Schade melden Aansprakelijkheids­verzekering

Dit moet je doen bij schade aan een ander

Heb jij, iemand uit je gezin of je huisdier schade veroorzaakt aan anderen of aan de spullen van een ander? Dan kun je aansprakelijk zijn voor de schade. Wij leggen je uit welke verzekering de schade vergoedt. En hoe je de schade meldt. Zo kun je snel weer verder.

Wat te doen als je schade veroorzaakt bij een ander:

We snappen dat je je schuldig voelt als je schade veroorzaakt bij een ander. Toch betekent dit niet altijd dat je ook volgens de wet aansprakelijk bent voor de schade. Dit zoeken wij voor je uit. Verzamel dus alle informatie. Is er bijvoorbeeld een dagvaarding of een brief waarin je aansprakelijk gesteld wordt? Stuur dit aan ons door. Is het niet helemaal duidelijk wie de schade veroorzaakte? Bijvoorbeeld iemand uit je gezin, je huisdier of een logé? Zoek dat goed uit en laat het ons weten wanneer je de schade meldt.

Is er iemand anders gewond geraakt?
Dan is het belangrijk dat de persoon met letsel de best mogelijke hulp krijgt. Wij snappen dat een ongeluk heel ingrijpend is en invloed heeft op het normale leven. Wij hebben een speciale afdeling die mensen met letsel helpt met hulp en vergoedingen om hun leven weer op te pakken. Onze collega’s van Achmea Personenschade nemen contact op met de persoon die gewond is geraakt. Of met de nabestaanden, als het gaat om overlijden.


Aansprakelijkheids­schade meld je het snelst online of via onze app. Je kunt meteen foto’s en bijlagen toevoegen. En je ziet hoe je schade wordt geregeld. Lekker makkelijk!

Dit heb je nodig als je de schade meldt:

  • Foto’s van de schade
    Heb je foto’s van de schade? Fijn! Zo krijgen we een duidelijk beeld van de schade. Je mag ook omschrijven hoe de schade eruit ziet.

  • Gegevens van de andere partij
    We hebben minimaal de naam, het e-mailadres en het telefoonnummer nodig van degene bij wie je schade veroorzaakte. Daarmee kunnen we de schade met die persoon afhandelen.

  • Omschrijving van wat er is gebeurd
    Omschrijf stap voor stap wat er gebeurde. En geef aan wie wat deed. Hoe ontstond de schade? En waarom vind je dat je wel of niet aansprakelijk bent voor de schade?

  • Omschrijving van de kosten
    Wat betaalde de andere partij bij de aankoop van het beschadigde item? Is er nog een aankoopbon of ander betaalbewijs? Is reparatie mogelijk en wat zijn daar de verwachte kosten van? Misschien heeft de andere partij ook nog andere kosten gemaakt, zoals ziekenhuiskosten.

Geen zorgen, niet alle gegevens hoeven direct compleet te zijn. Als ons iets niet duidelijk is, zullen we altijd contact met je opnemen.


Schade melden
Wij beoordelen of de schade verzekerd is. En of je wettelijk aansprakelijk bent voor de schade. Is de schade verzekerd en ben je aansprakelijk? Dan nemen we contact op met de ander. En handelen we de schade af. We betalen de kosten dan ook direct aan de ander. Je hoeft niets voor te schieten.

Beoordelen wij dat je niet aansprakelijk bent? Dan betalen we de schade niet. Dit laten we ook weten aan de ander. Heeft de ander ook schuld? Dan betalen we een deel van de schade aan de ander.

Welk bedrag betalen wij bij schade?
Dat hangt af van een paar zaken. Soms kunnen spullen gerepareerd worden en betalen wij de reparatiekosten. Soms betalen wij de dagwaarde. Lees meer over de dagwaarde en reparatiekosten. De dagwaarde is het bedrag dat de spullen vlak voor de schade waard waren. Dit bedrag is nodig om gelijkwaardige spullen te kopen. Spullen van dezelfde soort en kwaliteit. Slijtage en ouderdom tellen mee.


Wij beoordelen de schade zo snel mogelijk
In de meeste gevallen krijg je binnen 48 uur een reactie van ons. Soms hebben wij het druk, dan kan het wat langer duren. Bekijk de reactietermijnen van dit moment.

