Verplichtingen voor je als werkgever
Zodra je medewerker zich ziek meldt en de terugkeer lang duurt, is dat natuurlijk voor zowel jou als je medewerker erg vervelend. Een zieke medewerker kan je al snel minimaal €250,00 euro per dag kosten.
Om te zorgen dat het werk niet stil komt te liggen, ga je waarschijnlijk op zoek naar een vervanger. Maar naast het oplossen van de afwezigheid, heb je ook verplichtingen naar je zieke medewerker toe.
Doorbetalen van loon
Meldt 1 van je medewerkers zich langdurig ziek? Dan ben je als werkgever wettelijk verplicht om 2 jaar minimaal 70% van het loon door te betalen, voor zover het loon niet meer is dan het maximum dagloon. Maar in veel cao’s of arbeidsovereenkomsten is bepaald dat je een hoger percentage van het loon moet doorbetalen. Dit kan tot 100% zijn. De loondoorbetaling mag het eerste jaar niet minder zijn dan 100% van het minimumloon.
In het tweede jaar is het loon van de medewerker soms wél lager dan het wettelijk minimumloon. In dat geval kan je medewerker een toeslag aanvragen bij UWV.
Ontvangt je medewerker een uitbetaling van UWV, tijdens bijvoorbeeld een zwangerschap? Dan hoef je geen loon door te betalen. Medewerkers met een tijdelijk arbeidsovereenkomst krijgen loondoorbetaling zolang het contract loopt.
Wet verbetering poortwachter
Volgens de wet zijn jij en je zieke medewerker verplicht er alles aan te doen om hem of haar zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Deze wet heet de ‘Wet verbetering poortwachter’
Stel geen vragen over de gezondheid van je medewerker
Natuurlijk ben je benieuwd hoe het met je zieke medewerker gaat. Toch mag je wettelijk geen vragen stellen over de gezondheid van je medewerker.
Zelfs als je medewerker toestemming geeft, mag je geen vragen stellen over de klachten. Medische gegevens worden binnen de privacywetgeving (AVG) namelijk beschouwd als ‘gevoelige informatie’. Voor het verwerken van deze informatie gelden extra wettelijke eisen. Je mag ook maar weinig gegevens over de gezondheid vastleggen of verwerken.
Wel mag je vragen stellen die belangrijk zijn voor de werkzaamheden. Bijvoorbeeld wanneer je medewerker weer beter denkt te zijn. Ook mag je als werkgever aan je medewerker vragen om de bedrijfsarts te bezoeken. De arts beoordeelt vervolgens of hij of zij aangepast werk kan doen en hoe lang zijn of haar afwezigheid ongeveer gaat duren.
Re-integratieverplichtingen als werkgever: bied aangepast werk aan
Lukt het je niet om je medewerker te laten re-integreren op zijn of haar oude werkplek? Dan moet je hem of haar passend werk aanbieden binnen het bedrijf. Dit is bijvoorbeeld werken in deeltijd of met een aangepast takenpakket. Ook kun je je medewerker een andere baan aanbieden, binnen je eigen bedrijf of zelfs bij een andere werkgever.
Weigert je medewerker (tijdelijk) aangepast werk te doen? En heeft hij of zij daar geen goede reden voor terwijl het aangepaste werk volgens de bedrijfsarts wel kan? Dan mag je het loon van je medewerker inhouden. In het uiterste geval mag je hem of haar ontslaan. Normaal mag je pas je medewerker ontslaan als de ziekte langer dan 2 jaar duurt.
Verplichtingen naleven
Al vanaf de eerste ziektedag hebben jij en je medewerker dus verschillende verplichtingen volgens de wet. Houd je je als werkgever niet aan alle stappen? Of voer je ze niet goed uit? UWV kan je een boete opleggen. Dan loop je het risico dat je langer dan 2 jaar het loon moet doorbetalen. Deze boete heet de loonsanctie.