Voor (startende) ondernemers is de timing van hun vakantie essentieel. En die timing heeft niets te maken met de temperatuur op de bestemming, de dikte van de sneeuw of het regenseizoen. Het gaat om het juiste moment voor jouw organisatie. Dit moment hangt af van je klanten en omzet. Het is ook raadzaam om bij het plannen van je vakantie rekening te houden met (verwachte) grote opdrachten.
Kies een rustig moment en mis zo weinig mogelijk omzet
Op vakantie gaan in de periode met de meeste omzet is niet verstandig. Dit heeft een grote impact op je inkomen in heel het jaar. Kies een rustige periode, waarin je klanten niet actief zijn. Wanneer die periode precies is? Dat hangt af van je onderneming. Een startende ondernemer weet meestal niet precies in welke periodes hij of zij de meeste omzet draait. Als je wat langer onderneemt, wordt dat vanzelf duidelijk.
Kies een periode waarin opdrachtgevers weinig actief zijn
Wat opdrachtgevers betreft: zij waarderen het als je bereikbaar bent als zij je nodig hebben. Een vakantie plannen in de drukste periode van je klanten is dus geen optie, ook als er nog geen concrete opdracht ligt. De kans is groot dat je dan opdrachtgevers kwijtraakt aan concurrenten. In sommige branches geldt ook: op bepaalde momenten bepalen opdrachtgevers het budget en de strategie voor het volgende jaar. Meestal is dit in de periode van september tot november. Het is goed om dan beschikbaar te zijn voor het maken van offertes. Mogelijk geldt in jouw branche een andere piekperiode. Zorg dat je weet wanneer en plan je vakantie op een ander moment.