Bekijk de status van uw schademelding in je schadeoverzicht. Hier zie je altijd de laatste stand van zaken.


Naar mijn schadeoverzicht

Tip: check of degene met schade zelf verzekerd is

Heeft degene bij wie je schade veroorzaakte zelf ook een verzekering? Dan kan het voordeliger zijn als hij of zij de schade meldt op de eigen verzekering. Vaak wordt dan namelijk de nieuwwaarde betaald. De aansprakelijkheids­verzekering vergoedt meestal de dagwaarde. En dat bedrag ligt een stuk lager. Het is dus een goed idee om dit even te checken voordat je de schade meldt.

Welke schade is verzekerd met onze Aansprakelijkheids­verzekering?

Bekijk wat verzekerd is bij schade aan (spullen van) een ander.

Schade aan spullen van een ander

Bekijk wat wel en niet verzekerd is. 

Verzekerd

  • Schade aan spullen van iemand anders.
  • Schade aan geleende spullen tot maximaal € 25.000,- per gebeurtenis.
  • Schade door je huisdier.
  • Schade door je gebouw.
  • Schade aan een gehuurde vakantiewoning.
  • Schade tijdens logeren of oppassen.
  • Schade tijdens een vriendendienst. Bijvoorbeeld als je een vriend helpt met verhuizen en je breekt een vaas. Tot € 25.000,-.

Niet verzekerd

  • Schade aan je eigen spullen.
  • Schade aan gehuurde spullen.
  • Schade die je met opzet veroorzaakt.
  • Schade aan een motorrijtuig dat je leent.
  • Schade ontstaan tijdens uitvoering van zakelijke werkzaamheden
  • Schade door je motorrijtuig. Hiervoor heb je een verplichte WA-verzekering.
In de voorwaarden lees je precies wat je wel en niet verzekert met onze Aansprakelijkheidsverzekering. Met het informatiedocument kun je onze Aansprakelijkheidsverzekering makkelijk vergelijken.

Schade aan anderen

Bekijk wat wel en niet verzekerd is. 

Verzekerd

  • Schade aan iemand anders.
  • Schade door je huisdier.
  • Schade die ontstaat tijdens vrijwilligerswerk.
  • Schade veroorzaakt in het buitenland.

Niet verzekerd

  • Schade die je met opzet veroorzaakt.
  • Schade door uw motorrijtuig. Hiervoor heb je een verplichte WA-verzekering nodig.
  • Schade die ontstaat tijdens betaald werk.
In de voorwaarden lees je precies wat je wel en niet verzekert met onze Aansprakelijkheidsverzekering. Met het informatiedocument kun je onze Aansprakelijkheidsverzekering makkelijk vergelijken.

Veelgestelde vragen

Bij onze Aansprakelijkheids­verzekering heb je geen eigen risico. Eigen risico is een vast bedrag dat je zelf betaalt bij schade.
Schade door je drone is alleen verzekerd als uw drone gevlogen wordt in de open categorie A1, A2, A3. Houd je je niet aan de wetgeving die in de Europese Unie geldt voor recreatief gebruik? Dan ben je niet verzekerd.
Nee, schade aan je eigen spullen zijn niet verzekerd. De Aansprakelijkheids­verzekering vergoedt schade die je veroorzaakt aan iemand anders of de spullen van iemand anders.
Ja. Schade die je huisdier veroorzaakt, is standaard meeverzekerd bij onze Aansprakelijkheids­verzekering.
Je kunt de verzekering voor jezelf afsluiten, maar ook voor je gezinsleden. Bijvoorbeeld je partner en kinderen. Zelfs wanneer kinderen voor hun studie op kamers wonen. Of je stiefkind of pleegkind dat (vaak) bij je woont.
Ja. Dit doen we om de schade goed te regelen. We vragen ook aan de ander wat er gebeurd is. En of diegene ook vindt dat je aansprakelijk bent. We vragen vaak ook meer informatie over de beschadigde spullen en of reparatie mogelijk is.

Online je schade melden

Meld je schade gemakkelijk en snel online. Voeg direct foto's of documenten toe. Het is binnen een paar minuten geregeld.