. We waren er dag en nacht mee bezig. Hoe ver zou het water komen? ‘s Nachts zaten we traptreden te tellen. Was het water weer een trede hoger. Je voelt vooral onmacht. We stonden al een hele dag water te scheppen door de regen. Toen kwam van voor en achter de Geul erbij én de riolering. We hadden het geluk dat we niet geëvacueerd hoefden te worden. Vanaf 2 huizen verderop was dat wel nodig.’ Uiteindelijk kwam het water in het huis van de familie Pieck anderhalve meter hoog. En was het souterrain dat ze gebruiken als leef- en wasruimte door de waterschade onbewoonbaar geworden.
Ook al is de schade erg, het maakt een groot verschil hoe je geholpen wordt. Zeker bij de verwerking van dit alles

Hulp uit het hele land

‘We spraken gelukkig vrij snel een schade-expert waarmee we van alles konden regelen’, vertelt Brigitte verder. We stelden een bedrag vast waarmee de eerste schade betaald kon worden. Het was fijn dat we ons gesteund en gehoord voelden. En dat hulp gelijk werd ingeschakeld. Zo stond het schoonmaakbedrijf waar Centraal Beheer mee samenwerkt snel op de stoep. Ook al is de schade erg, het maakt een groot verschil hoe je geholpen wordt. Zeker bij de verwerking van dit alles.’ Ook schade-expert Leon vertelt over een fijne samenwerking met de partners, zoals bouw- en schoonmaakbedrijven. Vanuit het hele land kwamen ze de afgelopen maanden helpen. ‘Ze begonnen hier op maandagochtend vroeg en gingen pas vrijdagavond weer weg. De bouwdrogers raakten door de enorme waterschade snel op. Onze netwerkbedrijven uit heel Nederland stuurden extra bouwdrogers naar Limburg. Dat betekent op zo'n moment heel veel.’

Saamhorigheid

Die saamhorigheid merkte Leon ook bij de lokale ondernemers in het getroffen gebied. Mensen die geraakt waren door de watersnood kregen boodschappen van de lokale supermarkt. Inwoners konden de afgelopen tijd bij veel zaken met korting nieuwe spullen kopen, zoals een keuken. Brigitte vult aan: ‘We hebben elkaar in de buurt echt gevonden. Je hebt elkaar wel nodig met die ellende. En je weet dat je op elkaar kunt terugvallen als er iets is.’ Schade-expert Leon vond het ook bijzonder om te merken hoe betrokken het team was waar hij mee samenwerkte. ‘Van de telefonist die geconcentreerd naar het verhaal luistert en de persoon op z’n gemak stelt. Tot de collega die de schade uitbetaalt. We hebben het als team samen gedaan.’
In deze tijd van smartphones en internet wordt heel veel telefonisch afgehandeld. Maar hier valt of staat het bij persoonlijk contact

Een luisterend oor

De afgelopen maanden hebben Leon en zijn collega’s alle klanten van Centraal Beheer in het getroffen gebied persoonlijk gesproken. Daar is Leon dankbaar voor, hoe moeilijk de gesprekken soms ook waren. Leon: ‘In deze tijd van smartphones en internet wordt heel veel telefonisch afgehandeld. Maar hier valt of staat het bij persoonlijk contact. Mensen hebben iets ingrijpends meegemaakt. Een luisterend oor en de boodschap dat het wel goedkomt met de schade, doen dan veel. Als je ter plekke naar een verzekerde gaat, kun je de persoon in de ogen kijken. Dit helpt ook als je moet uitleggen waarom iets niet verzekerd is. Overigens proberen we, ook als schade niet verzekerd is, zo veel mogelijk verder te helpen. Door bijvoorbeeld een schaderapport te maken. En te kijken of het Nationaal Rampenfonds de schade kan vergoeden.’

Aangrijpende verhalen

Hoewel de verhalen van klanten hem allemaal raakten, bleven een paar de schade-expert in het bijzonder bij. ‘Ik kreeg een videoboodschap van een klant. De hele benedenverdieping stond blank. Ze moest door het water waden, terwijl ze de ellende filmde. De brandweer kon op dat moment niets voor haar doen en had haar aangeraden om alle dierbare bezittingen naar boven te brengen. “Ik heb mijn man Piet naar boven gebracht”, zei ze. Dat vond ik zo hartverwarmend. Uiteindelijk draait het allemaal om je dierbaren.’ Of die keer dat hij een echtpaar tegenover zich had waarbij het water tot de nok van de schuur was gekomen. Hun huis was in 1 klap onbewoonbaar geworden. ‘Tja, ik houd m’n hoofd er altijd bij, maar op dat moment stonden de tranen in m’n ogen.’
Voor herstel na waterschade moet je een lange adem hebben. Het duurt vaak maanden voordat je een goed beeld hebt van de schade

Lange nasleep

'Hoe prettig het ook was om mensen snel te kunnen helpen. Voor herstel na waterschade moet je een lange adem hebben’, vertelt Leon. ‘Het duurt vaak maanden voordat je een goed beeld hebt van de schade. Ten eerste duurt het droogproces heel lang. Pas daarna kun je bepalen of er bijvoorbeeld scheuren in de muren zijn ontstaan. Mensen zitten dus met een lange nasleep.’ Daar kan Brigitte over meepraten. ‘De drogers zijn nu eindelijk weg, maar het huis is nog steeds vochtig. Omdat onze ondergrond bestaat uit mergel, duurt het drogen extra lang. De eerste dingen konden snel hersteld worden, zoals de kapotte buitendeur. En de beschadigde cv-ketel werd vervangen. Maar we kunnen pas gaan afwerken als het huis droog is en dat duurt nog wel even. We hopen dat we met Pasen klaar zijn. Maar of we dat halen is onzeker.’

Herbouwen

Schade-expert Leon ziet dat veel gezinnen zijn begonnen met herbouwen. ‘Daar heb ik veel respect voor. Ga er maar aanstaan, met kinderen en een baan. Die mensen hadden wel een andere zomer verwacht. Ze hebben geen vakantie gehad. Alle vakantiedagen zijn in het water gevallen.’ Niet alleen het praktische herstel duurt lang, ervaart Brigitte. Je moet zelf ook herstellen van zo’n ingrijpende gebeurtenis. ‘De angst en onzekerheid moeten langzaam slijten’, vertelt ze. ‘Zoiets kan toch weer gebeuren. We zijn dol op ons huis, maar er is wel iets veranderd. Zo lang we de tastbare schade zien, is het lastig om de gebeurtenissen los te laten. Zodra we kunnen gaan opbouwen, kunnen we misschien gaan verwerken.’ Gelukkig zijn er volgens haar ook dingen om naar uit te kijken in deze moeilijke tijd. ‘Binnenkort organiseren we een straatbarbecue om elkaar weer even te spreken nu het gewone leven op gang komt. Die opnieuw ontdekte saamhorigheid is misschien ouderwets, maar wel heel prettig.’