Trend 1: Purpose
Onze kijk op werk verandert. Motivatie en zingeving zijn veel belangrijker dan voorheen; medewerkers stellen zich steeds vaker de vraag wat werk eigenlijk voor ze betekent. Zorg er daarom voor dat purpose in jouw organisatie meer is dan zomaar een kreet. Bij recruitment gaat het steeds vaker over wat iemand aan een bedrijf of samenleving bijdraagt. Maar de match met de werkelijkheid is er niet altijd, waardoor mensen weer snel afhaken. Jongeren komen met een bepaalde intentie bij je werken, maar zijn ook snel vertrokken als het tegenvalt.
Ook ouderen zoeken zingeving: zij hebben in deze levensfase juist extra de behoefte om iets te betekenen voor de samenleving en willen meer dan alleen een transactionele relatie met hun werkgever. Van een psychologisch contract bewegen we naar een ideologisch contract. Tussen werkgever en werknemer. Als je hier aandacht aan besteedt, behoud je mensen. Laat je mensen lopen omdat jouw purpose niet aansluit bij de medewerkers of omdat de verwachtingen niet realistisch zijn, dan kost dat veel geld en mis je potentieel. Geef vooral een eerlijk beeld van jouw organisatie: je kunt best aangeven dat je wel een doel hebt, maar dat je daar nog niet bent. Zo schets je een reëel beeld waarin een nieuwe medewerker weet dat hij ook collega’s kan treffen die helemaal niet hetzelfde purpose hebben.
Ook ouderen zoeken zingeving: zij hebben in deze levensfase juist extra de behoefte om iets te betekenen voor de samenleving en willen meer dan alleen een transactionele relatie met hun werkgever. Van een psychologisch contract bewegen we naar een ideologisch contract. Tussen werkgever en werknemer. Als je hier aandacht aan besteedt, behoud je mensen. Laat je mensen lopen omdat jouw purpose niet aansluit bij de medewerkers of omdat de verwachtingen niet realistisch zijn, dan kost dat veel geld en mis je potentieel. Geef vooral een eerlijk beeld van jouw organisatie: je kunt best aangeven dat je wel een doel hebt, maar dat je daar nog niet bent. Zo schets je een reëel beeld waarin een nieuwe medewerker weet dat hij ook collega’s kan treffen die helemaal niet hetzelfde purpose hebben.