Verhuizen zonder stress

Van administratie tot ontspullen
Yes! Je hebt een nieuwe woning. Nu de verhuizing nog regelen. Inpakken, klussen, adreswijzigingen doorgeven, contracten voor gas, water, licht en internet regelen. De een begint er al maanden van tevoren aan. De ander ziet er als een berg tegenop. Maar verhuizen hoeft niet stressvol te zijn. Met onze 10 verhuistips helpen we je op weg.
Je hebt eindelijk de sleutel van je nieuwe woning. Tijd om te verhuizen. Omdat je aan veel moet denken, is het handig om een duidelijk overzicht te maken van wanneer je wat wil doen. Ga je inpakken en verhuizen tijdens het klussen? Of maak je eerst je nieuwe woning helemaal klaar? Wanneer regel je alle administratieve zaken? En wie help je eigenlijk met sjouwen tijdens de verhuisdag? Stel jouw persoonlijke verhuischecklist samen. Dagelijks overzicht? Print de checklist en hang hem op de koelkast.
Een verhuizing is een goed moment om je spullen eens goed te bekijken. Heb je alles echt nodig? Weg met de bekende rommellade en overvolle kasten. Spullen die weg kunnen, hoef je niet meer naar je nieuwe huis te sjouwen. Of de verhuizers kunnen een uurtje eerder naar huis. Dat scheelt tijd en geld. Begin alvast een paar maanden voor je verhuizing. Weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan onze tips.
Geef je nieuwe adres door aan de leveranciers van je gas, water, licht, televisie, internet en telefoon. Het is handig om meteen te bekijken of het huidige contract past bij je nieuwe situatie. Via verschillende online vergelijkers vind je het contract dat het beste bij je past. Verhuis je naar een nieuwbouwwoning? Vraag dan de projectontwikkelaar of alle aansluitingen voor tv en internet geregeld worden tijdens de bouw.
Bij de meeste gemeenten kun je je nieuwe adres via hun website doorgeven. De gemeente houdt de Basisregistratie Personen (BRP) bij. En geef je nieuwe adres door aan organisaties zoals de belastingdienst en je zorgverzekeraar. Bekijk de lijst van organisaties die je gegevens uit de BRP krijgen. Daar hoef je dus niets voor te doen.
Het is handig om je bestaande verzekeringen te bekijken. Heb je bijvoorbeeld nog genoeg dekking met jouw inboedelverzekering? Geef ook altijd uw nieuwe adres door. En bedenk alvast of je extra verzekeringen nodig hebt. Verhuis je van een huur- naar een koopwoning? Zorg er dan voor dat je een opstalverzekering afsluit voordat je naar de notaris stapt. Hetzelfde geldt voor een overlijdensrisicoverzekering. Niet heel gezellig om over na te denken, maar wel belangrijk. 
Verhuis je naar een andere wijk of gemeente? Dan wil je waarschijnlijk je huis- of tandarts in de buurt. Wacht niet met regelen tot je zorgklachten hebt. Maar ga op tijd op zoek.
Moet je nog klussen of schilderen? Zorg dat je na de overdracht van de sleutel direct aan de slag kunt. Die nieuwe vloer leggen, lampen ophangen of de installatie van je cv-ketel. Maak van tevoren een goede klusplanning. Denk ook aan klusjes in je oude woning. Die wil je natuurlijk ook netjes opleveren.
Verhuizen kost veel tijd. Dan zijn extra vrije dagen heel welkom. Veel werkgevers geven 2 dagen bijzonder verlof voor een verhuizing. Moet je voor een nieuwe baan verhuizen? Bespreek dan of je een vergoeding krijgt.

Heb je handige mensen om je heen die willen helpen? Vraag hen of ze willen helpen. Huur op tijd een busje of aanhangwagen. Wil je een verhuisbedrijf inschakelen? Je kunt eenvoudig verhuisbedrijven vergelijken op basis van kwaliteit, prijs, service en reviews via ScanMovers. Zo ontdek je snel wat het beste bij je past. En heb je genoeg tijd om je verhuizing te plannen. Veel mensen verhuizen in het weekend. Maar verhuizen op een doordeweekse dag heeft zeker ook voordelen: de verhuiswagen is makkelijker te parkeren. En je kunt je kinderen naar school of de opvang brengen. 

Ben je zelf vooral druk met andere (verhuis)zaken? Schakel op tijd een vakman in. Die kan je woning alvast voorbereiden op de verhuizing. En klusjes doen waar je geen tijd of zin in hebt. Denk ook aan de klussen die je na de verhuizing moet doen. Zoals schoonmaken, schilderen en de tuin.