Help! Mijn auto maakt een raar geluid
Ga altijd naar de garage
Hoor je een raar geluid?
Geklop
Een kloppend geluid als je remt. Hoor je dit als de auto een tijd heeft stilgestaan? Dan zit er misschien roest op de remschijf. Dat verdwijnt meestal vanzelf.
Wielen die piepen
Als je hard remt, hoor je misschien piepende wielen. Maar soms piepen ze ook als je normaal remt. Dit wil zeggen dat de remschijven vuil zijn. Of versleten. Maar ook de remblokken en remschoenen kunnen versleten zijn.
Een schrapend of slijpend geluid
Alsof iemand met een krijtje op een schoolbord krast. En dan nog harder. Dit hoor je als er metaal op metaal schuurt. De remblokken zijn dan meestal versleten. Als dit zo is, beschadigt het rempedaal 1 van de remschijven.
Geklop
Een kloppend geluid als je remt. Hoor je dit als de auto een tijd heeft stilgestaan? Dan zit er misschien roest op de remschijf. Dat verdwijnt meestal vanzelf.
Wielen die piepen
Als je hard remt, hoor je misschien piepende wielen. Maar soms piepen ze ook als je normaal remt. Dit wil zeggen dat de remschijven vuil zijn. Of versleten. Maar ook de remblokken en remschoenen kunnen versleten zijn.
Een schrapend of slijpend geluid
Alsof iemand met een krijtje op een schoolbord krast. En dan nog harder. Dit hoor je als er metaal op metaal schuurt. De remblokken zijn dan meestal versleten. Als dit zo is, beschadigt het rempedaal 1 van de remschijven.
Gekraak
Een krakend geluid, iedere keer als je schakelt. Vervelend is dat. De koppeling werkt dan niet goed meer. Het kan ook een groter probleem zijn: er is iets mis met de versnellingsbak.
Hard gekraak
Wordt het geluid erger als je de koppeling intrapt? Dan is de druklager waarschijnlijk versleten. Wat dat is, weet de garage zeker wel.
Gebrul dat toeneemt
Rijd je hard, hoor je ineens gebrul. Dat alleen maar harder wordt als je harder rijdt. Dat kan komen door een lekke uitlaat. Dit kan gevaarlijk zijn omdat de uitlaatgassen binnen de auto blijven. Bovendien is het verboden omdat je lawaaioverlast veroorzaakt.
Gepiep
Gaat de auto harder en hoor je een gepiep? Meestal wil dat zeggen dat de V-snaar niet meer de juiste spanning heeft. Of omdat deze kapot is en vervangen moet worden.
Tikken of klikken in de motor
Hoor je tikken in de motor? Dat is heel irritant. En niet ongevaarlijk. Dit getik kan komen omdat de olie bijna op is. Zit er genoeg olie in? Dan kan het te maken hebben met de oliedruk. Of met vuil dat het systeem blokkeert. Als het niets met olie te maken heeft, kan het zijn dat de kleppen opnieuw moeten worden afgesteld.
Een fluittoon die van onder de motorkap komt
Een irritante fluittoon. Misschien lekt 1 van de slangen die aan de motor vast zit. Daar komt dan stoom door, wat zorgt voor de fluittoon.
Ratelend geluid uit de motor
Komt er uit de motor een ratelend geluid? Dan wil dat meestal zeggen dat er een lager kapot is.
Er klappert iets
Als je iets hoort klapperen, kan dat te maken hebben met de ventilator. Deze werkt niet goed. Of een distributieriem is kapot, dat kan ook.
Gebrom of gezoem
De ventilator kan brommen of zoemen. Dit komt misschien omdat er een blaadje in de ventilator zit.
Een harde knal
Vroeger kwam het vaker voor: een harde knal die uit de uitlaat kwam. Vooral bij oudere auto’s komt het nog voor. Ook bij jouw auto? Dit kan komen omdat de motor verkeerd is afgesteld. Of omdat de uitlaat kapot is. Maar ook omdat je te veel met het rempedaal op en neer gaat (pompend remmen). Tegen dat laatste kun je zelf iets doen. Maar voor de motor of de uitlaat moet je echt even naar de garage.
Lage tonen
Een irritant geluid is dat: een zoemend geluid dat onder de auto vandaan komt. Denk je dat een wiel dat geluid veroorzaakt? Dan komt het misschien door een kapotte wiellager.
Gerammel
Als je onder de auto gerammel hoort, kan dat komen door een losse uitlaat. Of door de remblokken.
Een sissend geluid
Zet je de auto uit, hoor je ineens een sissend of knetterend geluid. Wat is dat nu weer? Waarschijnlijk lekt er dan iets op de warme motor of uitlaat. Bijvoorbeeld olie of koelvloeistof. De olie of koelvloeistof kun je misschien zelf wel bijvullen. Maar voor dat lek moet je echt naar de garage.
Een hoge fluittoon
Hoor je een hoge fluittoon in de auto? En blijf je dat horen als je de motor uitzet? Misschien is de rubberen pakking van de drukdop van de radiateur kapot. De garage weet vast wel wat we bedoelen.
Stel je voor. Je wil even toeteren omdat iemand voor je niet opschiet. En ineens houdt dat toeteren niet meer op. Rijd snel naar de garage. En let niet op boze blikken van andere autobestuurders.
Doe de kentekencheck
Hoor je een raar geluid als je auto rijdt? Vaak is het lastig om vast te stellen waar het vandaan komt. Maar misschien heb je iets aan de kentekencheck. Als je het kenteken invoert, lees je welke problemen bij jouw auto veel voorkomen.
De muziek kan weer harder
Weet je waar het rare geluid vandaan komt? Of heb je geen idee? Het belangrijkste is dat de auto veilig is. Neem dus geen risico. Laat de auto maken via onze Schadeherstelservice. Zo hoor je snel weer alleen de brom van de motor. De klik van de versnellingsbak. Het gezoem van de ventilator. En kan de muziek weer harder.
Laatste artikelen

‘Alarmcentrale Eurocross, kan ik u helpen?’

Wat is een aanschafwaarderegeling?

Katalysator kapot

Uw auto maakt een raar geluid. En nu?
Koelvloeistof controleren en bijvullen
U bent lekker op pad met de auto en ineens brandt er een rood lampje op uw dashboard. Toch niet een oververhitte motor? Ook in de winter kan dit gebeuren door een storing of misschien een lek. Dat is balen! Houd uw hoofd koel. Wij helpen u verder met tips over het controleren en bijvullen van koelvloeistof. Zo gaat er bij u hopelijk geen lampje branden.