Inschrijven in de gemeente

Binnen 5 dagen na verhuizing

Als u verhuist, moet u dat doorgeven bij de gemeente. Zorg dat u ingeschreven staat zodra u bent verhuisd.
Checklist verhuizen

Uw nieuwe adres moet binnen 5 dagen bij de gemeente bekend zijn

Bent u verhuisd? Dan wil de gemeente dat binnen 5 dagen weten. U moet zich daarvoor inschrijven. Ook als u binnen uw gemeente verhuist. Dan verandert de gemeente uw adres. Inschrijving gebeurt meestal door een afspraak op het gemeentehuis. Vaak kunt u dit ook digitaal regelen. Het kan vanaf 6 weken voordat u in uw nieuwe huis woont. Gaat u naar een andere gemeente? U hoeft zich niet uit te schrijven bij uw oude gemeente. Dat gebeurt vanzelf.

Uw verhuizing doorgeven is gratis

Op de website van uw nieuwe gemeente leest u hoe het inschrijven precies werkt. U betaalt geen kosten voor de inschrijving.

Denk aan uw legitimatiebewijs

U heeft zowel online als op het gemeentehuis uw legitimatiebewijs nodig. Dit mag een paspoort, rijbewijs of ID-kaart zijn.

Elk gezinslid moet zich apart inschrijven

U kunt niet in 1x uw gezin of u en uw partner inschrijven. Voor elk lid van het gezin gebeurt dit apart. U kunt natuurlijk wel samen een afspraak maken.

De gemeente geeft uw verhuizing door aan andere instellingen

Uw nieuwe adres wordt door de gemeente gedeeld met onder andere:

  • Het waterschap
  • Uw ziektekostenverzekeraar
  • De Belastingdienst
  • Het UWV

Gebruik onze persoonlijke verhuis­checklist

Bij een verhuizing komt veel kijken. Dan wilt u er zeker van zijn dat u alles op tijd heeft geregeld. Wij helpen u graag verder met een persoonlijke verhuis­checklist. Zo leeft u toe naar een onbezorgde verhuizing. En kunt u snel genieten van uw nieuwe woning.

Maak uw checklist