Wat kost ziekteverzuim?
De gemiddelde kosten per dag van een zieke medewerker liggen tussen de € 250,- en € 400,- (MKB Servicedesk 2024). Bij langdurig verzuim kan dit stijgen tot tienduizenden euro’s. Dit hangt af van dingen zoals het loon, de werkgeverslasten en of u een vervanger nodig heeft. We leggen graag uit waaruit de kosten bestaan.
Als uw medewerker ziek wordt, moet u volgens de wet tot 2 jaar minimaal 70% van het loon betalen, waarbij het loon wel een maximum heeft, tot het maximumloon voor de werknemersverzekeringen. Dit bedrag bepaalt de overheid elk halfjaar. Vaak staat in cao’s dat u meer moet betalen, soms tot 100% of tot een hoger loon dan het maximumloon voor de werknemersverzekeringen. U betaalt bij ziekte het loon door aan al uw vaste en tijdelijke medewerkers (afhankelijk van de situatie vallen ook oproepkrachten hieronder) (Rijksoverheid 2025).
Bij de ziekteverzuimverzekering van Centraal Beheer kiest u zelf welk percentage van het loon u verzekert. Veel werkgevers kiezen in het 1e jaar voor een dekking van 100% en in het 2e jaar voor een dekking van 70% van de loonsom. Verder kiest u het dekkingspercentage van het loon, of u de werkgeverslasten wel of niet meeverzekert en de eigenrisicoperiode.