AOV aftrekbaar

Is de Arbeids­ongeschiktheids­verzekering aftrekbaar?

Je bent zzp’er of eigenaar van een onderneming en overweegt een arbeids­ongeschiktheids­verzekering (AOV) af te sluiten. Of je hebt dit al gedaan. Je kunt als zelfstandig ondernemer de premie van je AOV-verzekering aftrekken van je inkomsten­belasting. Wel betaal je belasting over een eventuele uitkering. Ontdek hier hoe je de kosten van je AOV kunt aftrekken en hoe deze belasting werkt. 

De AOV-premie is fiscaal aftrekbaar

Betaal je premie voor een arbeids­ongeschiktheids­verzekering? Dan krijg je aan het begin van het nieuwe jaar een overzicht van je AOV-verzekeraar. Hierin staat hoeveel premie je hebt betaald. Een deel daarvan kun je terugkrijgen via de inkomsten­belasting. Dit doe je door de AOV-premie af te trekken van ‘inkomen uit werk en woning’ (box 1). De AOV-premie behoort dus tot de fiscaal aftrekbare kosten.

Voor wie is de arbeidsongeschiktheidsverzekering aftrekbaar?

Ben je zzp’er en eigenaar van een eenmanszaak, of firmant in een VOF of CV? Dan ben je ondernemer voor de inkomsten­belasting (IB-ondernemer) en is de premie die je betaalt voor je AOV-verzekering fiscaal aftrekbaar. Over de uitkering betaal je wel belasting.

Een voorbeeld:

Jaarinkomen € 40.000
Inkomensbelasting 42%
Premie AOV € 200
Jaarpremie (12x 200) € 2.400
Belastbaar inkomen € 37.600
Belastingvoordeel € 200 - € 116 = € 84

Effectief krijg je in bovenstaand voorbeeld 42% van de betaalde AOV-premie terug. Je betaalt dus netto geen € 200,- maar € 116,- premie per maand.

Bij een werkweek van 36 uur kost de arbeids­ongeschiktheids­verzekering je dan € 0,80 per uur. Handig om te weten als je een arbeids­ongeschiktheids­verzekering overweegt en twijfelt over de kosten.

Vraag je belasting­adviseur om advies over je specifieke situatie. Bijvoorbeeld over het netto bedrag dat je als ondernemer betaalt voor je arbeids­ongeschiktheids­verzekering. Wil je eerst de premie indicatie van je arbeids­ongeschiktheids­verzekering berekenen? Dat kan gemakkelijk online.

Belastingen bij arbeids­ongeschiktheid

Raak je arbeids­ongeschikt, dan is de uitkering die je ontvangt van uw verzekeraar belast. Deze “loonbelasting” houdt de verzekeraar voor je in en wordt direct afgedragen aan de Belastingdienst. Als je arbeidsongeschikt raakt ontvang je dus minder dan het verzekerde bedrag, omdat hierover nog belasting moet worden betaald. Hou hier rekening mee bij het bepalen van het bedrag dat je wilt verzekeren. Het verzekerde bedrag op je polisblad is een bruto bedrag.

Het netto bedrag dat je als uitkering ontvangt, ziet de Belastingdienst als inkomen. Je moet dit dus opgeven als inkomen bij je jaarlijkse inkomsten­belasting. De inkomstenbelasting daarover is al op je AOV-uitkering ingehouden. Het kan wel zijn dat je nog andere inkomsten hebt, waardoor je over je totale inkomen nog extra belasting moet betalen aan de Belastingdienst.