Onderzoek: veel bromfietsen niet WA-verzekerd

De bromfiets in Nederland

Heeft iemand een bromfiets (snorfiets, bromfiets, scooter) gekocht? Dan is hij of zij verplicht hier een WA-verzekering voor af te sluiten. 
Met een WA-verzekering is een bromfietsrijder verzekerd als deze met de bromfiets schade veroorzaakt aan (spullen van) een ander. Centraal Beheer onderzocht onder andere het aantal WA-verzekerde bromfietsen in Nederland. 

In Nederland is een WA-verzekering verplicht

De Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen verplicht een bromfietseigenaar een WA-verzekering af te sluiten. Maar sluiten alle bromfiets eigenaren deze ook echt af?
Waar in Nederland zijn bromfietsen het vaakst onverzekerd? En hoeveel eigenaren lappen ook andere regels aan hun laars? Door bijvoorbeeld hun bromfiets op te voeren.

Met data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), het Centraal Justitieel IncassoBureau (CJIB), de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) en de politie onderzocht Centraal Beheer het Nederlandse bromfiets landschap.

Ruim 170.000 bromfietsen zijn onverzekerd

Zonder WA-verzekering mag een bromfietsrijder niet de weg op. Zelfs als de bromfiets kapot in de schuur staat moet deze verzekerd zijn. Alleen als de bromfietseigenaar de bromfiets schorst, is er geen WA-verzekering nodig. De bromfietseigenaar kan ervoor kiezen om de bromfiets 1, 2 of 3 jaar te schorsen. Dat betekent dat de bromfiets dan niet op de openbare weg gebruikt mag worden en mag staan. Het RDW controleert alle geregistreerde voertuigen steeds op een WA-verzekering. De eigenaar van een onverzekerde bromfiets die niet geschorst is kan een boete van € 370,- krijgen van het RDW. Uit cijfers van december 2021 blijkt dat er 171.605 geregistreerde bromfietsen onverzekerd zijn. Onduidelijk is hoeveel van deze geregistreerde bromfietsen geschorst zijn. 

1 op de 18 bromfietsen in Rotterdam is onverzekerd

Door de controle van de RDW werden er in 2021 35.985 boetes uitgedeeld voor het hebben van een onverzekerde bromfiets. Per gemeente zijn er grote verschillen. In 2021 kreeg 1 op de 18 bromfietseigenaren in Rotterdam een boete voor een onverzekerde bromfiets. 

Rijdt iemand toch op een bromfiets die niet WA-verzekerd is en is er een controle? Dan loopt hij of zij kans op een bekeuring van € 440,-. 

Tabel 5 gemeenten meest onverzekerd*

Gemeente

Onverzekerd

Rotterdam 1 op de 18
Amsterdam 1 op de 19
Enkhuizen/Heerlen 1 op de 20
Den Haag/Leeuwarden/Kerkrade 1 op de 21
Arnhem 1 op de 23

* Gebaseerd op gemeenten waar 500 of meer bromfietsen geregistreerd staan.

Tabel 5 gemeenten minst onverzekerd*

Gemeente

Onverzekerd

Sint Anthonis 1 op de 137
West Betuwe 1 op de 133
Edam-Volendam 1 op de 125
Dinkelland 1 op de 120
Deurne 1 op de 108

*Gebaseerd op gemeenten waar 500 of meer bromfietsen geregistreerd staan.

Wat gebeurt er bij diefstal van of schade aan een onverzekerde bromfiets?

Dan krijgt de bromfietseigenaar niets uitbetaald. Iemand kan voor de beschadigde bromfiets later nog wel een bromfietsverzekering afsluiten. Deze nieuwe verzekering betaalt uiteraard niets uit voor de bestaande schade aan of diefstal van een onverzekerde bromfiets.

Een goede verzekering tegen diefstal is onmisbaar

Met een all risk -verzekering of WA + Beperkt Casco verzekering verzekert de bromfietseigenaar naast schade aan anderen ook schade door diefstal en inbraak. In 2021 werden er per 1.000 scooters 28 gestolen in Amsterdam, 28 in Rotterdam en 25 in Enschede. Ook in de andere grote gemeenten is het risico op diefstal hoog.
Dit is de top 10:

Regio's

Diefstal per 1.000 (snor-)bromfietsen in 2021

Amsterdam 27,7
Rotterdam 27,5
Enschede 24,7
Roosendaal 23,5
Tilburg 22,4
Utrecht (gemeente) 20,8
Den Haag 19,7
Diemen 19,0
Breda 17,9
Groningen (gemeente) 17,8
Sommige merken worden in verhouding vaker gestolen dan andere. Zo is de Vespa (Piaggio) het meest in trek onder de bromfietsdieven. Volgens data van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) wordt namelijk 1 op de 148 Piaggio’s gestolen. Hieronder staan de top 5 van merken die het vaakst worden gestolen.

