Marlies heeft een elektrische fiets. Daar is ze hartstikke blij mee. “Ik gebruik ‘m altijd.” vertelt ze. “Eigenlijk als vervanger voor de auto. Die laat ik liever staan.” Maar op een bijzondere avond ging het mis.
Onder de indruk van ‘Wij eisen de nacht op’.
Marlies fietste met haar partner en zoontje terug naar huis na deelname aan het fietsprotest Wij eisen de nacht op van De Dolle Mina’s. Een initiatief om op te komen voor het recht om je ’s avonds veilig op straat te voelen. “Het was een mooie avond en ik vond het belangrijk om mee te doen,” vertelt ze.
Fietsen was geen optie meer.
“Wat er precies gebeurde weet ik niet, maar ik raakte uit balans en knalde tegen de zijwand van een tunneltje. Mijn fiets klapte onder me vandaan.” Marlies kwam er gelukkig met een paar blauwe plekken vanaf: “dat mocht geen naam hebben.” Haar fiets had meer schade, de kap van de motor lag half los, de zadelpen leek scheef en het spatbord liep aan. “Fietsen was echt geen optie meer. Gelukkig waren we bijna thuis, dus ik ben met de fiets aan de hand naar huis gelopen.”
Even ‘Apeldoorn’ bellen.
“Mijn wederhelft spoorde me aan de verzekering te bellen. Ik heb tenslotte niet voor niets een fietsverzekering. De schademelding deed ik via de website, dat ging heel soepel. Kort daarna werd ik gebeld door een medewerker, die nam echt de tijd om alles rustig uit te vragen.” Marlies stuurde foto’s van de schade en de rekening van de fietsenmaker. Binnen twee dagen was alles rond – zelfs de rekening werd meteen betaald.
Persoonlijk, snel en duidelijk.
“Dat persoonlijke contact vond ik zó prettig,” vertelt ze. “Veel kan tegenwoordig prima online, maar het is fijn als je iemand spreekt die meedenkt en je serieus neemt. Geen gedoe, maar: we gaan het oplossen.”
Weer snel op pad.
Marlies leverde haar fiets in bij de fietsenmaker en kon snel weer rijden. “Ik gebruik mijn fiets dagelijks, dus ik miste ’m echt. En hij was nog behoorlijk nieuw. Dus het was heel fijn dat het zonder ingewikkeld gedoe geregeld werd.”