Merk

Risico

Aandeel bromfietsen in Nederland

PIAGGIO 1 op 148 17,9%
TOMOS 1 op 255 4,5%
PEUGEOT 1 op 299 8,1%
KYMCO 1 op 344 8,4%
SYM 1 op 476 13,4%

Wat betekent een bromfietsverzekering bij diefstal?

Als een bromfiets toch gestolen wordt, dan is een bromfietsverzekering tegen diefstal onmisbaar! Met een WA+ Beperkt Casco of All Risk bromfietsverzekering is een bromfiets verzekerd tegen diefstal. Per verzekeraar gelden er wel verschillende acceptatieregels.
Een bromfiets is bijvoorbeeld alleen tegen diefstal verzekerd als deze op slot stond met een ART3 gekeurd kettingslot. Een Vespa en een Piaggio die jonger zijn dan 5 jaar zijn alleen verzekerd als ze een ingebouwd voertuigvolgsysteem hebben van scootsecure of scootertrace1000.

Bescherm een bromfiets tegen diefstal

Het risico dat een bromfiets wordt gestolen is dus groot. Zeker in de grotere steden. Het is daarom goed om een bromfiets te beschermen tegen diefstal. Hierbij 10 tips om een bromfiets te beschermen:
  1. Gebruik een ART3 gekeurd kettingslot.
  2. Gebruik een voertuigvolgsysteem[VS(2] .
  3. Gebruik een alarmsysteem.
  4. Gebruik een startonderbreker.
  5. Zet de bromfiets als het mogelijk is binnen. Bijvoorbeeld in de schuur of garage.
  6. Zet de bromfiets buiten met een kettingslot vast aan een vast voorwerp zoals een lantaarnpaal of hek.
  7. Zet de bromfiets ’s avonds op een verlichte plek.
  8. Plaats een ART4 gekeurd muuranker of vloeranker, waaraan een bromfiets verankerd kan worden met een kettingslot.
  9. Gebruik een hoes. Dieven lopen meestal voertuigen met een hoes voorbij.
  10. Laat het kentekennummer graveren in de kunststofdelen van de bromfiets. Een bromfiets waarbij het originele kentekennummer niet te verwijderen is, is niet meer om te katten en dus niet interessant voor diefstal.

CJIB geeft ruim 10.000 boetes voor opgevoerde bromfietsen

Naast het onverzekerd rondrijden op een bromfiets, voeren veel bromfiets eigenaren ook hun bromfiets op. Door kleine aanpassingen kunnen bromfietsen dan net even iets (of veel) sneller rijden.

Het CJIB kent 3 soorten overschrijdingen van de maximale constructiesnelheid (45 km/u) van een bromfiets: 0 tot 10 km/u, 10 tot 15 km/u en meer dan 15 km/u. Boetes voor te hard rijden kunnen oplopen tot wel € 250,-.

In 2021 zijn in Nederland 9.709 boetes uitgeschreven voor opgevoerde bromfietsen. Per gemeente zijn er grote verschillen. Zo blijken er maar 16 gemeenten te zijn waar meer dan 100 brommers zijn betrapt met een opgevoerde bromfiets.

Een opgevoerde bromfiets kan voor onaangename verrassingen zorgen

Veroorzaakt men met een verzekerde opgevoerde bromfiets schade? Dan betaalt de bromfietsverzekering deze schade meestal niet uit. Ook niet als de bromfietsrijder zich aan de juiste snelheid houdt. Brengt de bromfietsrijder met een opgevoerde bromfiets schade aan een ander? Dan betaalt de bromfietsverzekering de schade aan de ander uit, maar kan de verzekeraar deze schade op de bromfietsrijder verhalen.

Onderzoeksmethode

Centraal Beheer gebruikte de meest actuele cijfers van het CBS, de politie het LIV, het CJIB en het RDW om de Nederlandse bromfiets in kaart te brengen.

De RDW - en de CBS - cijfers van december 2021 zijn afgezet tegen het aantal boetes (Feitcode A902 - bron: CJIB) voor het niet hebben van een verplichte WA verzekering uit het jaar 2021. Bij de toplijsten is een minimum van 500 geregistreerde bromfietsen per gemeente aangehouden. 

De cijfers van het aantal gestolen bromfietsen (Politie) zijn afgezet tegen het aantal bromfietsen per gemeente (CBS) en gaan over 2021.

Het aandeel onverzekerde bromfietsen in Nederland is berekend met cijfers van het RDW (2021). De kans dat een bromfiets van een bepaald merk gestolen komt van het LIV en is een momentopname van juni 2021.

Het aantal boetes voor te hard rijden op een opgevoerde bromfiets gaan over 2021.
Deze cijfers zijn van het CJIB.

Bronnen: